MPK Nowy Sącz i pierwszy przetarg na autobusy elektryczne plus ładowarki
10 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu ogłosiło przetarg na zakup nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.
To kolejny krok w kierunku ekologicznego transportu publicznego w tym regionie, który ma na celu redukcję emisji oraz poprawę jakości powietrza. Dodajmy, że MPK już od jakiegoś czasu eksploatuje pojazdy gazowe, a przygotowując się do tego zamówienia – zrealizowała serię testów elektrobusów – od MIDI do MEGA.
spis treści:
- Ile autobusów elektrycznych MPK Nowy Sącz zamierza zakupić w ramach przetargu?
- Jakie rodzaje ładowarek planowane są w ramach zamówienia?
- Jakie kryterium ma największy wpływ na ocenę ofert w przetargu?
Kategoria MIDI
Przedmiotem zamówienia jest dostawa pięciu autobusów elektrycznych oraz instalacja infrastruktury ładowania, obejmująca dwie dwustanowiskowe ładowarki plug-in oraz jedną mobilną ładowarkę plug-in, co razem zapewni pięć punktów ładowania. Wszystkie autobusy będą zeroemisyjne, co wpisuje się w nowoczesne standardy ekologiczne. Zakup ten wspierany jest z III edycji programu Zielony Transport Publiczny. W ramach projektu zaplanowano:
- Zakup pięciu elektrobusów (Zadanie 1).
- Instalację dwóch dwustanowiskowych ładowarek plug-in oraz jednej mobilnej ładowarki plug-in, co łącznie zapewni pięć punktów ładowania (Zadanie 2).
Podstawowe wymagania techniczne są następujące:
- Całkowita długość: 8,0 m— 10,6 m
- Całkowita szerokość: do 2,55 m
- Całkowita wysokość: max 3,40 wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym
- Minimalna ogólna liczba miejsc pasażerskich ogółem: 55, w tym siedzących: 15 wraz z kierowcą
- Liczba miejsc wyznaczonych na wózek dziecięcy lub wózek inwalidzki: 1
- Minimalna liczba pełnowymiarowych miejsc siedzących bezpośrednio na poziomie podłogi 1 4
- Liczba drzwi: Wariant podstawowy – 2 Wariant w kryterium T4 – 3
- Układ drzwi: 2-2-0 lub 2-2-2; 1-2-2; 2-2-1,
Przetargowe wymagania
Zamawiający wymaga, aby oferenci posiadali odpowiednie doświadczenie techniczne. Wykonawca musi udokumentować realizację dostawy co najmniej dwóch autobusów miejskich elektrycznych oraz instalację ładowarki o minimalnej mocy 100 kW. Ponadto wymagane jest, aby oferenci posiadali zdolność kredytową lub dostępne środki finansowe na poziomie minimum 6 milionów złotych oraz ubezpieczenie OC na kwotę co najmniej 3 milionów złotych.
Kryteria wyboru oferty to:
- Cena: 60%
- Parametry techniczne: 30%
- Okres rękojmi i gwarancji: 10%
Ostateczny termin składania ofert upływa 7 listopada 2024 roku, a okres realizacji zamówienia wynosi 14 miesięcy od podpisania umowy. Szczegóły przetargu dostępne są na stronie https://www.platformazakupowa.pl/pn/mpk_nowysacz.
Wcześniejsze testy
Sądeckie MPK sukcesywnie powiększa swój tabor. W ostatnim czasie skupiło się głównie na kupnie autobusów zasilanych gazem CNG. Obecnie posiada ich 15, co stanowi 20 proc. wszystkich eksploatowanych pojazdów (jest ich w sumie 75). Teraz spółka chce powiększyć tabor autobusy elektryczne. Przed przetargiem przeprowadziła szereg testów:
W kwietniu 2024 roku na ulicach Nowego Sącza testowano miejski autobus elektryczny King Long PEV9. Ten 9,2-metrowy midibus przeszedł pomyślnie próbę na trudnych odcinkach, takich jak osiedle Mała Poręba, gdzie oceniano zużycie energii oraz odzyskiwanie prądu podczas hamowania. Testy obejmowały również ocenę wytrzymałości baterii w trudnych warunkach terenowych, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłych inwestycji.
W lipcu w Nowym Sączy pojawił się elektrobus NovoCiti Volt o długości 8 metrów, firmy Anadolu Isuzu. Wyposażony jest w silnik elektryczny TM4 Sumo MD o mocy 255 kW. Oferuje on operatorom i gminom wydajność, wysoką zwrotność i pozbawione barier rozwiązanie transportowe, a przede wszystkim obiecuje czystą przyszłość.
Dodatkowo w sierpniu MPK testowało przegubowy autobus elektryczny MAN Lion’s City 18E, który ma pojemność 120 pasażerów i wyposażony jest w baterie o pojemności 640 kWh, umożliwiające przejazd do 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Testy te mają na celu przygotowanie firmy do przyszłych zakupów większych pojazdów oraz dokładną ocenę technologii elektrycznych w regularnym ruchu miejskim.
Pod koniec 2023 roku odbyły się także testy autobusu Solaris Urbino 9 LE Electric. W ciągu tygodnia, kiedy dostępny był dla kierowców MPK, była okazja aby sprawdzić jak pojazd radzi sobie także w nieco niższych jesiennych temperaturach.
Warto przypomnieć, że wcześniej testowany był elektryczny autobus Pilea 8,6E, a także niewielki Karsan E-Jest. Wszystko po to, aby móc porównać parametry różnych modeli autobusów elektrycznych i sprawdzić na ile ich funkcjonalność wpisuje się w kierunek rozwoju nowoczesnego transportu miejskiego w Nowym Sączu.
– Elektromobilność to jeden z możliwych kierunków, jednak w działalności naszego przedsiębiorstwa najważniejsza jest dywersyfikacja, czyli korzystanie z pojazdów o różnych zasilaniach. Obecnie skupiamy się na rozwijaniu naszego taboru autobusowego o pojazdy spalinowe spełniające normę emisji Euro 6, a także autobusów zasilanych sprężonym gazem CNG. W tej ostatniej kwestii posiadamy całą niezbędną infrastrukturę w tym własną stację tankowania gazu, co uniezależnia nas od ewentualnych zmian na rynku paliw – podsumował prezes MPK Nowy Sącz Jerzy Leszczyński.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze