Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy

infobus
07.05.2024 11:00
0 Komentarzy

Van Hool – belgijski niezależny producent autobusów, który przezywa ostatnio spore problemy finansowe – ma kuratorów w postaci VDL Groep i GRW/Schmitz Cargobull

Umożliwią oni szybkie wznowienie działalności, w tym VDL Groep wesprze autokary i autobusy, a GRW, spółką partnerską Schmitz Cargobull – naczepy. Naszym zdaniem to dobre rozwiązanie, który gwarantuje utrzymanie części zatrudniania. O problemach Belgów pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej

Van Hool w upadłości

8 kwietnia 2024 Sąd Handlowy w Mechelen ogłosił upadłość firmy Van Hool, niezależnego producenta autobusów, autokarów i naczep. Jednocześnie powołano radę czterech kuratorów, co umożliwi szybkie wznowienie działalności, aby z jednej strony chronić wartość wewnętrzną całej firmy, a z drugiej strony utrzymać zatrudnienie.

Zaakceptowała ona ofertę złożoną przez VDL Groep (Holandia) i GRW (RPA), spółkę partnerską Schmitz Cargobull (Niemcy). Inne oferty zostały odrzucone.

Jeroen Pinoy, jeden z kuratorów, tak skomentował ten fakt:

-„Zainteresowanie ze strony różnych stron było bardzo szczere i stanowiło wyraz godnego pochwały uznania dla upadłej firmy Van Hool i jej pracowników. Po porównaniu całości różnych elementów ostatnich ofert i wyrażeń zainteresowania, okazało się, że nie są one znacząco lepsze od wiążącej oferty przedstawionej w zeszłym tygodniu przez VDL Groep i GRW. Istniało ryzyko, że bez natychmiastowego ponownego uruchomienia firmy cenna kadra Van Hool zostanie utracona, a dostawa zamówionych pojazdów (w tym autokarów, autobusów i pojazdów przemysłowych) uległaby dalszemu opóźnieniu, co nieuchronnie doprowadziłoby do utraty przychodów. To skutecznie zamknęłoby kanały produkcji, jak i dystrybucji, powodując nieodwracalne szkody. Dlatego jesteśmy przekonani, że przejęcie upadłego Van Hool przez VDL Groep i GRW jest najlepszym rozwiązaniem w zakresie zatrudnienia i umożliwia trwały restart.”

Proces wejście w upadłość Van Hoola był skomplikowany – także ze względu na nierozwiązaną sytuację dotyczącą dziedziczenia rodzinnego biznesu.

Naszym zdaniem – biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności i sytuację rynkową – porozumienia z VDL Groep i GRW, stanowią najlepsze możliwe rozwiązanie. Nie zmienia to jednak faktu, że wielu pracowników będzie niestety musiało szukać pracy poza Van Hool.

Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy
Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy

Koniec legendy

Pod koniec 20234 roku firma Van Hool NV znalazła się w niezwykle trudnej sytuacji finansowej, częściowo z powodu czynników zewnętrznych, takich jak wpływ covid, problemy z globalnym łańcuchem dostaw, znaczna inflacja i wysokie koszty energii.

Do tego dochodziła kwestia sukcesji i dziedziczenia rodzinnego biznesu.

Pierwsze zmiany nastąpiły 17 stycznia, kiedy Marc Zwaaneveld został mianowany na współdyrektora generalnego wraz z Filipem Van Hoolem. 11 marca ogłoszono „Plan naprawczy Van Hool”, w którym nakreślono strategiczną reorientację firmy i zamiar zwolnienia 1100 pracowników. 19 marca Sąd Handlowy w Mechelen przyznał Van Hool tymczasową ochronę przed wierzycielami. 25 marca firma ogłosiła, że spór rodzinny dotyczący spadku między akcjonariuszami a rodziną Van Hool pozostaje nierozwiązany, co skłoniło do natychmiastowych wysiłków w kierunku znalezienia alternatywnego scenariusza.

Ostatecznie postawiono na oferty VDL Groep (dla autokarów i autobusów) oraz GRW (dla pojazdów przemysłowych), które same działają na arenie międzynarodowej w branży produkcyjnej.

Zdaniem kuratorów i naszym – to najlepsi kandydaci do przejęcia upadłej firmy Van Hool.

Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy
Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy

Od 1947 roku

Przypomnijmy, że Van Hool był belgijskim niezależnym producentem autobusów, autokarów i pojazdów przemysłowych z siedzibą w Koningshooikt. Firma powstała w 1947 roku. Zdecydowana większość produkcji kierowana była na rynek Europy i Ameryki Północnej. Van Hool zatrudniał około 4100 pracowników na całym świecie, z czego większość zlokalizowana była w zakładach produkcyjnych w Koningshooikt (Belgia) i Skopje (Macedonia Północna).

Z koeli VDL Groep z siedzibą w Eindhoven działa od 1953 r. i jest od 2017 r. prowadzona jest przez trzecie pokolenie rodziny Van der Leegte. VDL Groep zatrudnia około 15 000 pracowników i działa w 19 krajach.

W skład grupy wchodzi ponad 100 ściśle współpracujących spółek operacyjnych, każda posiadająca własną specjalizację. To: Hightech, Mobility, Energy, Infratech i Foodtech. Łączny roczny obrót w 2023 r. wyniósł 6,354 miliarda euro.

Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy
Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy

Komentarze