Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy na giełdzie. Wpływ zwycięstw na kurs

infobus
04.12.2017 11:41
0 Komentarzy

Ursus to jedyny polski producent autobusów notowany na giełdzie. Dlatego co jakiś czas z ciekawością patrzymy, jaki wpływ mają kolejne elektryczne zwycięstwa na kurs akcji spółki. Z racji, że w ostatnim czasie Ursus odniósł kilka spektakularnych zwycięstw, czas na mała analizę podsumowującą autobusowy rok 2017 na giełdzie.

25 stycznia 2008 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych wWarszawie zadebiutowała spółka URSUS. Nie byłoby w tym nic ciekawego, gdyby niefakt, iż jest to jedyna spółka (a właściwie grupa kapitałowa) notowana napolskiej giełdzie, której coraz większa część działalności stanowi produkcjaautobusów. Spółka ta posiada 60% udziałów w URSUS BUS S.A. Pozostałe 40% należydo AMZ Kutno. To właśnie URSUS BUS odpowiada za produkcję autobusów itrolejbusów. Niewątpliwie na notowania URSUS S.A. wpływ mają zawieranekontrakty przez URSUS BUS na produkcję i dostawę nowych autobusów. Przychody ztej działalności spółki URSUS stanowią zauważalnie większy udział w przychodachogółem. Kurs spółki przez czas od debiutu do dnia dzisiejszego wahał się od 51 grdo aż 6,14 zł. Obecna cena ustabilizowała się powyżej 4 zł.

Historia zamówień a notowania giełdowe

Przeanalizujmy zatem czy informacje płynące ze spółki,dotyczące wygranych przetargów na dostawę autobusów mają wpływ na jej notowaniagiełdowe. Analizę zaczynamy od września 2016 roku:

URSUS wygrywa przetarg na dostawę 3 autobusów klasy MAXI i2 klasy MIDI dla MZK Toruń. Komunikat giełdowy w tej sprawie zostałopublikowany w dniu 20 września 2016 roku, a kurs spółki spadł wówczas o 0,57%i osiągnął cenę 2,47 zł;

  • dzień później pojawiła się informacja o wyborzenajkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 10 elektryków klasy MAXI dlaMZA Warszawa. Tym razem widać było wyraźny wzrost notowań akcji (+5,26%), acena osiągnęła poziom 2,60 zł;

  • 16 listopada 2016 roku spółka poinformowała o podpisaniuumowy z MZA Warszawa na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Była to zatemformalność po wygranym przetargu. Kurs nie zareagował wzrostem. Wręczprzeciwnie – spadł tego dnia o 1,76% i osiągnął cenę 2,23 zł;

  • w naszej analizie nie możemy pominąć daty 23 marca 2017roku, kiedy URSUS poinformował o podpisaniu umowy na sprzedaż maszyn rolniczychi ciągników do Zambii o wartości 100 mln USD. Nie była to co prawda umowa nadostawę autobusów, jednakże miała ona istotny wpływ na dalsze zachowanie kursuakcji. Tylko tego dnia cena akcji poszybowała do góry o ponad 37%, osiągającpoziom 3,70 zł. Już 10 kwietnia cena akcji skoczyła do poziomu 4,42 zł, amiesiąc później nawet do ponad 6 zł i było to bez wątpienia pokłosie zawartejumowy;

  • od tego wydarzenia kurs akcji po korekcie konsoliduje sięw okolicach 4 zł. Niewątpliwie największym wydarzeniem w historii dla URSUS BUSbyło poinformowanie o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę47 autobusów elektrycznych dla Zielonej Góry. Wynikiem opublikowania tejinformacji był wzrost kursu akcji o ponad 12% z poziomu 3,80 zł do 4,28 zł;

  • następnie 22 listopada 2017 roku nastała formalność – tj.podpisanie umowy na realizację w/w dostawy. Kurs akcji lekko spadł do poziomu4,15 zł;

  • ostatnią informacją, która napłynęła ze spółki byłopodpisanie umowy na dostawę 10 autobusów elektrycznych dla Szczecinka. Było to29 listopada, a kurs spółki na tę informację podrożał jedynie o 0,48%. Nadmienićnależy, że spółka w tym przypadku nie informowała wcześniej inwestorów owyborze jej oferty jako najkorzystniejszej. Dzień otwarcia ofert nie miałznaczącego wpływu na notowania akcji spółki.

Jak było w ciągu ostatniego roku?

Analizując kurs akcji spółki na przestrzeni ponad roku niemożna nie zauważyć jego skokowego wzrostu z poziomu ponad 2 zł do prawie 6 zł(biorąc pod uwagę cenę z zamknięcia). Niemniej jednak największy wpływ na takistan miał najbardziej lukratywny kontrakt dla URSUSa – tj. na dostawę maszynrolniczych dla Zambii. Umowy dotyczące dostaw autobusów raczej nie wywołują nainwestorach dużego wrażenia.

Wyjątkiem było tu wygranie zamówienia dla ZielonejGóry. Nie ma w tym nic dziwnego, albowiem było to dotychczas największezwycięstwo producenta na autobusy elektryczne. Również wartość tej umowy budzirespekt. Mniejsze zamówienia pozostawały bez znaczenia dla kursu akcji. Możnajednak przypuszczać, że większa ekspansja autobusowa URSUS BUS (nie tylko wPolsce, ale i za granicą) zaowocuje pozytywnym wpływem na notowania giełdowespółki matki. Jak będzie rzeczywiście? Czas pokaże.

Przypomnijmy – w pierwszych 3 kwartałach 2017 roku URSUSS.A. zanotował 3,3 mln zł zysku netto, przy przychodach rzędu 231,38 mln zł.Rok wcześniej było to odpowiednio 0,69 mln zł straty netto i przychody napoziomie 203,84 mln zł.

Komentarze