Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co się dzieje w 5-zadaniowym przetargu na 200 autobusów dla MPK Kraków? Analiza SWZ

infobus
28.11.2024 09:01
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie szuka dostawców i finansujących łącznie 200 autobusów z silnikiem Diesla.

Przetarg na dostawę tych autobusów został podzielony na pięć części. O ogłoszeniu tego przetargu i poszczególnych jego zadaniach pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Przyszedł czas na analizę SWZ.

Spis treści:

  1. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy wyborze oferty w przetargu na 200 autobusów dla MPK Kraków?
  2. Jakie typy autobusów obejmuje zamówienie i czym różnią się ich wymagania techniczne?
  3. Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w przetargu na dostawę nowych autobusów dla MPK Kraków?
Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ
Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ / fot. MPK Kraków

Punktacja oferentów

MPK wybierze najkorzystniejszą ofertę kierując się: ceną (65%), kryteriami technicznymi (35%). Kryteria te są takie same dla wszystkich zadań.  

Różnice pojawiają się w kryteriach technicznych.

I tak – w przypadku części 1 zamówienia (autobusy MAXI miejskie) MPK przyzna najwięcej punktów za:

  • okres gwarancji całopojazdowej większy od 60 miesięcy  – 9 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej  96 – 6 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 10 – 5 pkt,
  • autobus wyposażony w moduł hybrydowy – 1 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 2 pkt,
  • wysokość autobusu do 3,3 m włącznie – 5 pkt,
  • szyba czołowa dzielona w osi pojazdu – 2 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 5 pkt.

Dla autobusów MAXI podmiejskich (zadanie 2), zamawiający przewidział premie za następujące rozwiązania techniczne:

  • okres gwarancji całopojazdowej większy od 60 miesięcy  – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących powyżej 44  – 6 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 3 pkt,
  • wysokość autobusu do 3,3 m włącznie – 2 pkt,
  • moment maksymalny w Nm silnika – 1400,00 lub więcej  – 5 pkt
  • długość autobusu wynosi co najmniej 12,5 m a mniej niż 13,5 m – 4 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 5 pkt.

W zadaniu nr 3 (autobusy MEGA miejskie) MPK premiuje:

  • okres gwarancji całopojazdowej większy od 60 miesięcy  – 9 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej  146 – 6 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 14 – 5 pkt,
  • autobus wyposażony w moduł hybrydowy – 1 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 2 pkt,
  • wysokość autobusu do 3,3 m włącznie – 5 pkt,
  • szyba czołowa dzielona w osi pojazdu – 2 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 5 pkt.

Dla zadania nr 4 – autobusy MIDI miejskie, MPK wyodrębniło następujące kryteria techniczne:

  • okres gwarancji całopojazdowej powyżej 60 miesięcy  – 9 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 96 – 6 pkt,
  • liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi powyżej 10 – 5 pkt,
  • autobus wyposażony w moduł hybrydowy – 1 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 2 pkt,
  • wysokość autobusu do 3,3 m włącznie – 5 pkt,
  • szyba czołowa dzielona w osi pojazdu – 2 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 5 pkt

I na koniec – zadanie nr 5 (autobusy MINI miejskie), MPK przyzna najwięcej punktów za:

  • okres gwarancji całopojazdowej powyżej 60 miesięcy  – 10 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie co najmniej 30 – 8 pkt,
  • liczba biegów – co najmniej 6 – 4 pkt,
  • wejście z niską podłogą umożliwiające dostęp do miejsca dla wózka inwalidzkiego zlokalizowane pomiędzy I a II osią – 6 pkt,
  • brak stopni w przedziale pasażerskim – 2 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 5 pkt.
Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ
Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ / fot. MPK Kraków

Autobusy MEGA, MAXI i MIDI miejskie

Autobusy MEGA, MAXI i MIDI przeznaczone dla linii miejskich mają być fabrycznie nowe. Będą to pojazdy o długości nadwozia od 17,5 do 18,75 m (MEGA), od 11,8 do 13,5 m (MAXI) i od 8,5 do 10,6 m (MIDI). Mają to być autobusy niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych w podłodze i w drzwiach. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm. Autobusy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy 230 – 285 kW (MEGA), 190 -260 kW (MAXI) oraz 135 -205 kW  (MIDI), spełniającym normę spalania Euro 6 i przystosowanym do paliwa zawierającego biokomponenty.

Stanowisko pracy kierowcy ma być częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego. Fotele pasażerskie będą wandaloodporne, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu graffiti, o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedzeń i oparć mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Wentylację przestrzeni pasażerskiej stanowić będą wywietrzniki dachowe i klimatyzacja.

Tablice zewnętrzne powinny być diodowe w kolorze bursztynowym. System informacji pasażerskiej będzie opierać się na zapowiedziach głosowych przystanków. Uzupełnią go tablice wewnętrzne boczne o przekątnej minimum 35,8 cali oraz tablice podsufitowe LCD.

Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ
Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ / fot. MPK Kraków

Autobusy MAXI podmiejskie

Z kolei autobusy klasy MAXI przeznaczone do linii podmiejskich powinny mieć długość w przedziale od 11,8 do 13,5 m i wysokość max. 3,35 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 37 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone w drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Autobusy te mają spełniać wymagania pojazdów niskopodłogowych. Ich jednostką napędową będzie silnik wysokoprężny o mocy od 190 – 270 kW. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. W przypadku wyposażenia kabiny kierowcy, przestrzeni pasażerskiej, a także systemu informacji pasażerskiej – MPK ma podobne wymogi jak dla zamawianych autobusów przeznaczonych na linie miejskie.

Autobusy MINI

Przechodzimy do autobusów klasy MINI, które mają mieć długość w przedziale 5,8 do 8,0 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 26 pasażerów. Mają to być pojazdy minimum niskowejściowe. Zamawiający dopuszcza dwa stopnie poprzeczne w podłodze (w przejściu środkowym). Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez minimum dwoje drzwi lub jedne podwójne w układzie 1-2, 2-1, 0-2, 2-0. Pojazdy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy w przedziale 120 -185 kW, spełniającym normę emisji spalin Euro 6.

Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ
Co się dzieje w pięciozadaniowym przetargu MPK Kraków? Analiza SWZ / fot. MPK Kraków

Duże zamówienie

Zamówienie jest duże – obejmuje w sumie 200 autobusów. Do tego mamy podział na 5 zadań. Już te dwa fakty pozwalają myśleć że przetarg może być łakomym kąskiem dla producentów. Jeśli dodać do tego względnie liberalne SWZ (z wyjątkiem kryterium podziału szyby przedniej), to MPK powinno uzyskać w sumie kilka ofert.

Otwarcie ofert odbędzie się 16 grudnia. Przetarg można śledzić na stronie: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,180171,6c98364ca1694693ef7e325bdba691a0.html

Komentarze