Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Nowy Sącz i pierwszy przetarg na autobusy elektryczne plus ładowarki

infobus
10.10.2024 10:09
0 Komentarzy

10 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu ogłosiło przetarg na zakup nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.

To kolejny krok w kierunku ekologicznego transportu publicznego w tym regionie, który ma na celu redukcję emisji oraz poprawę jakości powietrza. Dodajmy, że MPK już od jakiegoś czasu eksploatuje pojazdy gazowe, a przygotowując się do tego zamówienia – zrealizowała serię testów elektrobusów – od MIDI do MEGA.

spis treści:

  1. Ile autobusów elektrycznych MPK Nowy Sącz zamierza zakupić w ramach przetargu?
  2. Jakie rodzaje ładowarek planowane są w ramach zamówienia?
  3. Jakie kryterium ma największy wpływ na ocenę ofert w przetargu?
MPK Nowy sącz na swoich pierwszych elektrycznych zakupach autobusów.
MPK Nowy Sącz na swoich pierwszych elektrycznych zakupach autobusów / fot. MPK Nowy Sącz

Kategoria MIDI

Przedmiotem zamówienia jest dostawa pięciu autobusów elektrycznych oraz instalacja infrastruktury ładowania, obejmująca dwie dwustanowiskowe ładowarki plug-in oraz jedną mobilną ładowarkę plug-in, co razem zapewni pięć punktów ładowania. Wszystkie autobusy będą zeroemisyjne, co wpisuje się w nowoczesne standardy ekologiczne. Zakup ten wspierany jest z III edycji programu Zielony Transport Publiczny. W ramach projektu zaplanowano:

  • Zakup pięciu elektrobusów (Zadanie 1).
  • Instalację dwóch dwustanowiskowych ładowarek plug-in oraz jednej mobilnej ładowarki plug-in, co łącznie zapewni pięć punktów ładowania (Zadanie 2).

Podstawowe wymagania techniczne są następujące:

  1. Całkowita długość: 8,0 m— 10,6 m
  2. Całkowita szerokość: do 2,55 m
  3. Całkowita wysokość: max 3,40 wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym
  4. Minimalna ogólna liczba miejsc pasażerskich ogółem: 55, w tym siedzących: 15 wraz z kierowcą
  5. Liczba miejsc wyznaczonych na wózek dziecięcy lub wózek inwalidzki: 1
  6. Minimalna liczba pełnowymiarowych miejsc siedzących bezpośrednio na poziomie podłogi 1 4
  7. Liczba drzwi: Wariant podstawowy – 2 Wariant w kryterium T4 – 3
  8. Układ drzwi: 2-2-0 lub 2-2-2; 1-2-2; 2-2-1,
MPK Nowy sącz na swoich pierwszych elektrycznych zakupach autobusów.
MPK Nowy Sącz na swoich pierwszych elektrycznych zakupach autobusów / fot. MPK Nowy Sącz

Przetargowe wymagania

Zamawiający wymaga, aby oferenci posiadali odpowiednie doświadczenie techniczne. Wykonawca musi udokumentować realizację dostawy co najmniej dwóch autobusów miejskich elektrycznych oraz instalację ładowarki o minimalnej mocy 100 kW. Ponadto wymagane jest, aby oferenci posiadali zdolność kredytową lub dostępne środki finansowe na poziomie minimum 6 milionów złotych oraz ubezpieczenie OC na kwotę co najmniej 3 milionów złotych.

Kryteria wyboru oferty to:

  • Cena: 60%
  • Parametry techniczne: 30%
  • Okres rękojmi i gwarancji: 10%

Ostateczny termin składania ofert upływa 7 listopada 2024 roku, a okres realizacji zamówienia wynosi 14 miesięcy od podpisania umowy. Szczegóły przetargu dostępne są na stronie https://www.platformazakupowa.pl/pn/mpk_nowysacz.

MPK Nowy Sącz na swoich pierwszych elektrycznych zakupach autobusów / fot. MPK Nowy Sącz
MPK Nowy Sącz na swoich pierwszych elektrycznych zakupach autobusów / fot. MPK Nowy Sącz

Wcześniejsze testy

Sądeckie MPK sukcesywnie powiększa swój tabor. W ostatnim czasie skupiło się głównie na kupnie autobusów zasilanych gazem CNG. Obecnie posiada ich 15, co stanowi 20 proc. wszystkich eksploatowanych pojazdów (jest ich w sumie 75). Teraz spółka chce powiększyć tabor autobusy elektryczne. Przed przetargiem przeprowadziła szereg testów:

W kwietniu 2024 roku na ulicach Nowego Sącza testowano miejski autobus elektryczny King Long PEV9. Ten 9,2-metrowy midibus przeszedł pomyślnie próbę na trudnych odcinkach, takich jak osiedle Mała Poręba, gdzie oceniano zużycie energii oraz odzyskiwanie prądu podczas hamowania. Testy obejmowały również ocenę wytrzymałości baterii w trudnych warunkach terenowych, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłych inwestycji.

W lipcu w Nowym Sączy pojawił się elektrobus NovoCiti Volt o długości 8 metrów, firmy Anadolu Isuzu. Wyposażony jest w silnik elektryczny TM4 Sumo MD o mocy 255 kW. Oferuje on operatorom i gminom wydajność, wysoką zwrotność i pozbawione barier rozwiązanie transportowe, a przede wszystkim obiecuje czystą przyszłość.

Dodatkowo w sierpniu MPK testowało przegubowy autobus elektryczny MAN Lion’s City 18E, który ma pojemność 120 pasażerów i wyposażony jest w baterie o pojemności 640 kWh, umożliwiające przejazd do 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Testy te mają na celu przygotowanie firmy do przyszłych zakupów większych pojazdów oraz dokładną ocenę technologii elektrycznych w regularnym ruchu miejskim.

Pod koniec 2023 roku odbyły się także testy autobusu Solaris Urbino 9 LE Electric. W ciągu tygodnia, kiedy dostępny był dla kierowców MPK, była okazja aby sprawdzić jak pojazd radzi sobie także w nieco niższych jesiennych temperaturach. 

Warto przypomnieć, że wcześniej testowany był elektryczny autobus Pilea 8,6E, a także niewielki Karsan E-Jest. Wszystko po to, aby móc porównać parametry różnych modeli autobusów elektrycznych i sprawdzić na ile ich funkcjonalność wpisuje się w kierunek rozwoju nowoczesnego transportu miejskiego w Nowym Sączu.   

– Elektromobilność to jeden z możliwych kierunków, jednak w działalności naszego przedsiębiorstwa najważniejsza jest dywersyfikacja, czyli korzystanie z pojazdów o różnych zasilaniach. Obecnie skupiamy się na rozwijaniu naszego taboru autobusowego o pojazdy spalinowe spełniające normę emisji Euro 6, a także autobusów zasilanych sprężonym gazem CNG. W tej ostatniej kwestii posiadamy całą niezbędną infrastrukturę w tym własną stację tankowania gazu, co uniezależnia nas od ewentualnych zmian na rynku paliw – podsumował prezes MPK Nowy Sącz Jerzy Leszczyński.

Komentarze