Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Radom kupuje autobusy spalinowe, ale inne niż ostatnio. Analiza SWZ

infobus
11.03.2025 13:01
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu wzbogaci się o 10 autobusów klasy I kategorii MAXI, zasilanych olejem napędowym.

Autobusy mają być finansowane w formie leasingu operacyjnego. O ogłoszeniu przetargu na leasing nowych autobusów pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jak punktuje producentów MPK? Przechodzimy do analizy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich kryteriach opiera się ocena ofert w przetargu MPK Radom?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe autobusy dla MPK Radom?
  3. Dlaczego Solaris ma przewagę w tym przetargu nad innymi producentami?
MPK Radom chce nowe MAXI Diesle. Inne niż ostatnio. Analiza SWZ
MPK Radom chce nowe MAXI Diesle. Inne niż ostatnio. Analiza SWZ / fot. MZDiK Radom

Ocena producentów

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), kryteriów technicznych (20%).

Przechodzimy do parametrów technicznych, gdzie MPK Radom przyzna najwięcej punktów za:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy, podwozia – profile ze stali odpornej na korozje, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego  – 5 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego – blachy ze stali odpornej na korozję, aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym nie wymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • szyba przednia dzielona – 3 pkt,
  • spełnienie wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt.
MPK Radom chce nowe MAXI Diesle. Inne niż ostatnio. Analiza SWZ
MPK Radom chce nowe MAXI Diesle. Inne niż ostatnio. Analiza SWZ / fot. MZDiK Radom

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla MPK Radom mają mieć długość do 12 m (+/- 2%) i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 o szerokości minimum 1.200 mm. Progi wejściowe będą podświetlane listwą LED. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym, spełniającym wymagania normy Euro 6. Jego moc nie może być niższa niż 200 kW.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Materiały tapicerskie powinny cechować się dużą odpornością na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) oraz podwyższoną odpornością na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie, podpalenie). Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB. Autobusy mają posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Oddzielenie od przedziału ma być przeszklone z wysokimi szybami zabudowy kabiny kierowcy. W kabinie mają być zamykane drzwi do przedziału pasażerskiego, okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.

Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdów pojawią się po dwie tablice informacyjne w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 22 cale. Autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

MPK Radom chce nowe MAXI Diesle. Inne niż ostatnio. Analiza SWZ
MPK Radom chce nowe MAXI Diesle. Inne niż ostatnio. Analiza SWZ / fot. UM Radom

Solaris z przewagą

MPK Radom zmieniło punktowane rozwiązania techniczne, w stosunku do ostatniego przetargu na Diesle. Poprzednio przewoźnik na równi traktował producentów stosujących nadwozie wykonane ze stali nierdzewnej oraz ze stali zabezpieczonej metodą kataforezy. Obecnie zamawiający daje premię tylko za stal nierdzewną i aluminium. To z kolei oznacza, że na wygranej pozycji jest Solaris, a przypomnijmy, że ostatnim dostawcą takich autobusów był MAN. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu  17 marca.

Na koniec podajemy link do przetargu MPK Radom: https://mpk-radom.ezamawiajacy.pl/pn/mpk-radom/demand/notice/public/156019/details

Komentarze