Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany GPKS Gniezno? Analiza SWZ

infobus
13.02.2025 07:05
0 Komentarzy

Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej chce wzbogacić się o trzy autobusy elektryczne klasy II kategorii MAXI, a także w ładowarki.

Zamówienie jest realizowane przy dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (CUPT-KPO). Ogłoszenie przetargu i wymogi formalne  opisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Pora na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria oceny ofert zastosuje Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej?
  2. Jakie wymagania dotyczące konstrukcji i układu napędowego muszą spełniać zamawiane autobusy?
  3. Jaki model autobusu może najlepiej spełniać wymagania SWZ i być potencjalnym wyborem PKS?
Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany PKS Gniezno?
Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany PKS Gniezno?

Punktacja oferentów

Zamawiający będzie oceniał oferentów z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).

W kryteriach technicznych PKS premiuje takie rozwiązania jak:

  • ten sam producent baterii trakcyjnych, co całego pojazdu (również w ramach grupy kapitałowej) – 8 pkt,
  • konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia zostanie zabezpieczona antykorozyjnie poprzez zanurzenie w kąpieli kataforetycznej – 8 pkt,
  • nominalna łączna pojemność baterii trakcyjnych – 8 pkt,
  • zużycie energii na przejechanie 1 km oferowanym autobusem według testu opartego na warunkach E-SORT-2 – 8 pkt,
  • umieszczenie silnika (zamawiający nie podał szczegółów) – 6 pkt.
Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany PKS Gniezno?
Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany PKS Gniezno?

Fabrycznie nowe autobusy międzymiastowe

Nowe autobusy dla Gnieźnieńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej mają mieć długość do 13,2 m i szerokość do 2,55 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 50 pasażerów, w tym co najmniej 41 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 1-2-0. Podłoga przedziału pasażerskiego ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię w obszarze ciągu komunikacyjnego bez stopni poprzecznych pomiędzy drzwiami I i II. Zamawiający dopuszcza stopnie jedynie za II drzwiami.

Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o łącznej maksymalnej mocy minimum 230 kW. Silnik ma być umieszczony w zabudowie wieżowej, w piastach lub usytuowany centralnie przed lub za osią napędową. Układ napędowy ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Zamawiający nie określił wymogów co do pojemności baterii, ani technologii w jakiej mają być wykonane.

Stanowisko kierowcy będzie wydzielone od przedziału pasażerskiego poprzez ściankę działową w górnej części przezroczystą umieszczoną za fotelem kierowcy. Ma być wyposażone m.in. w: radio, wieszak, schowek na rzeczy osobiste i dokumenty kierowcy, port USB. W przedziale pasażerskim przewidziano fotele wysokie, tapicerowane o podwyższonej jakości (np. welurowe) z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem. Fotele mają być wyposażone w podłokietniki przynajmniej od strony korytarza głównego oraz trzy punktowe pasy bezpieczeństwa dla miejsc eksponowanych i dwupunktowe w pozostałych miejscach.

Autobusy będą wyposażone w tablice elektroniczne (kierunkowe) diodowe, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych i oświetleniowych. Wewnątrz znajdzie się tablica wykonana z modułów LED umożliwiająca wyświetlanie m.in. nazwy następnego przystanku, godzinę i datę zamieszczoną z przodu pojazdu w sposób niezakłócający poruszanie się pasażerów.

Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany PKS Gniezno?
Jakimi autobusami międzymiastowymi jest zainteresowany PKS Gniezno?

Czego szuka PKS?

Sztywne wymogi SWZ (np. długość, czy pojemność pasażerska) odpowiadają autobusom Iveco Crossway Elec. Jeśli dodamy do tego premię za nadwozie w technologii KTL, czy też punkty za tego samego producenta pojazdu i baterii to mamy potwierdzenie, że Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej może być zainteresowane autobusami marki Iveco.

Czy tak rzeczywiście jest? Przekonamy się w dniu otwarcia ofert, tj. 21 lutego. Na koniec podajemy link do przetargu: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/212093

Komentarze