MPK Kraków idzie śladem Wrocławia: Przetarg na leasing 200 autobusów diesla
28 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostawę 200 szt. nowych autobusów komunikacji miejskiej z silnikami spalinowymi.
Wszystko to w formie leasingu finansowego. Przypomnijmy, że podobne zamówienie – jeszcze przed wakacjami – ogłosiło MPK Wrocław, o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Teraz podobną drogą idzie Kraków, a naszym zdaniem to nie są ostatnie takie kontrakty, co wynika z nowej wersji ustawy o elektromobilności, która na dniach ma być uchwalana przez Sejm. M.in. nakazuje ona dużym miastom zakup wyłącznie zeroemisyjnych autobusów od 2026 r.
Spis treści:
- Jakie rodzaje autobusów obejmuje przetarg MPK Kraków na 200 nowych pojazdów?
- Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu ogłoszonym przez MPK Kraków?
- Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o elektromobilności od 2026 roku?
Jaki jest cel?
28 października MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę w formie leasingu 200 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych krakowskiego przewoźnika, w tym wszystkich z silnikami Euro 5.
Jeżeli zamówienie zostanie zrealizowane to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy elektryczne, hybrydowe i wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6.
Nowe pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Każdy z nich będzie spełniał najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i ekologii.
Flota MPK SA w Krakowie składa się obecnie z prawie 650 autobusów, z czego 121 to autobusy elektryczne i 33 hybrydowe.
Zakres zamówienia
Krakowski przetarg obejmuje dostawę do 200 autobusów komunikacji miejskiej. Autobusy będą dostarczane na podstawie umowy ramowej oraz umów realizacyjnych. Zakres dostawy został podzielony na pięć zadań:
- Zadanie 1: Do 90 sztuk standardowych autobusów komunikacji miejskiej z silnikami diesla.
- Zadanie 2: Do 10 sztuk autobusów przystosowanych do jazdy pozamiejskiej z silnikami diesla.
- Zadanie 3: Do 60 sztuk przegubowych autobusów miejskich z silnikami diesla.
- Zadanie 4: Do 30 sztuk autobusów MIDI z silnikami diesla.
- Zadanie 5: Do 10 sztuk autobusów MINI z silnikami diesla.
Autobusy będą dostarczane na podstawie umów realizacyjnych zawartych w ramach umów ramowych na poszczególne zadania. Termin składania ofert: 2 grudnia 2024 r., do godz. 12:00.
Wymagania przetargowe
Autobusy muszą spełniać wymagania techniczne zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ). Oferty będą oceniane na podstawie kryteriów ceny (65% wagi) oraz parametrów technicznych (35% wagi). W kryteriach technicznych oceniane będą m.in.:
- Okres gwarancji całopojazdowej
- Liczba miejsc pasażerskich (siedzących i stojących)
- Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi
- Wydajność modułu napędu hybrydowego (jeśli występuje)
- Rodzaj zawieszenia przedniego
- Wysokość pojazdu (wraz z urządzeniami na dachu)
- Zużycie paliwa zgodnie z testem SORT-2
Wykonawcy muszą udokumentować dostarczenie co najmniej 15 autobusów w ciągu ostatnich trzech lat oraz spełniać inne warunki kwalifikacyjne zgodnie z SWZ. Kryteria wykluczenia obejmują m.in. niewypłacalność, korupcję oraz inne poważne przewinienia zawodowe.
Link do platformy przetargowej MPKK Kraków na https://mpk-krakow.logintrade.net/
Nowelizacja ustawy o elektromobilności
23 października, po 10,5 miesiącach prac, rządowy projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (druk nr UD52) trafił do Sejmu RP. Projekt wprowadza istotne zmiany, które będą miały duży wpływ na transport publiczny w Polsce, zwłaszcza w dużych miastach.
Kluczowe punkty nowelizacji:
- Utrzymanie wymogów minimalnych: Nowelizacja nie zmienia dotychczasowych wymogów dotyczących minimalnego udziału autobusów na paliwa alternatywne i zeroemisyjnych, które wynoszą 32% i 16% do końca 2025 roku oraz 46% i 23% od 2026 do 2030 roku. Przepisy te dotyczą wszystkich zamawiających, w tym małych gmin i powiatów.
- Obowiązek dla miast powyżej 50 000 mieszkańców: Od 1 stycznia 2026 r. gminy powyżej 50 000 mieszkańców będą musiały wykonywać przewozy miejskie przynajmniej częściowo autobusami zeroemisyjnymi lub zasilanymi biometanem. W każdym zamówieniu muszą znajdować się co najmniej dwa takie pojazdy.
- Zeroemisyjne autobusy dla miast powyżej 100 000 mieszkańców: Miasta o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000 od 2026 roku będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych dla transportu miejskiego. Oznacza to koniec zakupów autobusów spalinowych do obsługi miejskich linii.
- Wyjątki dla linii podmiejskich: Nowa regulacja wyłącza z obowiązku zakupu autobusów zeroemisyjnych te pojazdy, które będą wykorzystywane do obsługi linii podmiejskich poza granicami administracyjnymi miast powyżej 100 000 mieszkańców.
- Zniesienie obowiązku sporządzania analiz: Od 2026 r. zniesiono obowiązek przygotowywania analiz kosztów i korzyści z użycia autobusów zeroemisyjnych, co upraszcza procedury planowania zakupów w miastach.
Projekt nowelizacji oznacza istotne zmiany w zakupach taboru dla komunikacji miejskiej, a miasta będą musiały dostosować się do bardziej rygorystycznych wymogów dotyczących ekologicznego transportu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze