MZK Jelenia Góra chce mieć 36 elektrobusów. Przetarg na kolejne MIDI i pierwsze MINI
Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze ogłosił przetarg na dostawę trzech mniejszych autobusów elektrycznych klasy I.
Dwóch kategorii MINI oraz jednego MIDI – z przeznaczeniem do obsługi miejskiego transportu publicznego. Procedura została opublikowana 8 września 2025 r. O poprzednim zamówieniu MZK na elektrobusy MIDI i MEGA (wygranym tradycyjnie przez Busnex Poland z marką Yutong) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Równolegle trwa procedura przetargowa na dostawę nowych ładowarek.
Rozkład jazdy:
- Ile i jakiej klasy autobusy elektryczne obejmuje najnowszy przetarg MZK Jelenia Góra i w jakiej formule ładowania mają być zasilane?
- Jakie kryteria oceny ofert i wysokość wadium przewidziano w postępowaniu ogłoszonym 8 września 2025 r.?
- Jak nowe zamówienie wpisuje się w dotychczasową strategię elektryfikacji taboru MZK Jelenia Góra i ilu e-busów spółka spodziewa się po jego zakończeniu?
Zeroemisyjne zamówienie z KPO
Jeleniogórskie zamówienie ogłoszono 8 września 2025 r. Przedmiotem przetargu jest dostawa:
- 2 sztuk autobusów typu mini – niskopodłogowych, dwuosiowych, przeznaczonych do ruchu prawostronnego, zasilanych energią elektryczną (plug-in);
- 1 sztuki autobusu typu midi – jednoczłonowego, niskopodłogowego, również ładowanego przewodowo (plug-in).
Zamówienie zostało podzielone na dwie części, a autobusy mają pochodzić od jednego producenta w obrębie każdej z nich. Pojazdy muszą spełniać wymogi kategorii M3 według Prawa o ruchu drogowym. Wykonawcy będą też zobowiązani do przeprowadzenia szkoleń dla kierowców – dwóch dla części I i jednego dla części II.
Zamawiający przewiduje dostawę najpóźniej do 15 czerwca 2026 r. Zakupy odbywają się dzięki oszczędnościom ze zrealizowanych już przetargów w ramach Zielonego Transportu Publicznego – zgodnie z projektem „eMZK3.0” – który pierwotnie przewidywał :
- Zakup 4 elektryków klasy I kategorii MIDI
- Zakup 4 elektryki klasy I kategorii MEGA
- Montaż 4 ładowarek plug-in, każda z 2 punktami ładowania — razem umożliwi to obsługę wszystkich nowych pojazdów.
- Instalacja paneli fotowoltaicznych na terenie zajezdni MZK (OZE),
Przetargowe wymagania
Zamawiający wymaga złożenia dokumentów potwierdzających parametry techniczne oraz wniesienia wadium:
- 60 000 zł dla części I (mini),
- 40 000 zł dla części II (midi).
Termin składania ofert upływa 6 października 2025 r. o godz. 11:00, a ich ważność określono na 90 dni. Na oferty zamawiający czeka do 6 października 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- Cena – 60%
- Ocena techniczna – 15%
- Aspekty środowiskowe – 10%
- Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw – 15%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1166308
Zakupowe tło
Zamówienie wpisuje się w szerszą strategię modernizacji transportu publicznego w Jeleniej Górze. Miejski przewoźnik od lat inwestuje w nisko- i zeroemisyjny tabor – dzięki funduszom unijnym i konsekwentnie stawia tutaj na markę Yutonga. Nowy przetarg pozwoli na dalszą elektryfikację linii obsługiwanych pojazdami o mniejszej pojemności.
Aktualnie MZK Jelenia Góra ma 20 autobusów elektrycznych
- Łącznie 20 elektrobusów marki Yutong E12, które rozpoczęły kursy pod koniec 2023 roku.
- W maju 2025 – zakupiono kolejnych 5 elektryków – w najnowszej wersji U12- co zwiększyło liczbę do 25 e-busów.
- W realizacji: jest zamówienie na 8 kolejnych autobusów od Yutonga (4 MEGA i 4 MIDI) – przetarg ogłoszony i rozstrzygnięty w maju 2025 roku. MEGA: 15 842 400 zł brutto (12 880 000 zł netto) → ok. 3 220 000 zł netto/szt. / MIDI: 9 249 600 zł brutto (7 520 000 zł netto) → ok. 1 880 000 zł netto/szt. Po realizacji liczba wzrośnie do ponad 33 pojazdów. Plus najnowsza trójka, o której piszemy powyżej. Razem 26 egzemplarzy.
Komentarze