Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co słychać w przetargu TLT na 20 trolejbusów? Analiza SWZ

infobus
17.05.2024 13:01
0 Komentarzy

Trwa przetarg nieograniczony Tyskich Linii Trolejbusowych na dostawę 20 nowych trolejbusów. Zamówienie jest dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny 3.0.

Już wiadomo, że TLT nie będą miały łatwo, bowiem przetarg został zaskarżony do KIO przez firmę Medcom. Szczegóły odwołania zostawmy jednak na później. Teraz czas na szczegółową analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków gwarancji (15%), parametrów technicznych i zużycia energii (25%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne TLT wyodrębniły następujące rozwiązania, za które przyznają najwięcej punktów:

  • zaoferowanie przez wykonawcę w trolejbusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 20 pkt,
  • wykonanie poszycia bocznego poniżej szyb bocznych w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 20 pkt,
  • zaoferowanie trolejbusu zużywającego średnio 1,5 kWh/km energii warunkach ruchu miejskiego przy włączonym ogrzewaniu lub klimatyzacji – 15 pkt,
  • zaoferowanie największej liczby miejsc siedzących pasażerskich dostępnych z niskiej podłogi – 10 pkt,
  • zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 10 pkt,
  • zaoferowanie zawieszenia zależnego osi przedniej – 15 pkt,
  • zaoferowanie układu klimatyzacji z minimalną ilością czynnika chłodniczego w wysokości poniżej 7 kg – 10 pkt.

Jakich trolejbusów chce TLT?

Nowe trolejbusy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Pojazdy będą mogły przewieźć minimum 80 pasażerów, z czego maksymalnie 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych na zewnątrz. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekroczyć 340 mm od podłoża. Ponadto, przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Sercem trolejbusów będzie silnik trakcyjny centralny, asynchroniczny, o mocy 160 kW. Trajtki mają być wyposażone w napęd umożliwiający jazdę po sieci trakcyjnej zasilanej napięciem 600V DC oraz umożliwiający jazdę bez podłączenia do sieci trakcyjnej. W skład napędu trolejbusu wchodzą: kontener napędu, silnik trakcyjny oraz baterie trakcyjne. Napęd trolejbusu musi odzyskiwać energię z hamowania i wykorzystywać ją do ładowania baterii trakcyjnych lub zwracać do sieci trakcyjnej. Podzespoły wchodzące w skład napędu trolejbusu (kontener napędu, silnik trakcyjny oraz baterie trakcyjne) mają być wyprodukowane przez jednego producenta. Napęd trolejbusu musi umożliwiać prawidłową pracę przy napięciu w sieci trakcyjnej od 400V do 850V. Falownik trakcyjny będzie wykonany w technologii IGBT lub SiC. Parametry pracy powinny być dobrane tak, aby był on w stanie w sposób ciągły zasilać asynchroniczny silnik trakcyjny.

Trolejbusy będą wyposażone w zestaw baterii trakcyjnych, wykonanych w technologii LTO, o pojemności nominalnej minimum 42 kWh, umożliwiających przejechanie co najmniej 15 km podczas eksploatacji na liniach komunikacyjnych, bez konieczności doładowywania baterii. Ładowanie baterii odbędzie się przez gniazdo CCS Combo 2, za pomocą zewnętrznej ładowarki. Trolejbusy będą wyposażone w zespół odbieraków prądu przystosowany do trolejbusów umożliwiających jazdę bez podłączenia do sieci trakcyjnej.

Dla pasażerów przewidziano siedzenia, ukształtowane ergonomicznie, wandaloodporne tj. o powierzchniach gładkich, utrudniających nanoszenie napisów. Wentylację przestrzeni zapewnią okna boczne, a także klimatyzacja. Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, wydzielona do połowy pierwszych drzwi wejściowych. Zamawiający wymaga zastosowania dodatkowych drzwi, umożliwiających przejście do przedziału pasażerskiego, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz pojazdu. Znajdzie się w niej m.in. fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową, w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony w zagłówek i podłokietniki, a także porty USB.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne i wewnętrzne. Tablice zewnętrzne –mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym, przy czym część  tablicy przedniej przeznaczona do prezentowania numeru linii, jak i tablica dla osób niedowidzących musi być wykonana w technologii LED RGB. We wnętrzu pojazdów znajdzie się tablica informacyjna –  wyświetlacz LCD o przekątnej ekranu min. 22 cali –  dająca możliwość wyświetlania danych o trasie. Ponadto, w środku pojazdu zamontowana zostanie również tablica diodowa wykonana w całości w technologii RGB, wyświetlająca numer linii, kierunek jazdy oraz przystanki na trasie przejazdu.

Dodatkowo pojazdy muszą zostać wyposażone w instalację równoległą do obsługi Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).

Podsumowanie

Kryteria techniczne w przetargach TLT od lat są bardzo podobne do siebie. Trudno zatem się spodziewać rewolucji, bowiem dotychczasowe przetargi przewoźnika wygrywał Solaris. Nic nie wskazuje na to, aby Solarisa miało zabraknąć podczas otwarcia ofert. Jak już wspomnieliśmy powyżej, przetarg TLT trafił do KIO za sprawą Medcom. Co ciekawe, odwołujący zarzuca zamawiającemu faworyzowanie rozwiązań stosowanych przez jednego producenta…i nie jest nim Solaris. W tej sytuacji czeka nas ciekawe otwarcie ofert – w dniu 10 czerwca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/921935

Komentarze