KIO odrzuca odwołanie Irizara w przetargu GZM na 31 autobusów elekrtycznych
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje jeszcze w maju 2025 roku zakończyć trwające od stycznia postępowanie na zakup 31 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Jak poinformował Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, 13 maja Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie jednego z oferentów, co otwiera drogę do rozstrzygnięcia przetargu. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów obejmuje przetarg ogłoszony przez GZM w styczniu 2025 roku?
- Która firma złożyła najniższą ofertę w przetargu na 31 autobusów elektrycznych dla GZM?
- Do kiedy ma zostać zrealizowany kontrakt na dostawę elektrobusów i ładowarek dla GZM?
Irizar vs Solaris
Ogłoszone na początku roku postępowanie GZM dotyczy zakupu 31 elektrobusów – 15 miejskich pojazdów 12-metrowych i 16 przegubowych 18-metrowych – wraz z 18 mobilnymi ładowarkami dwustanowiskowymi (2×40 kW), jedną ładowarką trzystanowiskową 3×40 kW oraz jedną trzystanowiskową 3×60 kW. Dodatkowo zamówienie obejmuje budowę fundamentu pod ostatnią z wymienionych stacji.
Postępowanie realizowane jest w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Budżet GZM na to zamówienie wynosi 138,7 mln PLN, a najniższa oferta – 108,7 mln PLN brutto – została złożona przez Irizar e-mobility, natomiast Solaris Bus & Coach zaproponował 139 mln PLN brutto.
Przetargowe kryteria oceny to:
✅ cena – 60%
✅ warunki gwarancji – 25%
✅ parametry techniczno-eksploatacyjne – 15%
Zamawiający przewidział czas realizacji kontraktu do 30 kwietnia 2026 roku. Nowe autobusy i ładowarki mają zasilić floty samorządowych przewoźników – PKM Gliwice, Katowice, Sosnowiec oraz PKM Świerklaniec:
- PKM Gliwice: 7 autobusów przegubowych + 4 ładowarki,
- PKM Katowice: 9 autobusów przegubowych + 5 ładowarek,
- PKM Sosnowiec: 8 autobusów 12-metrowych + 4 ładowarki + 2 stacjonarne,
- PKM Świerklaniec: 7 autobusów 12-metrowych + 5 ładowarek.
Odwołanie – co się wydarzyło?
Do KIO wpłynęło odwołanie, które złożył jeden z oferentów – według nieoficjalnych informacji była to firma Irizar e-mobility, choć zamawiający nie potwierdził tego jednoznacznie. Wątpliwości oferenta dotyczyły oceny ofert , potencjalnych uchybień proceduralnych i odtajnienie złożonej propozycji. Jednak 13 maja 2025 roku Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie w całości, a 27 maja 2025 roku minie 14-dniowy termin na ewentualną skargę do sądu powszechnego.
Jak podkreślił Kazimierz Karolczak, GZM planuje rozstrzygnąć postępowanie niezwłocznie po upływie tego terminu.
„13 maja KIO orzekła oddalenie odwołania oraz 14-dniowy termin na wniesienie skargi, więc mamy nadzieję, że 27 maja rozstrzygniemy przetarg na zakup 31 autobusów elektrycznych” – mówił Karolczak podczas środowych obrad zgromadzenia Metropolii.
Link do przetargu na 31 autobusów elektrycznych: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/160632/details
Zakupowe tło
Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
Ponadto, pod koniec ub. roku Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I”, który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in – na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków NFOŚiGW. Dostawcą, za 31,8 mln zł, została spółka PAK-PCE.
Komentarze