MPK Radom z przetargiem na leasing 10 MAXI autobusów miejskich z silnikami diesla
7 lutego 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Radomiu ogłosiło przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych autobusów klasy I kategorii MAXI.
Niskopodłogowe pojazdy mają być zasilanych olejem napędowym i dostarczone w ramach leasingu operacyjnego z ratami rozłożonymi na 120 miesięcy. O przymiarkach do tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie, a generalnie o planach MPK – TUTAJ.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów planuje zakupić MPK Radom w ramach najnowszego przetargu?
- Jakie będą główne kryteria oceny ofert w przetargu?
- Jakie inwestycje w transport publiczny realizowało MPK Radom w ostatnich latach?
Spalinowa dziesiątka
Zamówienie obejmuje dostawę pojazdów wyprodukowanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą i o przebiegu nie większym niż 1000 km. Wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe, pochodzić od jednego producenta.
Zamawiający nie dopuszcza ofert częściowych ani wariantowych. Autobusy będą użytkowane na liniach miejskich, a umowa leasingu operacyjnego będzie obowiązywać przez 120 miesięcy od momentu ich odbioru.
MPK Radom wymaga od oferentów spełnienia określonych warunków udziału w postępowaniu, w tym doświadczenia w dostawie podobnych pojazdów.
Na oferty zamawiający czeka do 17 marca 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: Cena (80%) oraz Kryterium techniczne (20%). Postępowanie prowadzone jest zgodnie z Dyrektywą 2014/25/UE.
Szczegółowe wymagania dotyczące specyfikacji technicznej, finansowania oraz warunków leasingu określone są w SWZ – Link do zamówienia
Plus elektryczne inwestycje
W styczniu MPK Radom podpisało umowę na zakup kolejnych elektrycznych autobusów – po raz pierwszy marki MAN. Spółka pozyskała na zakup 20 elektrobusów dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Przyznana dotacja i pożyczka pokryją prawie 100% kosztów kwalifikowanych. Zamówienie, warte ponad 56 mln zł, obejmuje również zakup 10 stacjonarnych ładowarek, które zostaną zainstalowane na terenie zajezdni MPK.
– „Trzeba docenić to, w jakim miejscu dziś jesteśmy, jeśli chodzi o zmiany standardu naszej komunikacji publicznej. Utrzymujemy kierunek działań rozpoczętych kilka lat temu. Systematycznie wymieniamy stary tabor na ekologiczne pojazdy. Biorąc pod uwagę plany spółki, możemy się spodziewać, że za kilkanaście miesięcy 90% autobusów miejskiego przewoźnika, wyjeżdżających codziennie na ulice Radomia, będą stanowiły pojazdy zero- oraz niskoemisyjne. To wynik godny szybko rozwijającego się miasta, które odpowiada na potrzeby swoich mieszkańców” – powiedział prezydent Radosław Witkowski.
Nowe elektryczne autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności pozwalającej na przejechanie co najmniej 300 km. Każdy z nich pomieści 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Pojazdy będą klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, trzy podwójne porty USB oraz dotykowe kasowniki z funkcją terminala płatniczego.
Dostawy nowych autobusów zaplanowano w sierpniu i listopadzie 2025 r. oraz w lutym i maju 2026 r. Wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze radomskiego MPK.
Plus gazowe inwestycje
Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji dysponuje 25 autobusami z napędem elektrycznym. Łączna wartość pozyskanych dotychczas przez MPK środków zewnętrznych – unijnych oraz krajowych – na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładującą, wynosi już ponad 112 mln zł.
W planach MPK jest pozyskanie kolejnych 10 bezemisyjnych, 12-metrowych autobusów elektrycznych. Ich zakup miasto planuje w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”.
Ponadto spółka przystąpiła do naboru wniosków w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”, organizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Projekt zakłada zakup 20 sztuk niskoemisyjnych autobusów zasilanych gazem CNG. Po zrealizowaniu tych projektów MPK w Radomiu dysponować będzie flotą składającą się z: 55 autobusów elektrycznych, ok. 40 autobusów gazowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze