Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczna piątka dla Oświęcimia. Flota MZK wzrośnie do 15 autobusów elektrycznych

infobus
17.12.2024 10:03
0 Komentarzy

21 grudnia 2024 Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu ogłosił przetarg na dostawę pięciu kolejnych autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.

Przypomnijmy, że MZK Oświęcim wprowadziło do eksploatacji swój pierwszy elektrobus marki Solaris w 2020 roku. W 2024 roku spółka podpisała umowy na dostawę kolejnych pojazdów: sześciu 10-metrowych autobusów Urbino 9 LE electric oraz trzech elektrobusów (dwóch 12-metrowych i jednego 18-metrowego). To razem daje elektryczną piętnastkę.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy można spodziewać się dostarczenia nowych autobusów elektrycznych do Oświęcimia?
  2. Jakie kryteria będą decydować o wyborze dostawcy w przetargu?
  3. Jakie działania podejmuje MZK Oświęcim w zakresie infrastruktury ładowania dla nowych autobusów elektrycznych?
MZK Oświęcim na kolejnych zakupach autobusów elektrycznych.
Oświęcim na kolejnych zakupach autobusów elektrycznych. Z III edycji „Zielonego Transportu Publicznego” / fot. MZK Oświęcim

Jakie autobusy dla MZK Oświęcim?

Zamówienie wpisuje się w projekt rozwoju elektromobilności miasta i obejmuje dwa zadania: zakup ekologicznych autobusów miejskich oraz dostawę i montaż ładowarek.

Zgodnie ze specyfikacją, autobusy muszą mieć długość od 11,8 do 12,2 m i spełniać wymagania dla pojazdów niskopodłogowych. Pojazdy będą napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym zasilanym z wbudowanego magazynu energii (akumulatorów trakcyjnych). W ramach dostawy przewidziane jest wyposażenie pojazdów m.in. w klimatyzację, informacyjne tablice świetlne, system informacji głosowej, monitoring, Wi-Fi, gniazda USB oraz przyciski oznaczone językiem Braille’a. Autobusy muszą posiadać homologację zgodną z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,

Z kolei ładowarki mobilne typu Plug-in muszą spełniać normy IEC 61851, DIN 70121 oraz ISO/IEC 15118. System ładowania ma automatycznie dostosowywać parametry i rejestrować dane o procesie ładowania z możliwością odczytu lokalnego i zdalnego.

MZK Oświęcim na kolejnych zakupach autobusów elektrycznych.
Oświęcim na kolejnych zakupach autobusów elektrycznych. Z III edycji „Zielonego Transportu Publicznego” / fot. MZK Oświęcim

Wymagania przetargowe

Wymagania wobec oferentów obejmują doświadczenie w realizacji podobnych zamówień w ciągu ostatnich 3 lat. Wykonawcy muszą wnieść wadium w wysokości 250 000 zł oraz przed podpisaniem umowy dostarczyć zabezpieczenie należytego wykonania zamówienia w wysokości 5% ceny ofertowej brutto.

Na oferty zamawiający czeka do 21 stycznia 2025 roku, do godziny 12:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena60%,
  • Warunki techniczne i eksploatacyjne30%,
  • Gwarancja i serwis10%.

Przetarg jest prowadzony w trybie otwartym zgodnie z Dyrektywą 2014/25/UE, a szczegóły dotyczące dokumentów i wymagań można znaleźć pod adresem:
https://mzk-oswiecim.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html.

Oświęcim na kolejnych zakupach autobusów elektrycznych. Z III edycji "Zielonego Transportu Publicznego" / fot. MZK Oświęcim
Oświęcim na kolejnych zakupach autobusów elektrycznych. Z III edycji „Zielonego Transportu Publicznego” / fot. MZK Oświęcim

Zakupowe tło

Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Oświęcimiu pierwszy elektrobus wprowadził do eksploatacji w 2020 roku i by to model Solaris Urbino 12 electric, który może przewozić 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Koszt zakupu wyniósł 2,5 mln zł, z czego 2 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania. Kolejne zamówienia:

W 2024 roku MZK podpisał umowy na dostawę kolejnych autobusów elektrycznych:

  • Sześć autobusów klasy MIDI: W czerwcu 2024 roku MZK zaakceptował ofertę firmy Solaris na dostawę sześciu 10-metrowych autobusów Urbino 9 LE electric. Pierwsze dwa pojazdy mają zostać dostarczone we wrześniu 2025 roku, a kolejne na początku 2026 roku.
  • Trzy autobusy (dwa klasy MAXI i jeden klasy MEGA): 1 sierpnia 2024 roku MZK podpisał umowę z firmą Solaris na dostawę dwóch 12-metrowych autobusów oraz jednego przegubowego o długości 18 metrów. Wartość kontraktu to 11,1 mln zł brutto. Autobus przegubowy ma pojawić się na ulicach Oświęcimia we wrześniu 2025 roku, a pozostałe dwa na początku 2026 roku.

Na realizację tych inwestycji MZK uzyskał dofinansowanie w wysokości 23 mln zł netto ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Całkowity koszt projektu, obejmującego zakup dziewięciu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania, wynosi ponad 33 mln zł. Dodajmy, że w ramach tego projektu planowana ma powstać stacja transformatorowa na terenie zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz szybka ładowarka pantografowa przy ul. Unii Europejskiej, co umożliwi ładowanie autobusów w różnych częściach miasta.

Komentarze