Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Żywiec? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu szuka dostawcy sześciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z systemami ładowania.
Zamówienie będzie dofinansowane ze środków pochodzących z programu: Zielony Transport Publiczny – III edycja. O ogłoszeniu przetargu na zakup pierwszych elektrobusów dla MZK Żywiec pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przyszedł czas na analizę SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria będą decydujące przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na autobusy elektryczne dla MZK Żywiec?
- Jaka minimalna pojemność energetyczna i zasięg wymagane są dla autobusów elektrycznych w przetargu?
- Którzy producenci autobusów są wskazywani jako potencjalni liderzy w tym przetargu?
Wybór najkorzystniejszej oferty
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (20%), gwarancji (20%).
W przypadku parametrów technicznych, MZK punktuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia – aluminium lub zabezpieczenie kataforezą – 20 pkt,
- powyżej 30 miejsc siedzących – 15 pkt,
- silnik centralny – 15 pkt,
- powyżej 8 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 10 pkt,
- wysokość autobusu do 3,2 m – 15 pkt,
- zwieszenie niezależne – 5 pkt,
- panele boczne pod linią okien dzielone pionowo i poziomo – 5 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- zasięg – powyżej 300 km – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne dla MZK mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1100 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić min. 150 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Autobusy muszą być wyposażone w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania.
Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach, albo innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna energii dostępnej dla użytkownika nie może być mniejsza niż 420 kWh. Deklarowany zasięg autobusów przez wykonawcę – ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 250 km. Baterie będą ładowane poprzez złącza plug-in.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną, „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Dostęp do kabiny prowadzącego pojazd ma odbywać się wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, z zachowaniem minimalnej szerokości wejścia dla pasażerów 550 mm.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe oraz tablica wewnętrzna o czerwonym lub pomarańczowym kolorze liter, a także tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 23 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie i reklam – umieszczona z przodu autobusu. Do tego wymagana jest również tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 38 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie – umieszczona w przedniej części autobusu po prawej stronie.
MAN vs Yutong?
MZK Żywiec premiuje producentów stosujących aluminium i KTL. Oznacza to bonus dla MAN-a i Mercedes-a. Do tego mamy max. punktów za silnik centralny (MAN, Solaris, Yutong) i co ciekawe – wysokość autobusów do 3,2 m. Żaden z dużych graczy nie posiada tak niskich elektrobusów – z wyjątkiem jednego – Yutonga, który mieści się w tej granicy. W takich okolicznościach stawiamy na pojedynek dwóch producentów – Busnex Poland z autobusami Yutong U12 i MAN-a z flagowym Lion’s City 12 E. Zamawiający zaplanował otwarcie ofert na dzień 8 stycznia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-60496c46-5fe2-4b87-a484-d0b0522fb7c4
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze