Daimler i Irizar nie odpuścili przetargu na 7 elektrobusów dla MPK Wrocław. Solaris broni
5 lutego 2025 roku odbyło się otwarcie ofert w przetargu na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych dla MPK Wrocław. Zamówienie obejmuje pojazdy klasy I kategorii MAXI oraz systemy ich ładowania.
O ogłoszeniu przetargu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Przypomnijmy, że ostatni przetarg na 21 elektrobusy wygrał Solaris. Z kolei zamówienie na leasing 100 autobusów z silnikiem Diesla pozyskał Daimler Buses Polska. Dlatego bardzo byliśmy ciekaw, jak potoczą się losy tej elektrycznej dogrywki i teraz już wiemy … prawie wszystko.
Rozkład jazdy:
- Jakie firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych dla MPK Wrocław i jakie były ich propozycje cenowe?
- Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w tym przetargu?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe autobusy elektryczne zamawiane przez MPK Wrocław?
Trzy oferty
Przypomnijmy, że w październiku 2024 r. MPK Wrocław otrzymało dofinansowanie z NFOŚiGW w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” na zakup 21 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych (9 w zamówieniu podstawowym i 12 w opcji). Zamówienie to wygrała firm Solaris Bus & Coach i za chwilę spółka podpisze stosowną umowę.
-„Konsekwentnie dążymy do modernizacji naszego taboru, skutecznie zabiegamy o pozyskiwanie środków zewnętrznych i staramy się przy tym dbać o stałe zwiększania liczby pojazdów nisko- i bezemisyjnych. W sierpniu 2023, nasza flota nie posiadała żadnego autobusu elektrycznego. Dzisiaj po ulicach Wrocławia jeździ 13 elektryków, procedujemy zakup następnych 21, a realizacja przetargu na 7 pojazdów spowoduje, że niebawem w sumie 41 nowoczesnych autobusów elektrycznych będzie służyć mieszkańcom naszego miasta – napisało na swoim profilu MPK Wrocław.
Najnowsze zamówienie jest dogrywką wynikająca z oszczędności, które powstały w pierwszym postępowaniu z dotacją ZTP 3.0. Czy Solaris powtórzy sukces z poprzedniego przetargu, czy może przewaga Irizar w innych aspektach przesądzi o wyniku? Odpowiedź poznamy w najbliższych tygodniach, a teraz złożone 5 lutego oferty (autobusy wraz z ładowarkami):
- Daimler Buses Polska Sp. z o.o. – 27.460.957,52 PLN brutto (22.325.981,72 PLN netto). Jednostkowa cena eCitaro to 3.189.425,96 PLN netto.
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 20.448.750,00 PLN brutto (16.625.000,00 PLN netto). Jednostkowa cena Urbino 12 electric to 2.375.000,00 PLN netto.
- Irizar e-mobility S.L. – 20.881.247,52 PLN brutto (16.976.624,00 PLN netto). Jednostkowa cena ie bus 12 to 2.425.232,00 PLN netto.
Z kolei wrocławskie MPK przeznaczyło na ten cel 22.211.893,50 zł brutto. Jak widać dwie oferty mieszczą sie w tej kwocie, natomiast najkorzystniejszą ofertę cenową złożył Solaris Bus & Coach. Jednak decyzja MPK będzie zależała nie tylko od ceny (66%), ale także od oceny technicznej i warunków gwarancyjnych. Oto one:
- Okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej – 10 pkt
- Okres gwarancji i rękojmi na autobusy (bez magazynów energii) – 10 pkt
- Okres gwarancji i rękojmi na układ wysokonapięciowy – 4 pkt
- Okres gwarancji i rękojmi na ładowarki mobilne – 4 pkt
- Poszycie boczne w panelach poziomych i pionowych – 5 pkt
- Technologia SiC w układzie napędowym – 1 pkt
Jak już wcześniej pisaliśmy w InfoBusie – ten przetarg od początku dawał lekką przewagę techniczną Solarisowi, dlatego nie spodziewamy się tutaj niespodzianek i stawiamy na kolejną elektryczną wygraną pojazdów z logo jamnika we Wrocławiu. Jeżeli się to potwierdzi – producent z Bolechowa dostarczy do stolicy Dolnego Śląska łącznie 28 elektrobusów. Daleko nie ma…
Wymagania techniczne nowych autobusów:
Nowe elektrobusy muszą mieć długość 11,50–12,20 m oraz wysokość nieprzekraczającą 3,5 m. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze i w drzwiach, a wysokość wejścia nie przekroczy 340 mm. Standardem będzie funkcja przyklęku ułatwiająca wsiadanie.
MPK dopuszcza zarówno silnik centralny, jak i silniki w osiach kół, o ile zagwarantują one pełne funkcjonowanie pojazdu. Autobusy będą wyposażone w system odzysku energii kinetycznej, a magazyny energii muszą być dostosowane do pracy w warunkach klimatycznych Europy Środkowej. Pojazdy będą ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, jak i pantograf.
Komfort pasażerów i kierowców:
- Fotele pasażerskie – profilowane, modułowe, z wyklejanymi tapicerowanymi wkładkami.
- Półki na bagaż – zamontowane na nadkolach.
- Stanowisko kierowcy – w pełni oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, obejmujące połowę pierwszych drzwi.
- System informacji pasażerskiej – wyświetlacze LED RGB (numer linii w kolorze białym, kierunek jazdy w bursztynowym). Wnętrze będzie wyposażone w dwa ekrany: podsufitowy i boczny (minimum 37 cali).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze