Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Konin z dotacją na zakup 10 autobusów wodorowych. Przyjadą z Bolechowa i Świdnika

infobus
04.11.2024 16:03
0 Komentarzy

4 listopada w Koninie, w obecności Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Henning-Kloski, zostały podpisane umowy z NFOŚiGW na dofinansowanie zakupu nowych autobusów.

To razem 10 autobusów wodorowych i jeden elektryczny. Wszystkie trafią do flory Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” , który prowadzi NFOŚiGW.

Spis treści:

  1. Ile autobusów wodorowych i elektrycznych zostanie zakupionych przez MZK w Koninie dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW?
  2. Jakie firmy dostarczą autobusy wodorowe dla MZK w Koninie?
  3. Dlaczego w Koninie preferowane są autobusy wodorowe nad elektrycznymi?
Konin/ MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych autobusów / fot. UM Konin
Przy okazji MZK Konin podpisał też umowę z PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na zakup pojazdów NesoBus. / fot. UM Konin

wodorowce mają 15% w ZTP

W ramach dofinansowania udzielonego przez NFOŚiGW MZK w Koninie kupi dziesięć autobusów wodorowych i jeden elektryczny. W poniedziałek w Koninie (woj. wielkopolskie) podpisane zostały umowy na dotację i pożyczkę z programu „Zielony transport publiczny”. Całość kosztów to ponad 49,6 mln zł; do miejskiej spółki trafi łącznie ponad 40,4 mln zł.

Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak poinformowała, że w ramach programu „Zielony transport publiczny” Fundusz dofinansuje zakup ok. 1200 autobusów niskoemisyjnych w całym kraju. Ok. 15 proc. z nich stanowić będą autobusy wodorowe. Budżet programu to ponad 5,4 mld zł, z czego 3,4 mld zł stanowią środki z Krajowego Planu Odbudowy.

-„Już od jakiegoś czasu realizujemy ogólnopolski program zielonego transportu publicznego. Jego budżet całościowy to ponad 5 miliardów 400 miliardów, natomiast 3 miliardy 400 milionów złotych to pozyskane przez obecny rząd z Krajowego Planu Odbudowy – podkreśliła w Koninie prezes NFOŚiGW.

Zeroemisyjny transport to transport bardziej przyjazny dla ludzi, przede wszystkim nowoczesny tabor dostosowany do przewożenia osób z niepełnosprawnościami (…). To przede wszystkim transport przyjazny dla naszego zdrowia. Jednym z celów, które postawił przed sobą rząd to poprawa jakości powietrza w polskich miastach” – powiedziała podczas podpisania umów minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska i dodała:.

-„Konin jest pionierem we wdrażaniu niskoemisyjnego transportu, zwłaszcza wodorowego – zaznaczyła minister Paulina Hennig-Kloska. Przypomnijmy, że to właśnie Konin był pierwszym polskim miastem z autobusem wodorowym w komunikacji publicznej. – Konińska umowa jest częścią dużego planu rządu wymiany taboru autobusowego w miastach w całej Polsce. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie środki z Krajowego Planu Odbudowy na tak dużą skalę, na wsparcie miast małych, średnich i dużych. Ten, można powiedzieć, narodowy program wymiany taboru autobusowego w miastach od zachodniej do wschodniej ściany, od północy do południa, będzie oscylował wokół kwoty 3 miliardów 400 milionów złotych i obejmie blisko 1200 autobusów” podkreśliła Paulina Hennig-Kloska.

Konin/ MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych autobusów / fot. UM Konin
Przy okazji MZK Konin podpisał też umowę z PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na zakup pojazdów NesoBus. / fot. UM Konin

wodorowce zamówione

Przetarg na dziesięć pojazdów wodorowych dla MZK w Koninie został już rozstrzygnięty. Pięć pojazdów klasy I kategorii MAXI (11,5 – 12,5 m) dostarczy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Będą to pojazdy marki NesoBus, jednoczłonowe, niskopodłogowe, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Kolejne pięć pojazdów klasy I kategorii MEGA (17,5 – 18,5 m) MZK kupi od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Będą to pojazdy przegubowe, niskopodłogowe, z co najmniej 135 miejscami dla pasażerów.

Pierwsze trzy wodorowce MAXI powinny zostać dostarczone do końca tego roku, dwa kolejne – do końca 2025 r. Autobusy typu MEGA zasilą tabor konińskiej spółki do końca czerwca 2026 r.

Prezes MZK w Koninie Magdalena Przybyła oceniła, że w Koninie zakup pojazdów wodorowych to lepsze rozwiązanie, niż autobusów elektrycznych. Pojazdy pokonują podczas swojej pracy długie dystanse – ponad 400 km dziennie.

-„Wodór na takich trasach jest lepszym rozwiązaniem, ponieważ gwarantuje zrealizowanie całej pracy przewozowej na jednym tankowaniu bez konieczności zjeżdżania do zajezdni na ładowanie baterii elektrycznych. To jest czas, który tracimy i kilometry związane ze zjeżdżaniem do zajezdni” – powiedziała.

Konin/ MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych autobusów / fot. UM Konin
Konin/ MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych pojazdów

56,10 zł za 1 kg H2

Jak dodała Magdalena Przybyła, jeszcze w listopadzie spółka planuje ogłosić przetarg na dostawę wodoru.

W najbliższym czasie MZK ogłosi również przetarg na dostawę jednego elektrobusu .

Obecnie w taborze MZK Konin jest jeden wodorowiec. Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. dostarczył go przewoźnikowi w 2022 r. na zasadzie najmu długoterminowego. Solaris Urbino 12 hydrogen był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce. Za dostawę wodoru odpowiada PAK-PCE Stacje H2, spółka wchodząca w skład grupy ZE PAK. MZK w Koninie za kilogram paliwa płaci 56,10 zł.

Konin/ MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych autobusów
Konin/ MZK podpisał umowę na dofinansowanie zakupu jedenastu zeroemisyjnych pojazdów / fot. MZK Konin

Komentarze