Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Radom wybiera autobusy CNG od MAN. Gazowa passa lwa trwa. 46 sztuk w 2025

infobus
04.09.2025 17:02
0 Komentarzy

29 sierpnia 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu ogłosiło wybór oferty w przetargu na dostawę 20 autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Jedynym producentem, który zgłosił się do postępowania, był MAN Truck & Bus Polska, oferując pojazdy MAN Lion’s City 12 CNG. O tym zamówieniu (i to z unijnym dofinansowaniem) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Równolegle w Radomiu trwają odbiory elektrobusów z logo lwa, co stawia MPK w pozycji jednego z najlepszych klientów niemieckiej marki w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką markę i model autobusów zaoferował jedyny producent w przetargu MPK Radom na 20 pojazdów CNG?
  2. O ile brutto oferta MAN Truck & Bus Polska przekroczyła budżet przewidziany przez zamawiającego?
  3. Do kiedy zaplanowano dostawę wszystkich nowych autobusów CNG dla Radomia?
Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025
Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025

20 gazowców

Radomski kontrakt dotyczył zakupu 20 fabrycznie nowych autobusów miejskich klasy MAXI, zasilanych CNG. Pojazdy mają być niskopodłogowe, 12-metrowe, jednej marki, przeznaczone do obsługi linii miejskich w Radomiu. Postępowanie było drugim podejściem po wcześniejszym unieważnieniu z powodu braku ofert. Tym razem MPK Radom złagodziło warunki techniczne, co miało otworzyć rynek dla większej liczby dostawców.

Nowe gazowce wpisują się w strategię zwiększania udziału niskoemisyjnego transportu w mieście, a projekt jest współfinansowany ze środków unijnych, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.

Do przetargu zgłosił się tylko jeden producent. Oferta złożona przez MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. opiewała na kwotę: 40.934.400 PLN brutto / 33.280.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Lion`s City 12 CNG na poziomie – 1.664.000 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła: 39.770.820 PLN brutto / 32.338.056 PLN netto.

Oznacza to, że oferta MAN przekraczył założony budżet o około 1.163.580 PLN brutto. Mimo to, zamawiający zdecydował się na jej wybór – oceniając ją jako najkorzystniejszą w oparciu o kryteria określone w SWZ.

Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025
Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025

Kryteria przetargowe

Zamawiający przeprowadził ocenę ofert na podstawie dwóch kryteriów:

Cena brutto – 80%
Kryteria techniczne – 20%

Oferta MAN Truck & Bus Polska zdobyła łącznie 97 punktów, w tym 80 punktów za cenę oraz 17 punktów za walory techniczne pojazdów

Zamówione pojazdy muszą spełniać szereg wymagań technicznych. Mają mieć długość od 12,0 do 12,2 metrów, wysokość do 3,45 m oraz całkowicie niską podłogę – nie wyższą niż 340 mm od poziomu nawierzchni. Układ drzwi to 2-2-2, a każdy próg wejściowy musi być podświetlony listwami LED. Wnętrze autobusów zostanie wyposażone w siedzenia wandaloodporne, porty USB, a konstrukcja powinna być zabezpieczona antykorozyjnie na co najmniej 15 lat lub 1 mln km.

Napęd będą zapewniać silniki CNG o mocy minimum 200 kW, z kompozytowymi zbiornikami zamontowanymi na dachu, które mają zapewnić zasięg minimum 400 km w warunkach miejskich. System informacji pasażerskiej obejmie zewnętrzne tablice LED i ekrany LCD TFT 22” w przestrzeni pasażerskiej.

Dostawa wszystkich pojazdów została zaplanowana do końca listopada 2025 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://transinfo.pl/infobus/przetarg-mpk-radom-na-20-autobusow-cng-tylko-jeden-producent-zainteresowany

Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025
Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025

Zakupowe tło

Rok 2025 to dla MAN Truck & Bus Polska intensywny czas w segmencie autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Tylko do końca sierpnia producent zakontraktował lub dostarczył łącznie 46 gazowych autobusów CNG do polskich przewoźników publicznych.

Największą partię – 15 sztuk – zamówiła Komunikacja Beskidzka z Bielska-Białej w ramach projektu zrównoważonego rozwoju transportu. Kolejne 8 autobusów MAN Lion’s City 12 CNG trafi do Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie, a 3 nowe gazowce zasiliły flotę PKS Lubin, zwiększając jej liczebność do 27 pojazdów CNG.

Do tego dochodzi aktualnie wybrana oferta na 20 autobusów MAN CNG dla MPK Radom, która uplasuje MAN-a jako lidera krajowych dostaw w segmencie CNG w 2025 roku. Dodajmy, że autobusy oferowane przez producenta i produkowane w MAN Bus Starachowice spełniają normę emisji Euro 6/6d, są gotowe do zasilania biometanem, a także coraz częściej wyposażone w rozbudowane systemy bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025
Tylko MAN w przetargu MPK Radom – 20 gazowców do końca 2025

Komentarze