Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Euromatpol otwiera oferty na elektrobusy międzymiastowe. Zestaw z GPKS Gniezno: ABP i Veramo

infobus
30.03.2025 09:01
0 Komentarzy

28 marca 2025 roku firma Euromatpol otworzyła dwie oferty w postępowaniu przetargowym na dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy II wraz z mobilną stacją ładowania DC dla potrzeb transportu publicznego w Gminie Kleczew.

Zamówienie to ma wsparciu finansowe z Krajowego Planu Odbudowy (CUPT-KPO), analogicznie jak wcześniejsze postępowanie dotyczące Gminy Powidz, gdzie termin otwarcia ofert wyznaczono na 7 kwietnia. O tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TranInfo.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi budżet zamówienia na elektrobus dla Gminy Kleczew?
  2. Która firma złożyła tańszą ofertę i jaką markę reprezentuje?
  3. Jakie są dwa główne kryteria wyboru oferty w tym przetargu?
Elektryczna oferta dla Gminy Kleczew. Dwie propozycje na stole
Elektryczna oferta dla Gminy Kleczew. Dwie propozycje na stole

Cel: Gmina Kleczew

Pierwsze zamówienie Euromatpol dotyczy zakupu jednego zeroemisyjnego autobusu międzymiastowego klasy II z napędem elektrycznym pod obsługę linii transportu publicznego w Gminie Kleczew, a także mobilnej stacji ładowania DC z jednym punktem ładowania. Pojazd będzie wykorzystywany do obsługi publicznego transportu zbiorowego na trasach pozamiejskich. W ramach projektu Euromatpol planuje modernizację i unowocześnienie floty poprzez pojazdy elektryczne, przystosowane do intensywnej eksploatacji na trasach o przebiegu dziennym sięgającym nawet 200 km.

W odpowiedzi na przetarg wpłynęły dwie oferty:

  • ABP Bus & Coach Sp. z o.o. ze Słupska zaoferowało realizację kontraktu za 7.425.915,90 PLN brutto / 6.034.891 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu Iveco Crossway 12 LE Elec i stacji ładowania na poziomie 6.034.891 PLN netto.
  • Drugą ofertę złożyła firma Veramo S.A. z Elbląga, proponując dostawę za 6.012.240,00 PLN brutto / 4.889.634,15 PLN netto, a więc 4.889.634 PLN netto za komplet.

Podobnie jak w przypadku analogicznego postępowania realizowanego przez PKS Gniezno, ponownie pojawia się propozycja od Veramo, która na polski rynek wprowadza chińską markę Alfa Bus. Co więcej, cena zaproponowana przez Veramo – zarówno tutaj, jak i w Gnieźnie – pozostaje niemal identyczna. To może sugerować już ustandaryzowaną ofertę produktową.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 5.400.000 PLN brutto, co w przeliczeniu daje 4.390.243,90 PLN netto. Czyli obie oferty przekraczają zakładany budżet – propozycja Veramo o około 11%, a ABP o 38%. To oznacza, że zamawiający będzie musiał rozważyć możliwość zwiększenia środków lub unieważnienia postępowania.

Czekamy zatem na ew. wybór wykonawcy, który zostanie dokonany na podstawie przyjętych w SWZ kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ parametry techniczno-użytkowe autobusu – 40%

Elektryczna oferta dla Gminy Kleczew. Dwie propozycje na stole
Elektryczna oferta dla Gminy Kleczew. Dwie propozycje na stole

Jakie elektrobusy?

Zgodnie z dokumentacją przetargową, Euromatpol oczekuje dostawy autobusu klasy II o długości maksymalnie 13,2 metra i szerokości do 2,55 metra, z możliwością przewozu co najmniej 41 pasażerów na miejscach siedzących.

Pojazd ma być wyposażony w silnik lub silniki elektryczne o mocy minimum 180 kW, system odzyskiwania energii, klimatyzację, przestrzeń dla osoby na wózku, ładowarki USB, wysokie tapicerowane siedzenia oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice LED i ekrany LCD).

Dostawa autobusów ma nastąpić do końca 2025 roku, zgodnie z harmonogramem wynikającym z finansowania w ramach CUPT-KPO. Link do zamówienia: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/212057?sekcja=oferty

I na koniec kilka słów o tajemniczej firmie Veramo z Elbląga, które bez żadnego wstępu z przytupem weszła w rynek autobusowy w Polsce, składając w ciągu jednego dnia trzy oferty w przetargach w Mińsku Mazowiecku, PKS Gniezno i Euromatpol. Po naszych wczorajszych artykułach, firma zmieniła stronę www i już nie ma tam słowa o współpracy z chińskim producentem Alfa Bus i innymi firmami. Z tego co wiemy Veramo Lab to spółka technologiczna z Elbląga, specjalizująca się w sektorze elektromobilności i magazynowania energii. Firma koncentruje się na tworzeniu zaawansowanych technologicznie podzespołów do autobusów elektrycznych oraz innych pojazdów tego typu. W ramach przyznanej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) dotacji, Veramo Lab miało opracować projekt układu napędowego do autobusu elektrycznego z doładowywaniem z ogniwa metanolowego lub wodorowego.

Firma została również w 2020 roku wybrana przez NCBR do programu mającego na celu stworzenie przedkomercyjnej koncepcji polskiego e-vana. W pracach nad projektem Veramo Lab współpracowało z niemiecką firmą Eurabus GmbH. Tworzony pojazd, nazwany Sevi, miał być dostępny w dwóch wersjach: elektrycznej i na wodór, z ładownością na poziomie 1000 kg oraz zasięgiem 250 km w wersji elektrycznej i 400 km w wersji wodorowej.

Dodatkowo, Veramo Lab otrzymało datację do projektu „Autobus elektryczny generacji 3D – innowacyjne metody produkcji oparte o wytwarzanie przyrostowe (druk 3D) oraz technologie kompozytowe na potrzeby lekkich autobusów elektrycznych”. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 7 852 575,00 zł, co stanowi 60% wartości projektu.

Jak widać, spółka pozyskała całkiem solidne wsparcie z grantów na autobusowy rozwój, dlatego tym bardziej zastanawiające jest to, że wcześniej niewiele o niej słyszeliśmy. Tymczasem teraz oferuje kompletne autobusy miejskie i międzymiastowe z napędem elektrycznym….

Komentarze