Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków idzie śladem Wrocławia: Przetarg na leasing 200 autobusów diesla

infobus
28.10.2024 08:02
0 Komentarzy

28 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostawę 200 szt. nowych autobusów komunikacji miejskiej z silnikami spalinowymi.

Wszystko to w formie leasingu finansowego. Przypomnijmy, że podobne zamówienie – jeszcze przed wakacjami – ogłosiło MPK Wrocław, o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Teraz podobną drogą idzie Kraków, a naszym zdaniem to nie są ostatnie takie kontrakty, co wynika z nowej wersji ustawy o elektromobilności, która na dniach ma być uchwalana przez Sejm. M.in. nakazuje ona dużym miastom zakup wyłącznie zeroemisyjnych autobusów od 2026 r.

Spis treści:

  1. Jakie rodzaje autobusów obejmuje przetarg MPK Kraków na 200 nowych pojazdów?
  2. Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu ogłoszonym przez MPK Kraków?
  3. Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o elektromobilności od 2026 roku?
MPK Kraków z przetargiem na leasing 200 autobusów spalinowych
MPK Kraków z przetargiem na leasing 200 autobusów spalinowych / fot. MPK Kraków

Jaki jest cel?

28 października MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę w formie leasingu 200 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych krakowskiego przewoźnika, w tym wszystkich z silnikami Euro 5.

Jeżeli zamówienie zostanie zrealizowane to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy elektryczne, hybrydowe i wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6.

Nowe pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Każdy z nich będzie spełniał najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i ekologii.

Flota MPK SA w Krakowie składa się obecnie z prawie 650 autobusów, z czego 121 to autobusy elektryczne i 33 hybrydowe.

Fot. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowi

Zakres zamówienia

Krakowski przetarg obejmuje dostawę do 200 autobusów komunikacji miejskiej. Autobusy będą dostarczane na podstawie umowy ramowej oraz umów realizacyjnych. Zakres dostawy został podzielony na pięć zadań:

  1. Zadanie 1: Do 90 sztuk standardowych autobusów komunikacji miejskiej z silnikami diesla.
  2. Zadanie 2: Do 10 sztuk autobusów przystosowanych do jazdy pozamiejskiej z silnikami diesla.
  3. Zadanie 3: Do 60 sztuk przegubowych autobusów miejskich z silnikami diesla.
  4. Zadanie 4: Do 30 sztuk autobusów MIDI z silnikami diesla.
  5. Zadanie 5: Do 10 sztuk autobusów MINI z silnikami diesla.

Autobusy będą dostarczane na podstawie umów realizacyjnych zawartych w ramach umów ramowych na poszczególne zadania. Termin składania ofert: 2 grudnia 2024 r., do godz. 12:00.

MPK Kraków z przetargiem na leasing 200 autobusów spalinowych
MPK Kraków z przetargiem na leasing 200 autobusów spalinowych / fot. MPK Kraków

Wymagania przetargowe

Autobusy muszą spełniać wymagania techniczne zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ). Oferty będą oceniane na podstawie kryteriów ceny (65% wagi) oraz parametrów technicznych (35% wagi). W kryteriach technicznych oceniane będą m.in.:

  • Okres gwarancji całopojazdowej
  • Liczba miejsc pasażerskich (siedzących i stojących)
  • Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi
  • Wydajność modułu napędu hybrydowego (jeśli występuje)
  • Rodzaj zawieszenia przedniego
  • Wysokość pojazdu (wraz z urządzeniami na dachu)
  • Zużycie paliwa zgodnie z testem SORT-2

Wykonawcy muszą udokumentować dostarczenie co najmniej 15 autobusów w ciągu ostatnich trzech lat oraz spełniać inne warunki kwalifikacyjne zgodnie z SWZ. Kryteria wykluczenia obejmują m.in. niewypłacalność, korupcję oraz inne poważne przewinienia zawodowe.

Link do platformy przetargowej MPKK Kraków na https://mpk-krakow.logintrade.net/

rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Nowelizacja ustawy o elektromobilności

23 października, po 10,5 miesiącach prac, rządowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (druk nr UD52) trafił do Sejmu RP. Projekt wprowadza istotne zmiany, które będą miały duży wpływ na transport publiczny w Polsce, zwłaszcza w dużych miastach.

Kluczowe punkty nowelizacji:

  1. Utrzymanie wymogów minimalnych: Nowelizacja nie zmienia dotychczasowych wymogów dotyczących minimalnego udziału autobusów na paliwa alternatywne i zeroemisyjnych, które wynoszą 32% i 16% do końca 2025 roku oraz 46% i 23% od 2026 do 2030 roku. Przepisy te dotyczą wszystkich zamawiających, w tym małych gmin i powiatów.
  2. Obowiązek dla miast powyżej 50 000 mieszkańców: Od 1 stycznia 2026 r. gminy powyżej 50 000 mieszkańców będą musiały wykonywać przewozy miejskie przynajmniej częściowo autobusami zeroemisyjnymi lub zasilanymi biometanem. W każdym zamówieniu muszą znajdować się co najmniej dwa takie pojazdy.
  3. Zeroemisyjne autobusy dla miast powyżej 100 000 mieszkańców: Miasta o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000 od 2026 roku będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych dla transportu miejskiego. Oznacza to koniec zakupów autobusów spalinowych do obsługi miejskich linii.
  4. Wyjątki dla linii podmiejskich: Nowa regulacja wyłącza z obowiązku zakupu autobusów zeroemisyjnych te pojazdy, które będą wykorzystywane do obsługi linii podmiejskich poza granicami administracyjnymi miast powyżej 100 000 mieszkańców.
  5. Zniesienie obowiązku sporządzania analiz: Od 2026 r. zniesiono obowiązek przygotowywania analiz kosztów i korzyści z użycia autobusów zeroemisyjnych, co upraszcza procedury planowania zakupów w miastach.

Projekt nowelizacji oznacza istotne zmiany w zakupach taboru dla komunikacji miejskiej, a miasta będą musiały dostosować się do bardziej rygorystycznych wymogów dotyczących ekologicznego transportu.

Komentarze