Jakich elektrobusów szuka KM Łomianki w dwóch przetargach? Analiza SWZ
W toku są dwa przetargi na zakup autobusów elektrycznych dla Komunikacji Miejskiej Łomianki – sprawdzamy SWZ w obu bardzo podobnych do siebie zamówieniach.
Pierwsze z postępowań obejmuje dostawę dwóch pojazdów klasy I kategorii MAXI; drugie – również tyle samo i takie same pojazdy co w pierwszym przetargu. Na zakup elektrobusów przewoźnik pozyskał dofinansowanie z programu: Zielony Transport Publiczny, a także z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. O ogłoszeniu obu przetargów pisaliśmy już w InfoBusie tutaj i tutaj. Zaglądamy do SWZ obu postępowań.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje kupić Komunikacja Miejska Łomianki w ramach obu przetargów?
- Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargach KM Łomianki?
- Jaki minimalny zasięg na jednym ładowaniu muszą osiągnąć oferowane autobusy elektryczne?
Punktacja producentów
W obu przetargach KM będzie oceniać wykonawców w dwóch kryteriach: ceny (65%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, KM premiuje tak samo w obu przetargach następujące rozwiązania:
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- konstrukcja szkieletu podwozia – stal odporna na korozję, nierdzewna wg PN-EN10088 – 5 pkt,
- silnik centralny – 5 pkt,
- posiadanie Certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 5 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania, nitowania lub spawania na całej wysokości licząc od dolnej krawędzi autobusu do podszybia – 5 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne – 9 lat – 5 pkt,
- wysokość autobusu – do 3,30 m – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne dla KM Łomianki będą miały długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość max. 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 o szerokości efektywnej nie mniejszej niż 1150 mm.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania w zakresie rodzaju silnika elektrycznego i osi napędzanych: jeden silnik centralny napędzający oś tylną, dwa silniki umiejscowione w osi napędowej przy piastach kół. Moc całkowita układu napędowego ma być nie mniejsza niż 200 kW. Magazyn energii stanowić mają baterie trakcyjne litowo-jonowe lub zalecane baterie typu LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). Deklarowana użytkowa pojemność energetyczna baterii trakcyjnych nie może być mniejsza niż 200 kWh. Wymagany zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) na w pełni naładowanej baterii musi wynosić co najmniej 160 km. Ładowanie baterii ma odbywać się przez wtyczkę plug-in oraz pantograf.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, tj. z odpowiednio nachylonym siedziskiem i oparciem, przednia krawędź wkładki tapicerskiej siedziska powinna być łagodnie zaokrąglona i płynnie przechodzić w przednią krawędź siedziska. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką, w wykonaniu łatwo wymienialnym. KM zaleca producentom, aby bezpośrednio za pierwszymi drzwiami, był umieszczony tzw. fotel „półtora” w miejsce foteli podwójnych. Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, a dostęp do niej ma odbywać się wydzielonym wejściem dla prowadzącego przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, z zachowaniem minimalnej szerokości wejścia dla pasażerów 550 mm oraz przez dodatkowe drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim tablice kierunkowe zewnętrzne, a także monitory wewnętrzne. Tablice zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Wewnątrz pojazdów zamontowane mają być tablice: boczna i podsufitowa – wykonane w oparciu monitory LCD. Ich głównym celem będzie prezentacja trasy i kolejnych przystanków. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.
Dla kogo kontrakt?
SWZ skonstruowane do obu przetargów na autobusy elektryczne nie daje zbyt dużego pola manewru dla producentów – z wyjątkiem jednego. Jest to dobrze znana marka w Łomiankach. Mowa oczywiście o Solarisie, który w kryteriach technicznych może liczyć na komplet punktów. I to zapewne przyczyni się do braku konkurentów. Czy rzeczywiście tak będzie? Przekonamy się podczas otwarcia ofert, które odbędą się w dniach 12 marca i 17 marca.
Postępowanie przetargowe na zakup autobusów dla KM Łomianki można śledzić na stronach: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b6e1e9ef-984c-4b5d-a2be-5d0bcbd2e9d9 i https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-8efede14-f5a5-4221-a833-9cee47c24648
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze