Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni

infobus
05.02.2025 14:03
0 Komentarzy

5 lutego 2025 roku odbyło się otwarcie ofert w przetargu na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych dla MPK Wrocław. Zamówienie obejmuje pojazdy klasy I kategorii MAXI oraz systemy ich ładowania.

O ogłoszeniu przetargu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Przypomnijmy, że ostatni przetarg na 21 elektrobusy wygrał Solaris. Z kolei zamówienie na leasing 100 autobusów z silnikiem Diesla pozyskał Daimler Buses Polska. Dlatego bardzo byliśmy ciekaw, jak potoczą się losy tej elektrycznej dogrywki i teraz już wiemy … prawie wszystko.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych dla MPK Wrocław i jakie były ich propozycje cenowe?
  2. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w tym przetargu?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe autobusy elektryczne zamawiane przez MPK Wrocław?
Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni
Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni

Trzy oferty

Przypomnijmy, że w październiku 2024 r. MPK Wrocław otrzymało dofinansowanie z NFOŚiGW w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” na zakup 21 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych (9 w zamówieniu podstawowym i 12 w opcji). Zamówienie to wygrała firm Solaris Bus & Coach i za chwilę spółka podpisze stosowną umowę.

-„Konsekwentnie dążymy do modernizacji naszego taboru, skutecznie zabiegamy o pozyskiwanie środków zewnętrznych i staramy się przy tym dbać o stałe zwiększania liczby pojazdów nisko- i bezemisyjnych. W sierpniu 2023, nasza flota nie posiadała żadnego autobusu elektrycznego. Dzisiaj po ulicach Wrocławia jeździ 13 elektryków, procedujemy zakup następnych 21, a realizacja przetargu na 7 pojazdów spowoduje, że niebawem w sumie 41 nowoczesnych autobusów elektrycznych będzie służyć mieszkańcom naszego miasta – napisało na swoim profilu MPK Wrocław.

Najnowsze zamówienie jest dogrywką wynikająca z oszczędności, które powstały w pierwszym postępowaniu z dotacją ZTP 3.0. Czy Solaris powtórzy sukces z poprzedniego przetargu, czy może przewaga Irizar w innych aspektach przesądzi o wyniku? Odpowiedź poznamy w najbliższych tygodniach, a teraz złożone 5 lutego oferty (autobusy wraz z ładowarkami):

  • Daimler Buses Polska Sp. z o.o.27.460.957,52 PLN brutto (22.325.981,72 PLN netto). Jednostkowa cena eCitaro to 3.189.425,96 PLN netto.
  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.20.448.750,00 PLN brutto (16.625.000,00 PLN netto). Jednostkowa cena Urbino 12 electric to 2.375.000,00 PLN netto.
  • Irizar e-mobility S.L.20.881.247,52 PLN brutto (16.976.624,00 PLN netto). Jednostkowa cena ie bus 12 to 2.425.232,00 PLN netto.

Z kolei wrocławskie MPK przeznaczyło na ten cel 22.211.893,50 zł brutto. Jak widać dwie oferty mieszczą sie w tej kwocie, natomiast najkorzystniejszą ofertę cenową złożył Solaris Bus & Coach. Jednak decyzja MPK będzie zależała nie tylko od ceny (66%), ale także od oceny technicznej i warunków gwarancyjnych. Oto one:

  • Okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej – 10 pkt
  • Okres gwarancji i rękojmi na autobusy (bez magazynów energii) – 10 pkt
  • Okres gwarancji i rękojmi na układ wysokonapięciowy – 4 pkt
  • Okres gwarancji i rękojmi na ładowarki mobilne – 4 pkt
  • Poszycie boczne w panelach poziomych i pionowych – 5 pkt
  • Technologia SiC w układzie napędowym – 1 pkt

Jak już wcześniej pisaliśmy w InfoBusie – ten przetarg od początku dawał lekką przewagę techniczną Solarisowi, dlatego nie spodziewamy się tutaj niespodzianek i stawiamy na kolejną elektryczną wygraną pojazdów z logo jamnika we Wrocławiu. Jeżeli się to potwierdzi – producent z Bolechowa dostarczy do stolicy Dolnego Śląska łącznie 28 elektrobusów. Daleko nie ma…

Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni
Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni

Wymagania techniczne nowych autobusów:

Nowe elektrobusy muszą mieć długość 11,50–12,20 m oraz wysokość nieprzekraczającą 3,5 m. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze i w drzwiach, a wysokość wejścia nie przekroczy 340 mm. Standardem będzie funkcja przyklęku ułatwiająca wsiadanie.

MPK dopuszcza zarówno silnik centralny, jak i silniki w osiach kół, o ile zagwarantują one pełne funkcjonowanie pojazdu. Autobusy będą wyposażone w system odzysku energii kinetycznej, a magazyny energii muszą być dostosowane do pracy w warunkach klimatycznych Europy Środkowej. Pojazdy będą ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, jak i pantograf.

Komfort pasażerów i kierowców:

  • Fotele pasażerskie – profilowane, modułowe, z wyklejanymi tapicerowanymi wkładkami.
  • Półki na bagaż – zamontowane na nadkolach.
  • Stanowisko kierowcy – w pełni oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, obejmujące połowę pierwszych drzwi.
  • System informacji pasażerskiej – wyświetlacze LED RGB (numer linii w kolorze białym, kierunek jazdy w bursztynowym). Wnętrze będzie wyposażone w dwa ekrany: podsufitowy i boczny (minimum 37 cali).
Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni
Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni

Komentarze