Koniec legendy: VDL przejmuje autobusy Van Hool, Schmitz bierze naczepy
Van Hool – belgijski niezależny producent autobusów, który przezywa ostatnio spore problemy finansowe – ma kuratorów w postaci VDL Groep i GRW/Schmitz Cargobull
Umożliwią oni szybkie wznowienie działalności, w tym VDL Groep wesprze autokary i autobusy, a GRW, spółką partnerską Schmitz Cargobull – naczepy. Naszym zdaniem to dobre rozwiązanie, który gwarantuje utrzymanie części zatrudniania. O problemach Belgów pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej
Van Hool w upadłości
8 kwietnia 2024 Sąd Handlowy w Mechelen ogłosił upadłość firmy Van Hool, niezależnego producenta autobusów, autokarów i naczep. Jednocześnie powołano radę czterech kuratorów, co umożliwi szybkie wznowienie działalności, aby z jednej strony chronić wartość wewnętrzną całej firmy, a z drugiej strony utrzymać zatrudnienie.
Zaakceptowała ona ofertę złożoną przez VDL Groep (Holandia) i GRW (RPA), spółkę partnerską Schmitz Cargobull (Niemcy). Inne oferty zostały odrzucone.
Jeroen Pinoy, jeden z kuratorów, tak skomentował ten fakt:
-„Zainteresowanie ze strony różnych stron było bardzo szczere i stanowiło wyraz godnego pochwały uznania dla upadłej firmy Van Hool i jej pracowników. Po porównaniu całości różnych elementów ostatnich ofert i wyrażeń zainteresowania, okazało się, że nie są one znacząco lepsze od wiążącej oferty przedstawionej w zeszłym tygodniu przez VDL Groep i GRW. Istniało ryzyko, że bez natychmiastowego ponownego uruchomienia firmy cenna kadra Van Hool zostanie utracona, a dostawa zamówionych pojazdów (w tym autokarów, autobusów i pojazdów przemysłowych) uległaby dalszemu opóźnieniu, co nieuchronnie doprowadziłoby do utraty przychodów. To skutecznie zamknęłoby kanały produkcji, jak i dystrybucji, powodując nieodwracalne szkody. Dlatego jesteśmy przekonani, że przejęcie upadłego Van Hool przez VDL Groep i GRW jest najlepszym rozwiązaniem w zakresie zatrudnienia i umożliwia trwały restart.”
Proces wejście w upadłość Van Hoola był skomplikowany – także ze względu na nierozwiązaną sytuację dotyczącą dziedziczenia rodzinnego biznesu.
Naszym zdaniem – biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności i sytuację rynkową – porozumienia z VDL Groep i GRW, stanowią najlepsze możliwe rozwiązanie. Nie zmienia to jednak faktu, że wielu pracowników będzie niestety musiało szukać pracy poza Van Hool.
Koniec legendy
Pod koniec 20234 roku firma Van Hool NV znalazła się w niezwykle trudnej sytuacji finansowej, częściowo z powodu czynników zewnętrznych, takich jak wpływ covid, problemy z globalnym łańcuchem dostaw, znaczna inflacja i wysokie koszty energii.
Do tego dochodziła kwestia sukcesji i dziedziczenia rodzinnego biznesu.
Pierwsze zmiany nastąpiły 17 stycznia, kiedy Marc Zwaaneveld został mianowany na współdyrektora generalnego wraz z Filipem Van Hoolem. 11 marca ogłoszono „Plan naprawczy Van Hool”, w którym nakreślono strategiczną reorientację firmy i zamiar zwolnienia 1100 pracowników. 19 marca Sąd Handlowy w Mechelen przyznał Van Hool tymczasową ochronę przed wierzycielami. 25 marca firma ogłosiła, że spór rodzinny dotyczący spadku między akcjonariuszami a rodziną Van Hool pozostaje nierozwiązany, co skłoniło do natychmiastowych wysiłków w kierunku znalezienia alternatywnego scenariusza.
Ostatecznie postawiono na oferty VDL Groep (dla autokarów i autobusów) oraz GRW (dla pojazdów przemysłowych), które same działają na arenie międzynarodowej w branży produkcyjnej.
Zdaniem kuratorów i naszym – to najlepsi kandydaci do przejęcia upadłej firmy Van Hool.
Od 1947 roku
Przypomnijmy, że Van Hool był belgijskim niezależnym producentem autobusów, autokarów i pojazdów przemysłowych z siedzibą w Koningshooikt. Firma powstała w 1947 roku. Zdecydowana większość produkcji kierowana była na rynek Europy i Ameryki Północnej. Van Hool zatrudniał około 4100 pracowników na całym świecie, z czego większość zlokalizowana była w zakładach produkcyjnych w Koningshooikt (Belgia) i Skopje (Macedonia Północna).
Z koeli VDL Groep z siedzibą w Eindhoven działa od 1953 r. i jest od 2017 r. prowadzona jest przez trzecie pokolenie rodziny Van der Leegte. VDL Groep zatrudnia około 15 000 pracowników i działa w 19 krajach.
W skład grupy wchodzi ponad 100 ściśle współpracujących spółek operacyjnych, każda posiadająca własną specjalizację. To: Hightech, Mobility, Energy, Infratech i Foodtech. Łączny roczny obrót w 2023 r. wyniósł 6,354 miliarda euro.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze