Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Głogów odbiera od Solarisa pięć autobusów elektrycznych i zamawia sześć kolejnych

infobus
20.02.2025 09:01
0 Komentarzy

19 lutego 2025 roku Gmina Miejska Głogów ogłosiła przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów zeroemisyjnych klasy I.

Przetarg ma na celu dalszy rozwój ekologicznego transportu publicznego w Głogowie i jest kolejnym etapem realizowanego w mieście projektu „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów – II etap”. Równolegle dolnośląskie miasto wypuściło na linie pięć pierwszych elektrobusów – Solaris Urbino 12 electric. Z trzy miesięcznym poślizgiem. O tym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów planuje posiadać Głogów do połowy 2026 roku?
  2. Jakie są główne źródła finansowania nowego przetargu na autobusy elektryczne?
  3. Jakie elementy infrastruktury wspierają rozwój transportu elektrycznego w Głogowie?
Gmina Miejska Głogów planuje zakup sześciu dodatkowych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów,
Gmina Miejska Głogów planuje zakup sześciu dodatkowych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów / fot. UM Głogów

Przetarg na sześć

Postępowanie na sześć elektrobusów dla KM Głogów prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, a jego przedmiot obejmuje dostawę sześciu autobusów elektrycznych zasilanych z własnych magazynów energii (akumulatorów). Długości zamawianych pojazdów to około 12 metrów. Uwaga – łączna wartość zamówienia może zostać zwiększona o 50% w ramach przewidzianych opcji rozszerzenia zamówienia

Podstawowe kryteria oceny ofert to:

  • Cena – 60%
  • Ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych – 20%
  • Ocena warunków gwarancji – 20%

Na oferty zamawiający czeka do 25 marca 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według powyższych kryteriów. Zamówienie podlega przepisom Dyrektywy 2014/25/UE, co oznacza, że oferty muszą spełniać wymogi dotyczące pochodzenia produktów i ich zgodności z regulacjami unijnymi. Zakup elektrobusów jest współfinansowany z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” – ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Planowany harmonogram zakłada realizację dostawy w okresie od 25 kwietnia 2025 roku do 28 maja 2026 roku. To oznacza, że do połowy 2026 roku Komunikacja Miejska (KM) w Głogowie będzie dysponować flotą 11 elektrycznych autobusów, wspieranych przez nową infrastrukturę ładowania.

Szczegóły przetargu i dokumentacja zamówienia dostępne są na stronie: https://glogow-um.ezamawiajacy.pl.

Gmina Miejska Głogów planuje zakup sześciu dodatkowych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów / fot. UM Głogów

Pięć już jest

Równolegle – w lutym 2025 roku – w Głogowie miało wdrożeniu pięciu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które kosztowały to prawie 16,7 mln złotych, z czego wkład budżetu wynosił jedynie 3,9 mln. Reszta pochodziła z dotacji.

To ogromny krok naprzód dla naszego miasta. Nie tylko unowocześniamy flotę, ale też obniżamy koszty eksploatacji i redukujemy emisję spalin. Nowe autobusy to realna zmiana jakości życia mieszkańców – podkreśla Rafael Rokaszewicz, prezydent Głogowa.

Obok wprowadzenia kolejnych autobusów, miasto zainwestowało również w rozwój infrastruktur.To:

  • Trzy nowe stacje wolnego ładowania przy bazie KM Głogów,
  • Stacja szybkiego ładowania na nowej pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi,
  • Instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kW, która będzie wspierać system ładowania autobusów, obniżając koszty operacyjne.

Zdaniem Piotra Miselisa, prezesa KM Głogów, inwestycja w transport elektryczny przynosi wymierne oszczędności:

Autobusy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż ich spalinowe odpowiedniki. W przyszłym roku będziemy mieli flotę składającą się z 11 elektryków oraz sześciu hybryd. To znaczący udział pojazdów niskoemisyjnych w naszym taborze.

Dodatkową zaletą jest komfort pasażerów – pojazdy elektryczne są cichsze, bardziej ekologiczne i oferują nowoczesne rozwiązania dla podróżnych.

Gmina Miejska Głogów planuje zakup sześciu dodatkowych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów / fot. UM Głogów
Gmina Miejska Głogów planuje zakup sześciu dodatkowych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów / fot. UM Głogów

Techniczny poślizg

Mimo że pierwsze elektryczne autobusy miały rozpocząć kursowanie już w październiku 2024 roku, realnie wyruszyły na trasy dopiero 11 lutego 2025 roku. Opóźnienie to wynikało z konieczności dopełnienia szeregu formalności oraz przeprowadzenia niezbędnych testów i szkoleń. Przed wprowadzeniem autobusów do regularnej eksploatacji, niezbędne było uzyskanie odpowiednich pozwoleń, przeszkolenie personelu oraz przeprowadzenie testów technicznych, co przyczyniło się do wydłużenia procesu wdrożenia nowych pojazdów.

Teraz – dzięki wcześniejszym inwestycjom w infrastrukturę ładowania – kolejne pojazdy KM powinny być wdrożone znacznie szybciej.

-„Sześć nowych autobusów dotrze do naszego miasta w przyszłym roku i dołączy do pięciu, które od niedawna już kursują ulicami Głogowa. W sumie nasza Komunikacja Miejska będzie miała więc 11 autobusów elektrycznych, co według ekspertyz jest optymalne dla naszej spółki – mówi Rafael Rokaszewicz, prezydent Głogowa.

-„Ze względu na opóźnienia związane z przydzieleniem środków z KPO, musimy w miarę szybko je wydatkować – dodał obecny na konferencji prasowej poseł Łukasz Horbatowski.

Na koniec przypomnijmy, że głogowska KM ma w sumie 33 autobusy. Najstarsze mają po blisko 20 lat

Komentarze