MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej?
13 grudnia 2024 Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim ponowił przetarg na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.
Pierwsze, nieudane podejście MZK zostało anulowane 22 listopada 2024 roku Jedyna złożona wówczas oferta przekraczała budżet zamawiającego, który wynosił 27,12 mln zł brutto. Z kolei oferta firmy Solaris opiewała na kwotę 30,65 mln zł brutto, co oznaczało różnicę ponad 3,5 mln zł. Próby pozyskania dodatkowego finansowania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów – i stąd mamy powtórkę.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego poprzedni przetarg na zakup autobusów elektrycznych w Gorzowie Wielkopolskim został unieważniony?
- Jakie są kluczowe wymagania techniczne i finansowe dla oferentów w nowym przetargu?
- W jaki sposób projekt zakupu autobusów elektrycznych jest finansowany i jakie są jego główne cele?
Co chce MZK Gorzów?
Przedmiotem zamówienia jest dostawa siedmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI, a także zaprojektowanie i budowa infrastruktury ładowania na terenie siedziby MZK w Gorzowie przy ul. Kostrzyńskiej 46.
Ładowarki będą miały moc 150 kW każda, a ponadto dostarczona zostanie jedna mobilna ładowarka o mocy 60 kW. Przedmiot zamówienia obejmuje również autoryzację na wykonywanie napraw gwarancyjnych oraz przeszkolenie personelu obsługującego pojazdy i ładowarki.
Zamówienie jest realizowane w ramach projektu „Zakup autobusów elektrycznych wraz z rozbudową infrastruktury ładowania w Gorzowie Wielkopolskim – etap II”, współfinansowanego w wysokości 4.000.000 zł ze środków III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Umowa o wsparcie bezzwrotne została zawarta 25 listopada 2024 roku.
Do realizacji zamówienia zastosowano dyrektywę 2014/25/UE, co oznacza, że ponad 50% produktów musi pochodzić z krajów Unii Europejskiej lub państw objętych równym traktowaniem. Oferty niespełniające tego wymogu będą odrzucane.
Wymagania przetargowe
Wymagania dla oferentów obejmują m.in.:
- Wykazanie zdolności finansowej na poziomie co najmniej 4.000.000 zł.
- Doświadczenie w dostawie co najmniej trzech autobusów elektrycznych oraz montażu stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 30 kW.
- Udokumentowane wykonanie robót budowlanych związanych z montażem trafostacji o mocy co najmniej 250 kVA.
Na oferty MZK czeka do 17 stycznia, a następnie oceni złozone oferty według kryteriów:
- Cena – 60%.
- Rozwiązania techniczne – 10%.
- Gwarancja całopojazdowa – 15%.
- Bezpieczeństwo dostaw – 15%.
Termin składania ofert upływa 17 stycznia 2025 roku o godzinie 9:00, a ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o godzinie 9:30. Szczegóły dotyczące postępowania, w tym pełna dokumentacja, dostępne są na stronie https://platformazakupowa.pl/pn/mzk_gorzow.
Wcześniejsze zakupy
Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim intensywnie modernizuje swoją flotę, koncentrując się na pojazdach zeroemisyjnych
- W 2020 roku MZK podpisało umowę z Solarisem na dostawę ośmiu 12-metrowych autobusów elektrycznych Urbino 12 electric. Kontrakt obejmował również zaprojektowanie i budowę infrastruktury ładowania, w tym trzech pantografowych ładowarek o mocy 400 kW na strategicznych pętlach oraz czterech stacji ładowania w zajezdni. Wartość umowy wyniosła ponad 25 mln zł netto. Pierwsze gorzowskie elektrobusy wyjechały na ulice pod koniec 2022 roku, obsługując linie nr 124, 125 i 126.
- W 2024 roku MZK ogłosiło przetarg na zakup siedmiu kolejnych 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując cenę 30,65 mln zł brutto, co przekraczało budżet MZK wynoszący 27,12 mln zł brutto. Przewoźnik rozważał możliwość pozyskania dodatkowych środków na realizację tego zamówienia, ale niestety to się nie udało i mamy powtórkę tego zamówienia – o czym powyżej.
- 2024 – MZK planuje zakup kolejnych dziesięciu 12-metrowych autobusów elektrycznych, finansowanych z nowego regionalnego programu unijnego. Po zrealizowaniu tych planów flota MZK będzie liczyć 25 elektrycznych autobusów tej długości.
Komentarze