Autobusy elektryczne dla stolicy Litwy – VTT ponawia przetarg na MIDI elektrobusy
7 sierpnia UAB Vilniaus viešasis transportas ogłosiło osobny przetarg na zakup 24 nowych, niskopodłogowych, średniej pojemności autobusów miejskich z napędem elektrycznym o długości około 10 metrów.
Postępowanie obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale także pełną obsługę serwisową, przeglądy obowiązkowe oraz naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne przez 60 miesięcy od dostarczenia ostatniego egzemplarza. Początkowo midibusy miały zostać zakupione w ramach dużego postępowania na łącznie 145 elektrobusów – pisaliśmy o nim już wcześniej w TransInfo – natomiast teraz VTT wyodrębniło to zadanie w ramach osobnego zamówienia.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić UAB Vilniaus viešasis transportas w tym przetargu?
- Jakie jest wymagane wadium dla oferentów?
- Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Klasa I kategoria MIDI
6 sierpnia 2025 r. opublikowano litewskie zamówienie na dostawę 24 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym o długości 10 m (kod M3CE). Wilno wymaga, aby każdy pojazd był przystosowany do przewozu pasażerów w ruchu miejskim, wyposażony zgodnie z określoną w SWZ specyfikacją techniczną, obejmującą m.in. wymogi bezpieczeństwa, komfortu i dostępu dla osób o ograniczonej mobilności. Kontrakt nie jest dzielony na części, a zamawiający zobowiązuje się do odbioru pełnej partii zamówienia.
Wymagania wobec oferentów obejmują m.in. konieczność wniesienia wadium w wysokości 125 000 EUR, złożenie oferty w języku litewskim z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz spełnienie kryteriów określonych w dokumentacji postępowania. Szacowany okres obowiązywania umowy to 75 miesięcy. Wartość zamówienia nie została określona w ogłoszeniu, ale kontrakt jest finansowany ze środków własnych zamawiającego, bez udziału funduszy UE.
Dostawa autobusów wraz z rozpoczęciem obsługi serwisowej przewidziana jest w terminach wskazanych w ofercie wykonawcy, licząc od podpisania umowy. Okres serwisowania rozpocznie się w dniu podpisania protokołu odbioru pierwszego pojazdu, a zakończy po 60 miesiącach od odbioru ostatniego autobusu.
Przetarg prowadzony jest w trybie otwartym na podstawie Dyrektywy 2014/25/UE, z zastosowaniem kryteriów oceny:
✅ Cena – w ramach formuły oceny całkowitych kosztów cyklu życia pojazdu
✅ Parametry jakościowe, w tym zgodność z kryteriami zrównoważonego rozwoju i narodowymi standardami zielonych zamówień publicznych
Na oferty zamawiający czeka do 9 października 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według powyższych kryteriów. Szczegóły dostępne są pod adresem: https://viesiejipirkimai.lt/epps/cft/viewTenders.do?resourceId=3997221
Zakupowe tło
Wilno od kilku lat prowadzi intensywną modernizację swojej floty i konsekwentnie realizuje strategię przejścia na napędy zeroemisyjne. Oprócz ogłoszonego właśnie zakupu 24 średnich autobusów elektrycznych, samorządowy operator UAB Vilniaus viešasis transportas (VVT) prowadzi równolegle kilka dużych projektów taborowych.
W marcu 2025 r. spółka rozpisała przetarg na dostawę 145 nowych elektrobusów w czterech kategoriach wielkości – od 8- do 18-metrowych – które mają pojawić się na ulicach w latach 2026–2027. Równocześnie realizowany jest kontrakt na 16 autobusów wodorowych, a także zakończono dostawy 91 trolejbusów Škoda 32 Tr z bateriami trakcyjnymi o zasięgu co najmniej 20 km bez sieci. Dodatkowo jeszcze w 2024 r. ogłoszono przetarg na 73 przegubowe trolejbusy o długości 18 m i pojemności min. 110 pasażerów, także z napędem pozwalającym na jazdę poza siecią trakcyjną. Kontrakt ten wygrał Solaris.
Na te inwestycje VVT pozyskało 80 mln euro z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego, w tym 58,4 mln euro przeznaczono na trolejbusy, a 21,6 mln euro na autobusy. Wszystkie te działania mają pozwolić Wilnu osiągnąć cel pełnej elektryfikacji transportu publicznego do 2030 r.
Komentarze