Czwórbój o sześć autobusów elektrycznych dla MZK Żywiec z tylko jedną ofertą w budżecie
14 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu otworzył aż cztery oferty dostawcy sześciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z systemami ładowania.
Zamówienie będzie dofinansowane ze środków pochodzących z programu: Zielony Transport Publiczny – III edycja. O ogłoszeniu przetargu na zakup pierwszych elektrobusów dla MZK Żywiec pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Ile ofert wpłynęło na przetarg dotyczący zakupu sześciu autobusów elektrycznych w Żywcu?
- Który wykonawca złożył najtańszą ofertę i jaka była jej wartość brutto?
- Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu?
Co chciało MZK Żywiec?
Zanim przejdziemy do otwarcia ofert, przypomnijmy, jakie parametry techniczne premiowało MZK:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia – aluminium lub zabezpieczenie kataforezą – 20 pkt,
- powyżej 30 miejsc siedzących – 15 pkt,
- silnik centralny – 15 pkt,
- powyżej 8 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 10 pkt,
- wysokość autobusu do 3,2 m – 15 pkt,
- zawieszenie niezależne – 5 pkt,
- panele boczne pod linią okien dzielone pionowo i poziomo – 5 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- zasięg – powyżej 300 km – 10 pkt.
Jak widać, MZK Żywiec stawiało na producentów stosujących aluminium i KTL. Oznacza to bonus dla MAN-a i Mercedesa. Do tego mamy maksymalną punktację za silnik centralny (MAN, Solaris, Yutong) i, co ciekawe, wysokość autobusów do 3,2 m. Żaden z dużych graczy nie posiada tak niskich elektrobusów – z wyjątkiem jednego – Yutonga, który mieści się w tej granicy. Sprawdźmy zatem, kto z tej grupy złożył ofertę w Żywcu.
Cztery oferty
Poniżej analiza złożonych 14 stycznia ofert na dostawę sześciu autobusów elektrycznych dla MZK Żywiec:
Wykonawca | Cena brutto (PLN) | Cena netto (PLN) | Cena jednostkowa netto na pojazd (PLN) | Mieści się w budżecie |
---|---|---|---|---|
KARSAN OTOMOTİV | 18 138 195,00 | 14 746 500,00 | 2 457 750,00 | ✅ Tak |
Solaris Bus & Coach S.A. | 20 221 200,00 | 16 440 000,00 | 2 740 000,00 | ❌ Nie |
BUSNEX POLAND Sp. z o.o. | 20 098 200,00 | 16 340 000,00 | 2 723 333,33 | ❌ Nie |
IRIZAR e-mobility S.L. | 19 483 938,00 | 15 840 600,00 | 2 640 100,00 | ❌ Nie |
Z kolei wota przeznaczona na realizację zamówienia wynosi 18.450.000,00 PLN brutto. Spośród czterech złożonych ofert, jedynie propozycja firmy Karsan mieści się w budżecie.
Podsumowując:
- Najtańsza oferta: KARSAN OTOMOTİV z ceną brutto 18.138.195,00 PLN. Jest to oferta niższa od budżetu zamawiającego o 311.805,00 PLN. Cena jednostkowa netto za model eATA 12 wynosi 2.457.750 PLN.
- Najdroższa oferta: Solaris Bus & Coach S.A. z ceną brutto 20.221.200,00 PLN. Oferta przekracza budżet zamawiającego o 1.771.200,00 PLN. Cena jednostkowa netto za Urbino 12 electric wynosi 2.740.000 PLN.
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:
- ceny (60%),
- parametrów technicznych (20%),
- gwarancji (20%).
Żywieckie elektrobusy
Autobusy elektryczne dla MZK mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1100 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić min. 150 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Autobusy muszą być wyposażone w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania.
Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach, albo innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna energii dostępnej dla użytkownika nie może być mniejsza niż 420 kWh. Deklarowany zasięg autobusów przez wykonawcę – ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 250 km. Baterie będą ładowane poprzez złącza plug-in.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną, „twarde” z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.
Stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Dostęp do kabiny prowadzącego pojazd ma odbywać się wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, z zachowaniem minimalnej szerokości wejścia dla pasażerów 550 mm.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe oraz tablica wewnętrzna o czerwonym lub pomarańczowym kolorze liter, a także tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 23 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie i reklam – umieszczona z przodu autobusu. Do tego wymagana jest również tablica informacyjna (wyświetlacz LCD) o przekątnej minimum 38 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie – umieszczona w przedniej części autobusu po prawej stronie.
Przetarg znajduje się na stronie: http://www.bip.mzk.zywiec.pl/index.php?modul=aktualnosci&kat_id=286&id=84
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze