Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Tarnów z dotacją z ZTP 3.0 na zakup pierwszych autobusów elektrycznych. Od Solarisa

infobus
12.12.2024 17:06
0 Komentarzy

12 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie poinformowało o podpisaniu umowy na sfinansowanie zakupu pierwszych autobusów elektrycznych.

Dotacja zostanie przyznana z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, korzystający ze wsparcia finansowego Krajowego Planu Odbudowy. Całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 67 mln zł. Dodajmy, że Tarnów już wie, jakie elektrobusy kupi. W przetargu na dostawę pojazdów oferta Solarisa okazała się lepsza od hiszpańskiego Irizara i to ona dostarczy elektrobusy do Tarnowa.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych planuje kupić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie?
  2. Kiedy ma zostać dostarczony pierwszy autobus elektryczny do Tarnowa?
  3. Jaki procent taboru tarnowskiego MPK został wymieniony na nowe pojazdy w latach 2015-2020?
Pod koniec przyszłego roku w MPK Tarnów pojawią się pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Tarnów
Pod koniec przyszłego roku w MPK Tarnów pojawią się pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Tarnów

Solaris już wygrał

O planach zakupowych przewoźnika poinformował prezydent Tarnowa Jakub Kwaśny podczas czwartkowej konferencji.

  • To dobra zmiana dla tarnowskiej komunikacji, która chce się rozwijać i właśnie to robi – mówił podczas konferencji prezydent Tarnowa Jakub Kwaśny.

Zgodnie z planami projekt będzie realizowany etapami. Pierwszy autobus ma być dostarczony w grudniu 2025 roku, a kolejne na początku 2026 roku. Koszt autobusów ze stacjami wyniesie ponad 67 mln zł, z czego spółka otrzymała finansowanie w wysokości 54,6 mln zł. Składa się na nie ponad 51 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy oraz 3,5 mln zł pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

  • Pojazdy będą niskopodłogowe (dostosowane do osób z niepełnosprawnościami), dwunastometrowe typu maxi, które pomieszczą około 70 pasażerów. Mają być też zeroemisyjne, z pełnym nowoczesnym wyposażeniem. Te autobusy to nie jest nasze ostatnie słowo, mierzymy już w autobusy wodorowe. W połowie przyszłego roku, w ramach testu, jeden z nich będzie jeździł po ulicach Tarnowa – dodał Robert Pacana, prezes tarnowskiego MPK.

Tarnowski przewoźnik kupi 17 nowych, niskopodłogowych autobusów zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym, zasilanych z własnych magazynów energii (akumulatorów), przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej. Ponadto zamówienie obejmuje m.in. budowę stacji ładowania pojazdów wraz z infrastrukturą zasilania energetycznego na ul. Lwowskiej w Tarnowie. W przetargu na dostawę pojazdów oferta Solarisa okazała się lepsza od hiszpańskiego Irizara i to ona dostarczy elektrobusy do Tarnowa.

Pod koniec przyszłego roku w MPK Tarnów pojawią się pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Tarnów
Pod koniec przyszłego roku w MPK Tarnów pojawią się pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Tarnów

Tarnowski tabor

Prezes MPK Robert Pacana zapowiedział, że przewoźnik planuje kolejne zamówienie, tym razem autobusów wodorowych. Na początek – wskazał – w połowie przyszłego roku tego typu pojazd będzie eksploatowany w Tarnowie w ramach testów.

Jak informuje tarnowski przewoźnik, w ramach programu odnowy taboru w latach 2015-2020 wymienił on na nowe 52 pojazdy, czyli 55 proc. swojego taboru liczącego 95 autobusów. Obecnie eksploatowany w Tarnowie jest tabor takich producentów jak Solaris, Scania i MAN.

Wszystkie autobusy spalinowe MPK Tarnów wyposażone są w silniki spełniające najwyższe normy emisji zanieczyszczeń Euro 5 lub Euro 6. Ponad połowa z nich jest przystosowana do zasilania alternatywnego: sprężony gaz ziemny (CNG), biodiesel, hybryda spalinowo-elektryczna.

Wszystkie autobusy są wyposażone w klimatyzację, niską podłogę, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej, w tym dla osób niedowidzących, oraz ładowarki USB, a 96 proc. taboru posiada automatyczne skrzynie biegów.

Na koniec dodajmy, że w styczniu 2025 roku MPK wraz z Powiatowym Urzędem Pracy w Tarnowie ruszy z kampanią „Zostań kierowcą”, która będzie współfinansować koszty kursu na prawo jazdy kat. D.

Komentarze