Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Oferty Karsana i Yutonga odrzucone

infobus
21.01.2025 19:04
0 Komentarzy

21 stycznia Częstochowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 10 przegubowych autobusów elektrycznych.

Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty, w tym dwie z nich zostały dzisiaj odrzucone, a na stole pozostała tylko propozycja do Solaris Bus & Coach. Zamówienie to jest finansowane ze środków programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. O tym ciekawym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne w Częstochowie?
  2. Ile ofert wpłynęło w przetargu i która firma została wybrana?
  3. Czy wszystkie złożone oferty zmieściły się w budżecie zamawiającego?
Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Miasto odrzuca oferty Karsana i Yutonga
Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Miasto odrzuca oferty Karsana i Yutonga

Co chciała Częstochowa?

Na początku, przypomnijmy, że zamawiający wyróżnił osiem kryteriów oceny ofert, które nie dzielą się na kolejne podkryteria:

  • cena – 60 pkt,
  • gwarancja na układ napędowy na okres 120 miesięcy lub dłuższy – 10 pkt,
  • gwarancja na magazyny energii elektrycznej na okres 120 miesięcy lub dłuższy –10 pkt,
  • największa pojemność znamionowa magazynów energii elektrycznej – 5 pkt,
  • największa pojemność pasażerska – 5 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • zaoferowanie systemu ostrzegającego kierowcę w sposób wizualny i dźwiękowy o możliwej kolizji czołowej z pieszymi lub pojazdami lub obiektami stałymi i inicjującego automatyczne hamowanie ograniczające skutki ewentualnej kolizji spowodowanej brakiem reakcji kierowcy – 3 pkt,
  • pionowy i poziomy podział poszyć bocznych – 2 pkt.
Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Miasto odrzuca oferty Karsana i Yutonga
Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Miasto odrzuca oferty Karsana i Yutonga

Trzy oferty

Swoje oferty w Częstochowie złożyły trzy podmioty:

  • Busnex Poland z ceną 39.606.000,00 PLN brutto/ 32.200.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U18 na poziomie 3.220.000,00 PLN netto,
  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ceną 44.083.200,00 PLN brutto/ 35.840.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.584.00,00 PLN netto,
  • Karsan z ceną cena 36.501.480,00 PLN brutto/ 29.676.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Karsan e-Ata 18 na poziomie 2.967.600,00 PLN netto.

Z kolei budżet zamawiającego na nowe przegubowce opiewał na sumę 46.740.000,00 PLN brutto. Oznaczało to, że wszystkie oferty zmieściły się w tej kwocie, jednak pod względem cenowym najbliżej zwycięstwa była oferta Karsana. Dzisiejsza decyzja MPK rozwiała jednak tureckie marzenia i na pewno bardzo ucieszyła Solarisa.

Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Miasto odrzuca oferty Karsana i Yutonga
Bez autobusowej niespodzianki w Częstochowie. Miasto odrzuca oferty Karsana i Yutonga

Częstochowskie elektrobusy

Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 17,5 m do 18,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Jednostką napędową mają być silniki centralne lub silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego o sumarycznej mocy zapewniającej trakcje autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy wyposażony w silnik Diesla, jednak nie mniejszej niż 230 kW. Autobusy mają być wyposażone w magazyn energii o pojemności minimum 530 KWh. Ładowanie magazynów energii elektrycznej odbywać się będzie w zajezdni autobusowej MPK w systemie plug-in z ładowarek o mocy 150 kW każda (jedna ładowarka dedykowana do jednego autobusu), zapewniającej pełne naładowanie magazynu energii elektrycznej podłączonego do ładowarki autobusu w czasie nie większym niż 1 h na każde 120kWh energii nominalnej zainstalowanej w pojeździe.

Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 2-2-2-2. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB oraz klimatyzacja. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odpornych na „graffiti”, łatwych do utrzymania w czystości. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być „miękkie”, w wykonaniu łatwo wymienialnym.

Miejsce pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy.

System informacji pasażerskiej to tablice elektroniczne zewnętrzne „diodowe” wysokiej jaskrawości w kolorze białym, wyposażone w układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków natężenia oświetlenia zewnętrznego. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica LCD, zamontowana na szybie bocznej, wyświetlająca numer linii, kierunek docelowy, pełny przebieg trasy z zaznaczeniem aktualnego przystanku, aktualny czas i datę oraz inne informacje zdefiniowane przez zamawiającego.

Przetarg można śledzić na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5efd3557-0281-4ed0-8f36-65d57cb81dc9

Komentarze