Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Blisko niespodzianki w PKM Jaworzno. Trzy oferty w budżecie. Karsan znów najtańszy

infobus
12.02.2025 16:50
0 Komentarzy

12 lutego 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie otworzyło trzy oferty w przetargu na dostawę siedmiu nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą do ich ładowania.

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląska 2021–2027. Przetarg przyciągnął trzech oferentów – Karsan, Solaris oraz PT Wanicki. Analizujemy złożone oferty oraz wymagania techniczne stawiane przed przyszłymi elektrobusami. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Które trzy firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę siedmiu autobusów elektrycznych dla PKM Jaworzno?
  2. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu?
  3. Jakie wymagania dotyczą pojemności baterii i systemu ładowania w nowych autobusach dla Jaworzna?
PKM Jaworzno blisko zmiany marki autobusów elektrycznych / fot. M. Kowal - PKM Jaworzno
PKM Jaworzno ma trzy oferty na siedem autobusów elektrycznych / fot. M. Kowal – PKM Jaworzno

Trzy oferty

12 lutego w jaworznickim przetargu wpłynęły trzy oferty:

Karsan Otomotiv Sanayii ve Tic. A.S.

  • Cena brutto: 23.324.486,31 PLN
  • Cena netto: 18.962.997,00 PLN
  • Cena jednostkowa netto (za autobus Karsan e-ATA 12): 2.708.999,57 PLN

Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

  • Cena brutto: 24.538.500,00 PLN
  • Cena netto: 19.950.000,00 PLN
  • Cena jednostkowa netto (za autobus Solaris Urbino 12 electric): 2.850.000,00 PLN

PT Wanicki Sp. z o.o.

  • Cena brutto: 24.587.693,85 PLN
  • Cena netto: 19.989.995,00 PLN
  • Cena jednostkowa netto (za autobus Irizar ie bus 12): 2.855.713,57 PLN

    Z kolei budżet zamówienia wynosi 27.570.195,30 PLN brutto, co oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się w kwocie przewidzianej przez zamawiającego. Najniższą cenę ponowie (po dzisiejszym otwarciu w Rokietnicy) zaoferowała firma Karsan Otomotiv Sanayii ve Tic. A.S. – 23.324.486,31 PLN brutto, co stanowi oszczędność w stosunku do budżetu w wysokości 4.245.708,99 PLN. Najwyższą cenę zaoferowała firma PT Wanicki Sp. z o.o. – 24.587.693,85 PLN brutto, ale która nadal pozostaje w ramach budżetu zamawiającego. Różnica między najniższą a najwyższą ofertą wynosi 1.263.207,54 PLN brutto.

    PKM Jaworzno blisko zmiany marki autobusów elektrycznych / fot. M. Kowal - PKM Jaworzno
    PKM Jaworzno blisko zmiany marki autobusów elektrycznych / fot. M. Kowal – PKM Jaworzno

    Kryteria oceny

    Teraz zamawiający określił surowe kryteria oceny ofert:

    • Cena – 60% wagi,
    • Ocena techniczno-eksploatacyjna – 15% wagi,
    • Okres udzielonej gwarancji – 25% wagi.

    W zakresie techniki PKM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

    • szkielet nadwozia – profile ze stali odpornej na korozję, aluminium, lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 2 pkt,
    • poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1,25 pkt,
    • trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 0,75 pkt,
    • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) – 0,75 pkt,
    • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,25 pkt,
    • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych) – 0,75 pkt
    • zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie EV12 wzdłużnie za lub przed osią napędową – 2 pkt
    • magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 600 kWh oraz energii dostępnej nie mniejszej niż 480 kWh – 3,5 pkt,
    • całkowita liczba miejsc – powyżej 80 – 1,25 pkt,
    • zaoferowanie autobusu EV12 wyposażonego w dwa gniazda – 1,5 pkt,
    • zaoferowanie w autobusie EV12 przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt.

    Jak widać, kryteria techniczne najbardziej premiują rozwiązania techniczne stosowane przez Solarisa. Mowa tu nie tylko o szybie przedniej dzielonej w pionie, lecz także spełnieniu szeregu Regulaminów EKG ONZ. Do tego dodajmy, że PKM Jaworzno obecnie eksploatuje autobusy elektryczne wyłącznie marki Solaris. Czy Karsan będzie w stanie przebić się przez ocenę formalną, a następnie powalczyć na punkty z Solarisem mając nieznaczną przewagę w kryterium ceny? Zobaczymy, natomiast warto odnotować fakt, że PKM Jaworzno nigdy nie było tak blisko wyboru innej marki dla swojej floty elektrobusów.

    PKM Jaworzno blisko zmiany marki autobusów elektrycznych / fot. M. Kowal - PKM Jaworzno
    PKM Jaworzno blisko zmiany marki autobusów elektrycznych / fot. M. Kowal – PKM Jaworzno

    Autobusy dla Jaworzna

    Nowe autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość nieprzekraczającą 3,45 m. Napęd elektryczny ma zapewniać osiągi porównywalne z klasycznymi pojazdami spalinowymi. Wymagana pojemność baterii to minimum 340 kWh, a ładowanie ma odbywać się zarówno poprzez wtyczkę plug-in, jak i pantograf.

    W pojazdach przewidziano klimatyzację, system zliczania pasażerów oraz nowoczesne tablice informacyjne LED. Kabina kierowcy będzie zamknięta, z pełnym systemem zabezpieczeń. Siedzenia mają mieć ergonomiczny kształt oraz wymienne wkładki tapicerowane.

    Przetarg można śledzić na stronie: platformazakupowa.pl.

    Komentarze