Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na diesle. Analiza SWZ

infobus
11.02.2025 19:03
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej dokupuje kolejne autobusy spalinowe. Tym razem jednak w formie leasingu.

Chodzi o pojazdy klasy I kategorii MAXI i MEGA. Przetarg na te autobusy został podzielony na dwie części. O ogłoszeniu postępowania na nowe pojazdu pisaliśmy już w InfoBusie. W ostatnim przetargu na autobusy spalinowe MAXI i MEGA ofertę położył tylko Solaris. Czy obecnie jest szansa na więcej ofert? Zapraszamy do naszej analizy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria oceny ofert zostały uwzględnione w przetargu MZK Bielsko-Biała na autobusy MAXI i MEGA?
  2. Jakie kluczowe zmiany w specyfikacji technicznej wprowadzono w porównaniu do poprzedniego przetargu?
  3. Którzy producenci mają największe szanse na wygraną i dlaczego?
MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na Diesle. Analiza SWZ
MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na Diesle. Analiza SWZ / fot. KMBB

Kryteria oceny ofert

W obu częściach zamówienia, MZK wyodrębniło trzy kryteria oceny ofert: cenę (60%), rozwiązania techniczne (30%), warunki gwarancji (10%).

Ocen techniczna w części 1 (MAXI) wygląda następująco:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie, metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy), całej kompletnej karoserii, w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
  • przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
  • pojemność skokowa silnika – od 7,5 do 8,5 dm3 – 10 pkt,
  • moc silnika minimum 220 kW – 8 pkt,
  • zawieszenie przednie – niezależne  – 7 pkt,
  • okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
  • możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu), co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 5 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 6 kg – 8 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt,
  • Istnieje możliwość rekuperacji energii – 6 pkt,
  • liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 12 i więcej – 7 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania z podziałem poszycia na części poziome i pionowe, ułatwiające obsługę – 7 pkt.

Z kolei w części 2 (MEGA) punktacja wygląda następująco:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie
  • metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej,
  • kompletnej karoserii, w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
  • przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
  • pojemność skokowa silnika – powyżej 11,0 dm3 – 10 pkt,
  • moc silnika minimum 240 kW – 8 pkt,
  • zawieszenie przednie – niezależne  – 7 pkt,
  • okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
  • możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu), co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 5 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji –11,5 kg i poniżej – 8 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt,
  • Istnieje możliwość rekuperacji energii – 6 pkt,
  • liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 14 i więcej – 7 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania z podziałem poszycia na części poziome i pionowe, ułatwiające obsługę – 7 pkt.
MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na Diesle. Analiza SWZ
MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na Diesle. Analiza SWZ / fot. KMBB

Diesle MAXI i MEGA

Autobusy spalinowe mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) i od 17,5 do 18,75 m (MEGA). Ich wysokość nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 330 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym, przystosowanym do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące w Polsce normy i przepisy. Silnik musi spełniać normy emisji spalin Euro 6. Jego moc ma wynosić minimum 205 kW (MAXI) i 230 kW (MEGA).

Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko).

Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią tablice informacyjne wewnętrzne (multimedialne wyświetlacze LCD).

MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na Diesle. Analiza SWZ
MZK Bielsko-Biała robi zwrot o 180 stopni w nowym przetargu na Diesle. Analiza SWZ / fot. KMBB

Zmiana o 180 stopni

Najnowszy przetarg MZK jest o tyle zaskakujący, że już na wejściu Solaris nie otrzyma pełnej liczby punktów za materiał szkieletu nadwozia, bowiem zamawiający premiuje tym razem KTL. W poprzednim przetargu, którego otwarcie ofert odbyło się zaledwie ponad 2 miesiące temu, MZK premiowało w tym przypadku stal nierdzewną. Mamy więc całkowitą zmianę podejścia zamawiającego.

To oznacza, że takie marki jak MAN i Mercedes zyskują w punktacji technicznej, kosztem Solarisa. Niemniej jednak producent z Bolechowa zapewne tak łatwo nie odda zamówienia konkurencji. Z uwagi na to, że przynajmniej w autobusach przegubowych MZK premiuje duże silniki to stawiamy w tym przetargu na duet Solaris – Daimler Buses (z modelem Mercedes-Benz Conecto). Z niecierpliwością zatem czekamy na otwarcie ofert, które odbędzie się 25 lutego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1050727

Komentarze