Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN w ofensywie: Umowa na 15 autobusów hybrydowych z MZK Nysa

infobus
17.04.2025 18:02
0 Komentarzy

16 kwietnia 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji w Nysie zawarł umowę z MAN Truck & Bus Polska na dostawę 15 autobusów hybrydowych – Lion`s City 12 EfficientHybrid.

To największa inwestycja taborowa w historii lokalnego przewoźnika, współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. – „To jest wielki dzień dla spółki – ocenia Kordian Kolbiarz, burmistrz Nysy. – To bardzo udany zakup, a pierwsze autobusy trafią do naszego miasta w marcu 2026 r.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów hybrydowych MAN zamówiła Nysa w kwietniu 2025 roku?
  2. Kiedy pierwsze pojazdy mają trafić do miasta?
  3. Ile autobusów elektrycznych planuje jeszcze kupić Nysa w ramach osobnego projektu unijnego?
MAN w ofensywie: Umowa na 15 autobusów hybrydowych z MZK Nysa
MAN wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych / fot. UM Nysa

Spalinowa piętnastka

Nowe pojazdy pozwolą wycofać z eksploatacji 15 najstarszych autobusów – niektóre z nich mają ponad 15 lat. Flota MZK zostanie odmłodzona i zmodernizowana, co ma bezpośrednio przełożyć się na lepszą jakość usług i komfort podróżnych. Każdy z zamówionych pojazdów MAN Lion`s City 12 EfficientHybrid zostanie wyposażony w:

  • system zapowiedzi głosowych oparty na GPS,
  • tablice informacyjne LED,
  • porty USB dla pasażerów,
  • ergonomiczne stanowiska pracy kierowców,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo i efektywność jazdy.

– Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego przedsięwzięcia – podkreśla Piotr Janczar, prezes MZK w Nysie. – Każdy z autobusów będzie musiał przejechać około 70 tys. kilometrów rocznie, stąd zależało nam na jakości i gwarancji rzetelnego wykonania.

Nowe autobusy będą losowo obsługiwać wszystkie linie miejskiego przewoźnika. Obecnie  MZK obsługuje 12 linii (trasa E, czyli elektryczna z pojazdem SOR jest dla mieszkańców darmowa).

MAN wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych / fot. UM Nysa
MAN wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych / fot. UM Nysa

Co dalej?

Władze Nysy nie wykluczają rozbudowy siatki połączeń. Trwają rozmowy z firmą IONWAY, która buduje zakład pod miastem i planuje zatrudnić około 1000 osób. Przewoźnik ma w planach uruchomienie dedykowanej linii dowozowej dla pracowników.

– Dążymy do tego, aby za trzy lata komunikacja w Nysie w ogóle była darmowa dla mieszkańców – zapowiedział burmistrz Nysa.

Równolegle miasto realizuje też unijny projekt „Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego” „Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego”, w ramach którego do Nysy trafią autobusy elektryczne. Jest on współfinansowany ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027, działanie 3.1 „Mobilność miejska”.

W ramach projektu planowany jest zakup dwóch nowoczesnych autobusów elektrycznych. Dodatkowo, zostaną zbudowane stacja transformatorowa oraz dwie ładowarki, które umożliwią efektywne ładowanie pojazdów. Nowe autobusy mają obsługiwać linie miejskie, przyczyniając się do redukcji emisji spalin i hałasu w centrum miasta.

Projekt obejmuje również rozwój infrastruktury rowerowej, w tym:

  • Budowę ścieżki pieszo-rowerowej w Parku Miejskim, wyposażonej w nowoczesne oświetlenie i monitoring;
  • Budowę ciągu pieszo-rowerowego na jazie przy elektrowni wodne.
  • Utworzenie trasy rowerowej łączącej granice z Gminą Otmuchów i Gminą Głuchołaz.
  • Dodatkowo, planowana jest adaptacja istniejącej kładki pieszo-rowerowej nad Nysą Kłodzką, co poprawi dostępność i bezpieczeństwo dla rowerzystów oraz pieszych.

Całkowita wartość projektu wynosi 23,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne pokryje 19,8 mln ł Pozostałe 3,5 mln zł stanowi wkład własny gminy.

Komentarze