Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej?

infobus
13.12.2024 13:04
0 Komentarzy

13 grudnia 2024 Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim ponowił przetarg na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.

Pierwsze, nieudane podejście MZK zostało anulowane 22 listopada 2024 roku Jedyna złożona wówczas oferta przekraczała budżet zamawiającego, który wynosił 27,12 mln zł brutto. Z kolei oferta firmy Solaris opiewała na kwotę 30,65 mln zł brutto, co oznaczało różnicę ponad 3,5 mln zł. Próby pozyskania dodatkowego finansowania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów – i stąd mamy powtórkę.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego poprzedni przetarg na zakup autobusów elektrycznych w Gorzowie Wielkopolskim został unieważniony?
  2. Jakie są kluczowe wymagania techniczne i finansowe dla oferentów w nowym przetargu?
  3. W jaki sposób projekt zakupu autobusów elektrycznych jest finansowany i jakie są jego główne cele?
MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej? / fot. UM Gorzów Wlkp.
MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej? / fot. UM Gorzów Wlkp.

Co chce MZK Gorzów?

Przedmiotem zamówienia jest dostawa siedmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI, a także zaprojektowanie i budowa infrastruktury ładowania na terenie siedziby MZK w Gorzowie przy ul. Kostrzyńskiej 46.

Ładowarki będą miały moc 150 kW każda, a ponadto dostarczona zostanie jedna mobilna ładowarka o mocy 60 kW. Przedmiot zamówienia obejmuje również autoryzację na wykonywanie napraw gwarancyjnych oraz przeszkolenie personelu obsługującego pojazdy i ładowarki.

Zamówienie jest realizowane w ramach projektu „Zakup autobusów elektrycznych wraz z rozbudową infrastruktury ładowania w Gorzowie Wielkopolskim – etap II”, współfinansowanego w wysokości 4.000.000 zł ze środków III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Umowa o wsparcie bezzwrotne została zawarta 25 listopada 2024 roku.

Do realizacji zamówienia zastosowano dyrektywę 2014/25/UE, co oznacza, że ponad 50% produktów musi pochodzić z krajów Unii Europejskiej lub państw objętych równym traktowaniem. Oferty niespełniające tego wymogu będą odrzucane.

MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej? / fot. UM Gorzów Wlkp.
MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej? / fot. UM Gorzów Wlkp.

Wymagania przetargowe

Wymagania dla oferentów obejmują m.in.:

  • Wykazanie zdolności finansowej na poziomie co najmniej 4.000.000 zł.
  • Doświadczenie w dostawie co najmniej trzech autobusów elektrycznych oraz montażu stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 30 kW.
  • Udokumentowane wykonanie robót budowlanych związanych z montażem trafostacji o mocy co najmniej 250 kVA.

Na oferty MZK czeka do 17 stycznia, a następnie oceni złozone oferty według kryteriów:

  • Cena – 60%.
  • Rozwiązania techniczne – 10%.
  • Gwarancja całopojazdowa – 15%.
  • Bezpieczeństwo dostaw – 15%.

Termin składania ofert upływa 17 stycznia 2025 roku o godzinie 9:00, a ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o godzinie 9:30. Szczegóły dotyczące postępowania, w tym pełna dokumentacja, dostępne są na stronie https://platformazakupowa.pl/pn/mzk_gorzow.

MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej? / fot. UM Gorzów Wlkp.
MZK Gorzów z elektryczną powtórką na siedem autobusów. Czy tym razem będzie taniej? / fot. UM Gorzów Wlkp.

Wcześniejsze zakupy

Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim intensywnie modernizuje swoją flotę, koncentrując się na pojazdach zeroemisyjnych

  • W 2020 roku MZK podpisało umowę z Solarisem na dostawę ośmiu 12-metrowych autobusów elektrycznych Urbino 12 electric. Kontrakt obejmował również zaprojektowanie i budowę infrastruktury ładowania, w tym trzech pantografowych ładowarek o mocy 400 kW na strategicznych pętlach oraz czterech stacji ładowania w zajezdni. Wartość umowy wyniosła ponad 25 mln zł netto. Pierwsze gorzowskie elektrobusy wyjechały na ulice pod koniec 2022 roku, obsługując linie nr 124, 125 i 126.
  • W 2024 roku MZK ogłosiło przetarg na zakup siedmiu kolejnych 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując cenę 30,65 mln zł brutto, co przekraczało budżet MZK wynoszący 27,12 mln zł brutto. Przewoźnik rozważał możliwość pozyskania dodatkowych środków na realizację tego zamówienia, ale niestety to się nie udało i mamy powtórkę tego zamówienia – o czym powyżej.
  • 2024 – MZK planuje zakup kolejnych dziesięciu 12-metrowych autobusów elektrycznych, finansowanych z nowego regionalnego programu unijnego. Po zrealizowaniu tych planów flota MZK będzie liczyć 25 elektrycznych autobusów tej długości.

Komentarze