Autobusy Inter i Unibus zwalniają tempo na linii Kraków-Katowice
1 maja 2023 firmy przewozowe Inter i Unibus, które obsługują popularną linię autobusową Katowice-Kraków, drastycznie ograniczyły liczbę kursów na tej trasie.
Powodem jest zmniejszająca się liczba pasażerów, którzy wybierają dotowaną kolej. Do tego Inter poinformował, że likwiduje także inne śląskie połączenia takie jak: Gliwice-Kraków, Jaworzno-Kraków i Rybnik-Katowice. Aktualny rozkład jazdy firmy można sprawdzić TUTAJ.
rzadziej niż do tej pory
-„Podjęcie powyższej trudnej decyzji ma wyłącznie uzasadnienie w rachunku ekonomicznym, który nie pozwala na utrzymanie dotychczasowego rozkładu jazdy. Obniżająca się liczba Pasażerów oraz zmiana preferencji środka transportu (alternatywa dotowanej kolei) nie pozwala nam z przyczyn finansowych na uczciwą konkurencję. Działamy na zasadach komercyjnych bez żadnego dofinansowania” – wyjaśniły firmy Inter i Unibus we wspólnym komunikacie.
W efekcie od dzisiaj autobusy obu firm odjeżdżają z Katowic do Krakowa co godzinę, a nie jak do tej pory co 20 minut.
Pierwszy kurs autokary wykonują o godz. 6.00 do Krakowa, a ostatni o godz. 21.00. Przewoźnicy jeżdżą na zmianę – raz Inter, raz Unibus.
Ocenia się, że 1 maja z rozkładu jazdy zniknęło ok. 60% autokarowych kursów.
Przegrana bitwa
Przypomnijmy, że pociągi odzyskały pasażerów na trasie Katowice-Kraków pod koniec 2020 roku, kiedy zakończyła się modernizacji linii kolejowej. Teraz pociągiem można dojechać z Katowic do Krakowa nawet w 52 minuty, a dodatkowo oferują one atrakcyjna ceny i pełen zestaw ulg ustawowych.
-„Nie ma zdrowej konkurencji. Jest konkurencja prywatna i ta dotowana. Tego nawet konkurencją nie można nazwać – powiedział w portalu katowice24.info Dariusz Pieczara, prezes firmy Inter. Jego zdaniem są trzy powody takiego stanu. Po pierwsze, gdy jeszcze pociąg nie mógł rywalizować na tej trasie z autobusami, było wielu pasażerów z przesiadek. Dzisiaj od strony Przemyśla i od strony Wrocławia można szybko i często przejechać do Krakowa. Po drugie, pandemia zmieniła sposób funkcjonowania na uczelniach i w pracy. Dzisiaj studenci i pracownicy nie muszą wszystkiego załatwiać na miejscu. Nauka i praca odbywa się zdalnie, rzadziej wymaga podróży.
Internetowa dyskusja
Decyzja przewoźników autobusowych wywołała lawinę komentarzy. Zdania internatów są podzielone:
-„Zero zdziwienia. Ceny biletów w kosmos. Do tego pociągów na tej linii jeździ teraz o wiele więcej, taniej a często nawet szybciej i stają w wielu dogodnych miejscach po drodze. Unibusy i intery były świetne w latach 2010-2015, teraz pociągi są lepsze pod każdym względem.
-„Można było to jakoś zrównoważyć, dostosować do pory dnia i przeciętnego obłożenia, albo przetestować obniżenie ceny o 2 zł i zmniejszenie ilości przejazdów do raz na pół godziny, a nie wyrżnąć od razu w pień 2/3 kursów. Są takie, gdzie jedzie 5 osób, a są momenty, kiedy już teraz ledwo jest miejsce, żeby usiąść.
-„Komfort jazdy rewelacja, cena niska bardzo do wykonanej usługi !!!! Żal było patrzeć jak jada 2osoby na 50 do możliwości autobusu nowoczesnego Setra, Mercedes.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze