Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
19 grudnia 2013 r. wyjechały na trasę pierwsze trolejbusy Bogdan/Ursus. Polska spółka zachwala na swojej stronie, iż pojazdy te posiadają dodatkowy napęd pozwalający na pokonanie 5 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Nie jest to jednak nowością, ani ewenementem w skali kraju.
Trolejbusy z bateriami jako pierwsze pojawiły się w Gdyni w 2009 r., następnie w Tychach pod koniec 2012 r., a na koniec –w Lublinie, w grudniu 2013 r.
Czy baterie w trolejbusach to nowość? Otóż nie –posiadały je londyńskie trolejbusy produkowane w latach 30. XX wieku. Napęd bateryjny wykorzystywano w nich w sytuacjach awaryjnych. Ze względu na niewielki zasięg i dużą masę akumulatorów kwasowo-ołowiowych rzadko stosowano je w trolejbusach do napędu pojazdu.
Pierwszymi w Polsce trolejbusami wyposażonymi w baterie były 2 Solarisy Trollino 12M dostarczone w 2009 r. do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Otrzymały one numery 3010 i 3012. Wyposażono je w baterie niklowo-kadmowe SAFT STH-800. Składają się one z 168 ogniw i posiadają pojemność 80 amperogodzin. Ich napięcie znamionowe to 201,6 woltów. Masa baterii wynosi 800 kg, czyli blisko 1/10 masy własnej trolejbusu. Do ładowania baterii i napędzania trolejbusu z ich wykorzystaniem służy specjalny przekształtnik. Baterie te były w tym okresie wyborem optymalnym z punktu widzenia ceny zakupu, trwałości, zasięgu i masy. Trwałość baterii niklowo-kadmowych zależy wykładniczo od stopnia ich rozładowania –im głębiej się je rozładowuje, tym bardziej skraca się ich żywotność. Pojemność baterii SAFT oraz ich charakterystyka umożliwia przejazd kilku kilometrów bez zasilania z sieci górnej. Maksymalny dystans pokonywany na bateriach jest zależy od profilu terenu i obciążenia pojazdu. W trakcie testów najmniejszy wpływ na trwałość baterii uzyskiwano na dystansach do 2 km, a największy pokonany dystans wyniósł ponad 7 km.
Kolejnymi trolejbusami w Gdyni wyposażonymi w baterie było 25 Solarisów Trollino 12M 2010-2011. Następne takie pojazdy zamówiono w 2012 i 2013 r. W międzyczasie baterie zamontowano również w przebudowywanych na trolejbusy Mercedesach O405N2, Mercedesach O530 oraz Solarisach Urbino 12. W pojazdach tych zastosowano również baterie niklowo-kadmowe, jednak były one mniejsze, o obniżonej do 60 liczbie ogniw. Zastosowano jednak bezpośrednie zasilanie z baterii, co ograniczyło parametry trakcyjne pojazdów.
Obecnie w Gdyni są następujące trolejbusy z bateriami:
Solaris Trollino 12M –32 szt.
Mercedes O530AC –2 szt.
Solaris Trollino 12 –2 szt.
Mercedes O405NAC –5 szt.
Razem jest to aż 41 sztuk.
Duża liczba trolejbusów z bateriami w Gdyni umożliwiła wykorzystanie napędu pomocniczego podczas objazdów i robót drogowych, nie pozwalających na użycie zasilania z sieci napowietrznej. W praktyce takie sytuacje okazały się głównym zastosowaniem baterii gdyńskich trolejbusów. Analizowane jest zastosowanie baterii celem uruchomienia linii trolejbusowej na Fikakowo bez wykorzystania sieci napowietrznej lub z pomocą specjalnej stacji ładowania na przystanku końcowym.
W Tychach pierwszy trolejbus z bateriami niklowo-kadmowymi pojawił się w grudniu 2012 r. i był to Solaris Trollino 12MB. Wprawdzie specyfikacja przetargowa stawiała niższe wymogi niż te spełniane przez baterie SAFT w gdyńskich trolejbusach, jednakże aby zaoszczędzić sobie trudu na uzyskaniu homologacji zaoferowano taki sam rozbudowany zestaw jak w Gdyni. W rezultacie, w okresie 2013-2013 dostarczono do Tychów 15 trolejbusów Solaris Trollino 12MB z bateriami niklowo-kadmowymi. Z wykorzystaniem trolejbusów 1 października 2013 r. uruchomiono eksperymentalną linię F kursującą na odcinku pozbawionym zasilania z sieci trakcyjnym. Po dwóch miesiącach linię zawieszono ze względu na niedostatki energii w akumulatorach przy niskich temperaturach zewnętrznych.
W rezultacie, 5 lubelskich Bogdanów/Ursusów z litowo-polimerowymi bateriami to wprawdzie nowość w Lublinie, jednak nic nowego w skali kraju. Nowości to jedynie fakt zastosowania baterii litowo-polimerowych w miejsce niklowo-kadmowych oraz umiejscowienie ich na dachu. Baterie Bogdanów mają umożliwić pokonanie do 5 kilometrów.
Należy wspomnieć również o testach trolejbusu Jelcz PR110AC z bateriami Hoppecke i superkondensatorami Hoppecke w Lublinie w 2007 r. Był to jednak jedynie epizod –pojazd nie kursował bowiem z pasażerami, a zasobniki energii zdemontowano.
Jak dotychczas w Europie w Czechach czy też w Szwajcarii jako napęd pomocniczy stosowano najczęściej dodatkowy silnik spalinowy zabudowany w trolejbusie, napędzający prądnicę. Trolejbus taki zużywa jednak więcej paliwa, niż analogicznej wielkości autobus. Trolejbusy z pomocniczym silnikiem spalinowym są obecnie eksploatowane w Lublinie.
Baterie czy agregat spalinowy –jakie rozwiązanie wygra? O tym dowiemy się w przyszłości, jednak rozwój baterii i pojazdów hybrydowych przechyla powoli szalę na ich korzyść.
Zdjęcia trolejbusów poruszających się po ulicach polskich miast bez sieci trakcyjnej – tutaj.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze