Logo jakiej marki będą miały autobusy elektryczne dla KLA? Analiza SWZ
Kaliskie Linie Autobusowe szukają dostawcy 16 autobusów elektrycznych (z opcją na plus 5) oraz stacji ładowania. Inwestycja jest dofinansowana w ramach programu: „Zielony Transport Publiczny”.
O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora na analizę SWZ. Do artykuły dodajemy zdjęcia testowego autobusu Irizar ie 12, który aktualnie sprawdzany jest przez wielkopolskie miasto. Wcześniej po Kaliszu jeździł już elektrobus marki Solaris, MAN i Yutong.
Spis treści:
- Jakie kryteria będą decydowały o wyborze dostawcy 16 autobusów elektrycznych dla Kaliskich Linii Autobusowych?
- Jakie są główne wymagania techniczne dotyczące zamawianych autobusów, takie jak pojemność baterii czy liczba miejsc dla pasażerów?
- Kiedy planowane jest otwarcie ofert w przetargu na nowe elektrobusy dla Kalisza?
Kryteria oceny ofert
Ocena ofert odbędzie się z uwzględnieniem 4 kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali nierdzewnej odpornej na korozję zgodnej z normą PN-EN10088 lub normą równoważną – 5 pkt,
- zaoferowanie gwarancji zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 300 km na pojedynczym ładowaniu przez 96 miesięcy eksploatacji – 5 pkt,
- liczba miejsc do przewozu pasażerów równej lub więcej niż 75 – 2 pkt,
- ułożenie silnika lub silników asynchronicznych wzdłużne do osi autobusu, zamontowany za lub przed mostem napędowym i połączony wałem napędowym z mostem napędowym – 2 pkt,
- energia dostępna (Ed) magazynu energii (baterii trakcyjnych) – minimum 480 kWh – 6 pkt.
Elektrobusy według Kalisza
Elektryki dla Kalisza mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silniku lub silnikach o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika (Ed) nie może być mniejsza niż 280 kWh
. Ładowane baterii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki. Kabina kierowcy będzie typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 60%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w okno i blat do sprzedaży biletów. KLA nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej powinny być mozaikowe typu Flip Dot-Led, gdzie każda klapka oświetlona jest indywidualną diodą (technologia klapkowo-ledowa). Na tablicy przedniej, kolor klapek i diod je podświetlających będzie zielony, zaś podświetlenie pola numerowego wymagane jest w kolorze zbliżonym do białego. Wewnątrz przewidziano tablicę informacyjną o przekątnej minimum 21,5 cali, prezentującą przebieg trasy. Do wyposażenia dodatkowego autobusów należeć będzie m.in. system kontroli trzeźwości kierowcy.
Kto ma szanse?
SWZ KLA niewiele się zmienił od ostatniego przetargu. Premiuje on rozwiązania techniczne stosowane w autobusach marki Solaris. Jednak, na to kto złoży ofertę w przetargu należy patrzeć przez pryzmat tego co działo się we wcześniejszych postępowaniach KLA. Przewoźnik otrzymał również w jednym z przetargów propozycję od Ikarusa. Ta dwójka wydaje się więc najbardziej prawdopodobnym duetem na otwarciu ofert. Niewykluczone że dołączy ktoś jeszcze – np. aktywny ostatnio w Polsce Irizar. Otwarcie ofert odbędzie się 15 listopada.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-2d2804fe-3c36-4775-a87e-593a71b7b0aa
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze