MAN wraca do wodoru. Na razie w ciężarówkach
MAN rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych o serię ciężarówek z napędem wodorowym. Ich wejście na rynek zaplanowano na rok 2025.
Na początek to około 200 pojazdów hTGX, szczególnie przydatny do specjalnych zastosowań. Zdaniem firmy, to na razie tylko uzupełnienie portfolio pojazdów akumulatorowo-elektrycznych – w tym przede wszystkim autobusów, natomiast my przypominamy początki przygody MAN z H2, która zaczęła się właśnie od pojazdów pasażerskich.
MAN hTGX
MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym. Na początek, już w 2025 roku, planowane jest dostarczenie około 200 pojazdów klientom w Niemczech, Holandii, Norwegii, Islandii i wybranych krajach pozaeuropejskich. Pojazd, który będzie nosił nazwę „MAN hTGX”, oferuje alternatywny wariant napędu bezemisyjnego do specjalnych zastosowań, na przykład do transportu ciężkich towarów, przykładowo na placach budów, do transportu cystern lub transportu drewna. MAN hTGX może również stanowić przyjazną dla środowiska alternatywę dla ciężarówek z napędem akumulatorowo-elektrycznym do użytku na obszarach bez wystarczającej infrastruktury ładowania lub na rynkach, na których dostępna jest wystarczająca ilość wodoru.
MAN dostarczy hTGX pierwszym klientom w 2024 r., zaś od roku 2025 skala dostaw zostanie zwiększona. Od 2023 roku MAN jest liderem rynku elektrycznych autobusów miejskich w Europie.
Zdaniem MAN, napęd wodorowy szczególnie dobrze sprawdza się w specjalistycznych zadaniach transportowych, które wymagają nietypowej konfiguracji osi lub w przypadkach, gdy na ramie nie ma miejsca na akumulator z powodu wymagań związanych z konstrukcją nadwozia ciężarówki. MAN hTGX oferuje dużą ładowność i maksymalny zasięg do 600 kilometrów* w początkowo oferowanych wariantach osi 6×2 i 6×4. Zastosowany wodorowy silnik spalinowy H45 ma moc 383 kW lub 520 KM i moment obrotowy 2500 Nm przy 900-1300 obr. Bezpośredni wtrysk wodoru do silnika zapewnia wyjątkowo szybkie dostarczanie mocy. Dzięki wodorowi sprężonemu do 700 barów (CG H2) i zbiornikowi o pojemności 56 kg, pojazd można zatankować w czasie krótszym niż 15 minut. Przy emisji CO2 poniżej 1 g/tkm MAN hTGX będzie spełniał kryteria „pojazdu bezemisyjnego” zgodnie z planowanymi przepisami UE dotyczącymi emisji CO2.
Nowy samochód ciężarowy z napędem wodorowym bazuje na sprawdzonej serii pojazdów TG i przekonuje najwyższą jakością oraz prostotą w utrzymaniu. Równolegle w MAN kontynuowane będą badania nad technologią ogniw paliwowych opartą na technologii akumulatorów i wodoru.
-„Minie jednak kilka lat, zanim technologia ta będzie naprawdę gotowa do wprowadzenia na rynek i stanie się konkurencyjna” – dodał Friedrich Baumann.
MAN i wodór – długa historia
MAN może pochwalić się długą, sięgającą kilkudziesięciu lat historią badań nad napędami wodorowymi. Firma MAN Truck & Bus zaprezentowała pierwszy autobus z napędem wodorowym na targach w Hanowerze w 1996 roku. Był to autobus miejski SL 202 napędzany silnikiem na gaz ziemny, który został zmodyfikowany pod kątem zasilania wodorem. Po targach w Hanowerze pojazd zakończył trwające dziewięć miesięcy testy w Erlangen, podczas których przejechał 13 000 kilometrów i przewiózł 60 000 pasażerów.
Autobus ostatecznie dotarł w 1997 roku do Monachium, gdzie został z powodzeniem wdrożony do regularnej eksploatacji. Następnie w 1998 r. wprowadzono trzy autobusy przegubowe dla lotniska w Monachium, które były używane do 2008 r., zaś w latach 2006-2009 przekazano kolejnych 14 autobusów napędzanych wodorem.
Posiadając zarówno wieloletnie doświadczenie w branży pojazdów komercyjnych, jak i nową wiedzę, MAN angażuje się również w rozwój i testowanie silnika wodorowego dla swojego działu MAN Engines. Ta innowacyjna technologia znajduje zastosowanie w różnorodnych obszarach, zarówno na lądzie, jak i na wodzie. Idealnie sprawdza się w pojazdach specjalnych, takich jak ratraki, w pociągach kursujących po trasach niezelektryfikowanych, a także w maszynach budowlanych, takich jak koparki i dźwigi. Poza tym obiecujące wydaje się wykorzystanie silnika wodorowego w elektrociepłowniach kogeneracyjnych, zwłaszcza gdy obok energii elektrycznej możliwe jest zastosowanie wytworzonego ciepła.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze