MZK Bydgoszcz wybiera Solarisa w przetargu na 11 pierwszych elektrobusów. 17 pkt. nad Daimlerem
15 kwietnia 2025 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy ogłosiły wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 11 autobusów elektrycznych.
Wraz z infrastrukturą ładowania wykorzystującą odnawialne źródła energii. Decyzją komisji przetargowej zwyciężyła propozycja złożona przez Solaris Bus & Coach, która zdobyła 94 punkty. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile ofert wpłynęło w przetargu ogłoszonym przez MZK Bydgoszcz?
- Jakie typy autobusów obejmuje zamówienie?
- Do kiedy ma zostać zrealizowana infrastruktura ładowania?
MAXI i MEGA
Bydgoskie zamówienie ogłoszono w trybie przetargu nieograniczonego i obejmuje dostawę 7 autobusów klasy MAXI (12-metrowych) i 4 klasy MEGA (przegubowych). Zakup realizowany jest z dofinansowaniem w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Autobusy mają zostać dostarczone w terminach określonych w ofercie i zgodnych ze specyfikacją – do 10 miesięcy od podpisania umowy, a infrastruktura ładowania ma zostać zrealizowana do końca 2025 roku.
W przetargu wystartowały dwie firmy:
- Solaris Bus & Coach zaoferował realizację zamówienia za 69.149.124 PLN brutto (56.203.772 PLN netto), co daje jednostkową cenę 5.109.434 PLN netto za jeden pojazd. Oferta mieści się w budżecie zamawiającego, który wynosił 72.141.949 PLN brutto.
- Z kolei konsorcjum Daimler Buses Polska – ELEKTROTIM S.A. zaproponowało 86.273.464 PLN brutto (70.146.713 PLN netto), czyli 6.377.882 PLN netto za jeden autobus. To o 14.131.515 PLN brutto więcej niż przewidywał budżet i aż o ponad 20% drożej względem Solarisa.
94 do 76,31
Wybór Solarisa to połączenie przewagi cenowej i lepszej punktacji w kluczowych kategoriach. Solaris otrzymał 74 punkty za cenę, podczas gdy oferta Daimlera uzyskała 59,31 punktu. Dodatkowo producent z Bolechowa zyskał pełne punkty w kategoriach: materiały konstrukcyjne (10 pkt), przebieg powyżej 300 km (5 pkt) oraz silnik centralny (3 pkt), co nie udało się konkurencji. Mniejsze znaczenie miały kryteria dotyczące terminu dostawy części zamiennych czy liczby miejsc siedzących, w których Daimler zyskał niewielką przewagę.
Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia – 10%
✅ Zwiększony przebieg autobusów do 300 km – 5%
✅ Silnik centralny – 3%
✅ Termin dostawy części zamiennych – 1%
✅ Termin wykonania naprawy gwarancyjnej – 4%
✅ Zwiększona liczba miejsc pasażerskich (autobusy przegubowe i krótkie) – 17% łącznie
Bydgoskie elektrobusy
Wymagania techniczne wobec pojazdów obejmują m.in. długość 11,9–12,2 m dla MAXI i 17,9–18,2 m dla MEGA, pełną niskopodłogowość, napęd elektryczny o mocy minimum 180 kW (MAXI) i 240 kW (MEGA) oraz baterie o pojemności co najmniej 360 kWh i 480 kWh z zasięgiem min. 250 km.
Ładowanie przewidziano przez złącze plug-in, a wnętrze autobusów zostanie wyposażone w zabudowaną kabinę kierowcy z panelem sprzedaży biletów, system informacji pasażerskiej z tablicami LED i wyświetlaczami, tapicerowane siedzenia oraz zintegrowane rozwiązania ITS.
Link do dokumentacji przetargowej: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1037463
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze