Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Żywiec? Analiza SWZ

infobus
22.12.2024 19:05
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu szuka dostawcy sześciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z systemami ładowania.

Zamówienie będzie dofinansowane ze środków pochodzących z programu: Zielony Transport Publiczny – III edycja. O ogłoszeniu przetargu na zakup pierwszych elektrobusów dla MZK Żywiec pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przyszedł czas na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria będą decydujące przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na autobusy elektryczne dla MZK Żywiec?
  2. Jaka minimalna pojemność energetyczna i zasięg wymagane są dla autobusów elektrycznych w przetargu?
  3. Którzy producenci autobusów są wskazywani jako potencjalni liderzy w tym przetargu?
Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Żywiec? Analiza SWZ
Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Żywiec? Analiza SWZ

Wybór najkorzystniejszej oferty

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (20%), gwarancji (20%).

W przypadku parametrów technicznych, MZK punktuje następujące rozwiązania:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia – aluminium lub zabezpieczenie kataforezą – 20 pkt,
  • powyżej 30 miejsc siedzących – 15 pkt,
  • silnik centralny – 15 pkt,
  • powyżej 8 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 10 pkt,
  • wysokość autobusu do 3,2 m – 15 pkt,
  • zwieszenie niezależne – 5 pkt,
  • panele boczne pod linią okien dzielone pionowo i poziomo – 5 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • zasięg – powyżej 300 km – 10 pkt.
Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Żywiec? Analiza SWZ
Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Żywiec? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne dla MZK mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1100 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić min. 150 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Autobusy muszą być wyposażone w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania.

Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach, albo innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna energii dostępnej dla użytkownika nie może być mniejsza niż 420 kWh. Deklarowany zasięg autobusów przez wykonawcę – ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 250 km. Baterie będą ładowane poprzez złącza plug-in.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną, „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Dostęp do kabiny prowadzącego pojazd ma odbywać się wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, z zachowaniem minimalnej szerokości wejścia dla pasażerów 550 mm.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe oraz tablica wewnętrzna o czerwonym lub pomarańczowym kolorze liter, a także tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 23 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie i reklam – umieszczona z przodu autobusu. Do tego wymagana jest również tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 38 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie – umieszczona w przedniej  części autobusu po prawej stronie.

MAN vs Yutong?

MZK Żywiec premiuje producentów stosujących aluminium i KTL. Oznacza to bonus dla MAN-a i Mercedes-a. Do tego mamy max. punktów za silnik centralny (MAN, Solaris, Yutong) i co ciekawe – wysokość autobusów do 3,2 m. Żaden z dużych graczy nie posiada tak niskich elektrobusów – z wyjątkiem jednego – Yutonga, który mieści się w tej granicy. W takich okolicznościach stawiamy na pojedynek dwóch producentów – Busnex Poland z autobusami Yutong U12 i MAN-a z flagowym Lion’s City 12 E. Zamawiający zaplanował otwarcie ofert na dzień 8 stycznia.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-60496c46-5fe2-4b87-a484-d0b0522fb7c4

Komentarze