Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dzień Alfa Bus w Polsce. Kolejna oferta w PKS Gniezno i starcie z Iveco Crossway Elec

infobus
28.03.2025 19:03
0 Komentarzy

28 marca 2025 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym przez PKS Gniezno na dostawę trzech zeroemisyjnych autobusów międzymiastowych klasy II z napędem elektrycznym oraz dwóch mobilnych stacji ładowania DC.

Przetarg realizowany jest w ramach konkursu CUPT-KPO wspieranego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Złożono dwie oferty, w tym – po wcześniejszym udziale w przetargu w Mińsku Mazowieckim – swoją propozycję (tym razem w klasie II) przedstawiła znowu firma Veramo, dystrybutor chińskiej marki Alfa Bus. A to nie koniec – identyczna oferta została złożona także w analogicznym postępowaniu organizowanym przez Euromatpol, o czym napiszemy w osobnym artykule.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych chce kupić PKS Gniezno?
  2. Która firma złożyła tańszą ofertę – Veramo czy ABP Bus & Coach?
  3. Na jakiej podstawie zostanie wybrany zwycięzca przetargu – cena czy inne kryteria?
Dzień Alfa Bus w Polsce. Kolejna oferta w PKS Gniezno i starcie z Iveco Crossway Elec
Dzień Alfa Bus w Polsce. Kolejna oferta tym razem w PKS Gniezno i starcie z Iveco Crossway Elec

Elektrobusy dla Czerniejewa

Zamówienie dotyczy zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy II o długości do 13,2 m, przeznaczonych do obsługi transportu publicznego w Gminie Czerniejewo. Przewidziano również dostawę dwóch mobilnych stacji ładowania DC: jednej z dwoma punktami ładowania, drugiej z jednym.

Autobusy mają charakteryzować się wysokim komfortem podróży – każdy z nich musi zapewniać co najmniej 50 miejsc, w tym minimum 41 siedzących. Napęd ma mieć moc minimum 230 kW i obejmować układ rekuperacji. Fotele mają być tapicerowane, wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a konstrukcja nadwozia zabezpieczona antykorozyjnie. Pojazdy będą również wyposażone w systemy informacji pasażerskiej LED i komfortowe stanowisko kierowcy.

28 marca w postępowaniu wpłynęły dwie oferty.

  • Veramo z Elbląga zaproponowało realizację zamówienia za 7.812.960 PLN brutto, co odpowiada 6.350.374 PLN netto. Oznacza to jednostkowy koszt netto autobusu (nie bardzo wiemy jaki to model) wraz z infrastrukturą na poziomie ok. 2.116.791 PLN.
  • Z kolei ABP Bus & Coach Sp. z o.o. ze Słupska złożyło ofertę opiewającą na 11.226.443,50 PLN brutto, czyli 9.126.380 PLN netto, co daje ok. 3.042.126 PLN netto za Iveco Crossway Elec 12 LE.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 8.000.000 PLN brutto, czyli 6.504.065 PLN netto. Oznacza to, że tylko oferta VERAMO S.A. mieści się w budżecie i jednocześnie oferuje znacznie korzystniejszy koszt jednostkowy niż konkurent. Oferta ABP Bus & Coach przekracza limit o ponad 3,2 mln PLN brutto. Czekamy na decyzję zamawiającego

PKS Gniezno podejmie decyzję na podstawie ustalonych wcześniej kryteriów oceny:

✅ Cena – 60%
✅ Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 40%

W tej drugiej kategorii punktowane będą takie elementy jak: spójność producenta baterii i pojazdu, zabezpieczenia antykorozyjne KTL, efektywność energetyczna wg E-SORT-2, nominalna pojemność baterii czy konfiguracja napędu.

Dzień Alfa Bus w Polsce. Kolejna oferta tym razem w PKS Gniezno i starcie z Iveco Crossway Elec
Dzień Alfa Bus w Polsce. Kolejna oferta tym razem w PKS Gniezno i starcie z Iveco Crossway Elec

Jakie autobusy?

PKS Gniezno oczekuje autobusów elektrycznych klasy II o długości maksymalnie 13,2 m, szerokości do 2,55 m i płaskiej podłodze w strefie komunikacyjnej.

Pojazdy mają zabierać minimum 50 pasażerów i być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne o mocy min. 230 kW. Zasilanie powinno zapewniać możliwość rekuperacji i gwarantować efektywność przy długodystansowej eksploatacji międzymiastowej. W kabinie kierowcy mają znaleźć się porty USB, radio i miejsce na dokumenty, a dla pasażerów – wygodne, wysokie fotele z pasami, oświetlenie LED oraz czytelna informacja pasażerska na ekranach i tablicach diodowych.

Decyzja o wyborze wykonawcy ma zapaść w najbliższych tygodniach. Planowany termin podpisania umowy to maj 2025 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dostawy i uruchomienie infrastruktury rozpoczną się w drugiej połowie roku. Link do zamówienia: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/212093?sekcja=oferty

Komentarze