Cieszyn unieważnia przetarg na sześć elektrobusów. Oferta SOR Libchavy za droga
24 października 2025 roku Gmina Cieszyn poinformowała o unieważnieniu postępowania na zakup sześciu autobusów elektrycznych.
Zakup jest realizowany w ramach projektu „Modernizacja cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Gmina Cieszyn zdecydowała się unieważnić przetarg na zakup sześciu autobusów elektrycznych?
- Jakie wymagania techniczne określono w postępowaniu i jaka była oferta czeskiego producenta SOR Libchavy?
- Jakie są możliwe dalsze kroki miasta po unieważnieniu przetargu i kiedy ewentualnie mogłyby nastąpić dostawy pojazdów?
Jedna oferta
Postępowanie dotyczyło zakupu sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI, przeznaczonych dla komunikacji miejskiej w Cieszynie. Przetarg ogłoszono 26 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (OJ S 162/2025), a jego przedmiotem była dostawa pojazdów w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zamawiający zakładał, że nowe elektrobusy będą miały długość do 10 metrów, wysokość nieprzekraczającą 3,3 metra, a także centralny silnik elektryczny o mocy szczytowej minimum 120 kW. Pojazdy miały być wyposażone w system odzyskiwania energii z hamowania i zapewniać zasięg co najmniej 130 kilometrów na jednym ładowaniu. Cieszyn planował wykorzystanie systemu plug-in, bez ładowania pantografowego, oraz wyposażenie autobusów w zamknięte kabiny kierowców, rampy dla osób z niepełnosprawnościami, tablice LED, ekrany LCD i klimatyzację. Wnętrze miało pomieścić minimum 63 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących.
W wyznaczonym terminie, tj. do 15 października 2025 r., wpłynęła tylko jedna oferta. Złożył ją czeski producent SOR Libchavy spol. s r.o., proponując realizację zamówienia za 17.124.559,38 PLN brutto / 13.922.406,00 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden elektrobus (prawdopodobnie EBN 9,5) na poziomie 2.320.401 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 15.050.772 PLN brutto / 12.238.012 PLN netto, a więc oferta czeskiego producenta przekraczała budżet o około 2.074.000 PLN brutto. Na tej podstawie Zamawiający – powołując się na art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych – unieważnił postępowanie, uzasadniając decyzję faktem, że cena najkorzystniejszej oferty przewyższa środki, które Cieszyn zamierzał przeznaczyć na ten cel. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, wybór oferty miał być dokonany w oparciu o trzy kryteria przetargowe:
✅ cena – 60%
✅ parametry techniczno-eksploatacyjne – 25%
✅ długość okresu gwarancji – 15%
Co dalej?
To już drugie podejście do tego samego przetargu. W poprzednim postępowaniu nie złożono żadnej oferty, co zmusiło miasto do ponownego ogłoszenia przetargu w zbliżonej formule. Obecny wynik potwierdza, że warunki techniczne i budżetowe projektu nie zachęcają producentów do udziału – mimo rosnącej liczby podobnych zamówień w Polsce.
Czekamy na kolejny przetarg. Być może w zmodyfikowanej formie – z uwzględnieniem aktualnych realiów cenowych i dostępności pojazdów na rynku. Realizacja zamówienia, zgodnie z dokumentacją projektową, miała trwać maksymalnie 270 dni od podpisania umowy, co oznacza, że w przypadku nowego postępowania termin dostaw mógłby przesunąć się nawet na koniec 2026 roku.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie SWZ: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1164807
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok











Komentarze