Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Brodnica zamyka najdłuższy przetarg na autobusy z EFRR. I wybiera Yutonga

infobus
19.09.2025 09:01
0 Komentarzy

16 września 2025 roku Gmina Miasto Brodnica poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup pięciu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.

Ta decyzja zamyka jedno z najdłuższych postępowań przetargowych ostatnich lat, a na pewno przetargów z dotacją w ramach projektów z dotacją EFRR, które trwało ponad rok i było przedmiotem odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. O tym kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Który producent autobusów elektrycznych wygrał przetarg w Brodnicy?
  2. Ile autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami zamówiło miasto?
  3. Kiedy planowana jest dostawa nowych pojazdów do Brodnicy?
Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy
Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy

Dwie oferty

Kontrakt dotyczy miasta Brodnica, które zdecydowało się na zakup pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędnymi stacjami ładowania. To pierwsze tego typu zamówienie w historii miasta, finansowane przy wsparciu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Do przetargu wpłynęły dwie oferty. Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zaproponował realizację dostaw za 13.645.620 PLN brutto (11.098.877 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 electric wraz z ładowarkami na poziomie 2.219.141 PLN netto. Druga oferta, złożona przez Busnex Poland Sp. z o.o., opiewała na kwotę 13.222.500 PLN brutto (10.750.000 PLN netto), co przekłada się na jednostkową cenę netto na poziomie 2.150.813 PLN netto za model Yutong E12 wraz z ładowarkami.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 13.500.000 PLN brutto (10.975.610 PLN netto). Oznacza to, że oferta Solarisa minimalnie przekroczyła budżet, natomiast propozycja Busnex zmieściła się w wyznaczonym limicie. Po burzliwej procedurze, w tym odwołaniu do KIO, Brodnica przystąpiła do oceny ofert na podstawie trzech kryteriów::

✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 30%
✅ Warunki gwarancji – 10%

Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy
Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy

O 0,30 pkt

Ostateczna punktacja pokazała, że choć Solaris Bus & Coach zaoferował sprawdzony model Urbino 12 electric, jego cena była wyższa od propozycji konkurenta i minimalnie przekroczyła budżet zamawiającego. Busnex Poland, reprezentujący markę Yutong, zaprezentował niższą ofertę finansową i jednocześnie spełnił wszystkie wymagania techniczne, co pozwoliło mu uzyskać najwyższą ocenę.

Na szczególną uwagę zasługuje kryterium techniczne, które premiowało zastosowanie konstrukcji z elementów ze stali nierdzewnej lub zabezpieczonych antykorozyjnie metodą kataforezy, centralny silnik oraz niskie zużycie energii do poziomu 0,8 kWh/km. Obie firmy zadeklarowały rozwiązania zgodne z tymi wymaganiami, dlatego kluczowe znaczenie zyskała cena i warunki gwarancyjne. Busnex zaoferował wydłużoną gwarancję na magazyny energii – aż 108 miesięcy bez limitu kilometrów – oraz 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, co dało mu przewagę nad konkurencją. O 0.30 pkt..!

W efekcie w zestawieniu punktowym oferta Busnex Poland wyprzedziła Solarisa i została wybrana jako najkorzystniejsza. Teraz czekamy na podpisanie umowy. Jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, pierwsze autobusy elektryczne powinny pojawić się w Brodnicy w 2026 roku.

Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy
Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy

Opis techniczny

Zgodnie z dokumentacją, pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe i mieć długość od 11,5 do 12,2 metra oraz pomieścić co najmniej 70 pasażerów, w tym minimum 25 na miejscach siedzących. Autobusy muszą być wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy nie mniejszej niż 160 kW, a baterie trakcyjne powinny zapewnić zasięg co najmniej 200 km w realnych warunkach eksploatacji.

Zamawiający oczekiwał również zaawansowanych rozwiązań technicznych, takich jak stal nierdzewna w konstrukcji nadwozia lub zabezpieczenia antykorozyjne metodą kataforezy, a także niskiego zużycia energii – do 0,8 kWh/km. Duży nacisk położono na trwałość komponentów oraz wysokie standardy gwarancji, obejmujące nawet magazyny energii.

Pojazdy muszą być wyposażone w zamkniętą lub półzamkniętą kabinę kierowcy z klimatyzacją i schowkami, a także w system informacji pasażerskiej z tablicami LED i ekranem LCD 22 cale. Wymagano co najmniej ośmiu gniazd USB w przestrzeni pasażerskiej, radia z odtwarzaczem MP3/USB oraz systemu zliczania potoków pasażerskich. Pojazdy powinny być dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, a także wyposażone w akumulatory trakcyjne typu NMC lub LFP o pojemności minimum 270 kWh. Dodatkowym atutem ma być możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: ezamowienia.gov.pl

Busnex Poland wygrywa w Brodnicy – finał rekordowo długiego postępowania na e-busy

Komentarze