Blisko niespodzianki w PKM Jaworzno. Trzy oferty w budżecie. Karsan znów najtańszy
12 lutego 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie otworzyło trzy oferty w przetargu na dostawę siedmiu nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą do ich ładowania.
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląska 2021–2027. Przetarg przyciągnął trzech oferentów – Karsan, Solaris oraz PT Wanicki. Analizujemy złożone oferty oraz wymagania techniczne stawiane przed przyszłymi elektrobusami. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Które trzy firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych dla PKM Jaworzno?
- Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu?
- Jakie wymagania dotyczą pojemności baterii i systemu ładowania w nowych autobusach dla Jaworzna?
Trzy oferty
12 lutego w jaworznickim przetargu wpłynęły trzy oferty:
Karsan Otomotiv Sanayii ve Tic. A.S.
- Cena brutto: 23.324.486,31 PLN
- Cena netto: 18.962.997,00 PLN
- Cena jednostkowa netto (za autobus Karsan e-ATA 12): 2.708.999,57 PLN
Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
- Cena brutto: 24.538.500,00 PLN
- Cena netto: 19.950.000,00 PLN
- Cena jednostkowa netto (za autobus Solaris Urbino 12 electric): 2.850.000,00 PLN
PT Wanicki Sp. z o.o.
- Cena brutto: 24.587.693,85 PLN
- Cena netto: 19.989.995,00 PLN
- Cena jednostkowa netto (za autobus Irizar ie bus 12): 2.855.713,57 PLN
Z kolei budżet zamówienia wynosi 27.570.195,30 PLN brutto, co oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się w kwocie przewidzianej przez zamawiającego. Najniższą cenę ponowie (po dzisiejszym otwarciu w Rokietnicy) zaoferowała firma Karsan Otomotiv Sanayii ve Tic. A.S. – 23.324.486,31 PLN brutto, co stanowi oszczędność w stosunku do budżetu w wysokości 4.245.708,99 PLN. Najwyższą cenę zaoferowała firma PT Wanicki Sp. z o.o. – 24.587.693,85 PLN brutto, ale która nadal pozostaje w ramach budżetu zamawiającego. Różnica między najniższą a najwyższą ofertą wynosi 1.263.207,54 PLN brutto.
Kryteria oceny
Teraz zamawiający określił surowe kryteria oceny ofert:
- Cena – 60% wagi,
- Ocena techniczno-eksploatacyjna – 15% wagi,
- Okres udzielonej gwarancji – 25% wagi.
W zakresie techniki PKM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia – profile ze stali odpornej na korozję, aluminium, lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 2 pkt,
- poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1,25 pkt,
- trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 0,75 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) – 0,75 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,25 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) – 0,75 pkt
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie EV12 wzdłużnie za lub przed osią napędową – 2 pkt
- magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 600 kWh oraz energii dostępnej nie mniejszej niż 480 kWh – 3,5 pkt,
- całkowita liczba miejsc – powyżej 80 – 1,25 pkt,
- zaoferowanie autobusu EV12 wyposażonego w dwa gniazda – 1,5 pkt,
- zaoferowanie w autobusie EV12 przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt.
Jak widać, kryteria techniczne najbardziej premiują rozwiązania techniczne stosowane przez Solarisa. Mowa tu nie tylko o szybie przedniej dzielonej w pionie, lecz także spełnieniu szeregu Regulaminów EKG ONZ. Do tego dodajmy, że PKM Jaworzno obecnie eksploatuje autobusy elektryczne wyłącznie marki Solaris. Czy Karsan będzie w stanie przebić się przez ocenę formalną, a następnie powalczyć na punkty z Solarisem mając nieznaczną przewagę w kryterium ceny? Zobaczymy, natomiast warto odnotować fakt, że PKM Jaworzno nigdy nie było tak blisko wyboru innej marki dla swojej floty elektrobusów.
Autobusy dla Jaworzna
Nowe autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość nieprzekraczającą 3,45 m. Napęd elektryczny ma zapewniać osiągi porównywalne z klasycznymi pojazdami spalinowymi. Wymagana pojemność baterii to minimum 340 kWh, a ładowanie ma odbywać się zarówno poprzez wtyczkę plug-in, jak i pantograf.
W pojazdach przewidziano klimatyzację, system zliczania pasażerów oraz nowoczesne tablice informacyjne LED. Kabina kierowcy będzie zamknięta, z pełnym systemem zabezpieczeń. Siedzenia mają mieć ergonomiczny kształt oraz wymienne wkładki tapicerowane.
Przetarg można śledzić na stronie: platformazakupowa.pl.
Komentarze