Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowy klasyk w MPK Poznań: Mercedes vs. Solaris na cztery diesle z dużą opcją

infobus
06.02.2025 13:01
0 Komentarzy

6 lutego 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło dwie oferty w przetargu na dostawę fabrycznie nowych, standardowych autobusów miejskich klasy I kategorii MAXI z napędem konwencjonalnym.

To pierwsza część przetargowego dubletu od wielkopolskiego przewoźnika, który chce wymienić jak najwięcej pojazdów spalinowych przed wejściem zakazu zakupu autobusów diesla dla dużych miasta. Ma to nastąpić w 2026, czyli czasu nie ma za dużo. Jutro otwarcie ofert w części przegubowej. Poszukiwany zestaw (4 x MAXI +10 w opcji + 19 x MEGA + 5 w opcji).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie oferty wpłynęły w przetargu MPK Poznań na dostawę nowych autobusów klasy MAXI?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zastosuje komisja przetargowa?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy zamawiane przez MPK Poznań?
Autobusowy klasyk w MPK Poznań: Mercedes vs. Solaris na cztery dieslem z dużą opcją / fot. MPK Poznań
Autobusowy klasyk w MPK Poznań: Mercedes vs. Solaris na cztery dieslem z dużą opcją / fot. MPK Poznań

Cześć MAXI

Przedmiotem najnowszego zamówienia MPK Poznań jest dostawa czterech autobusów w ramach zamówienia podstawowego oraz dziesięciu kolejnych w opcji.

Zamawiający na realizację podstawowego zakresu zamówienia przeznaczył 6.022.080 zł brutto, a na całkowite zamówienie wraz z opcją 21.077.280 zł brutto. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty:

  • Daimler Buses Polska7.945.800 PLN brutto za zamówienie podstawowe oraz 19.864.500 PLN brutto za pełne zamówienie, w tym opcję. To daje jednostkową cenę Mercedes-Benz Conecto na poziomie 1.615.000 PLN netto. .
  • Solaris Bus & Coach7.271.760 PLN brutto za zamówienie podstawowe oraz 18.361.440 PLN brutto za pełne zamówienie, w tym opcję. To daje jednostkową cenę Urbino 12 na poziomie 1.478.000 PLN netto.

Obie oferty przekraczają budżet MPK Poznań – różnica między najniższą propozycją (Solaris) a przewidzianym budżetem wynosi 1.249.680 PLN brutto w zakresie zamówienia podstawowego oraz 5.255.920 PLN brutto przy uwzględnieniu opcji. W przypadku oferty Daimlera te różnice wynoszą odpowiednio 1.923.720 PLN brutto i 6.732.020 PLN brutto.

Jeżeli skarbnik sie zgodzi, to przetarg pójdzie dalej i wówczas komisja przetargowa wybierze najkorzystniejszą ofertę. Punktacja opiera się głównie na cenie (75%), ale istotne są również właściwości techniczne (14%), warunki gwarancji i serwisu (6%) oraz gotowość techniczna (5%). MPK Poznań premiuje rozwiązania zwiększające efektywność eksploatacyjną, w tym m.in. niską emisję spalin, systemy bezpieczeństwa oraz rozwiązania poprawiające komfort pasażerów.

Autobusowy klasyk w MPK Poznań: Mercedes vs. Solaris na cztery dieslem z dużą opcją / fot. MPK Poznań
Autobusowy klasyk w MPK Poznań: Mercedes vs. Solaris na cztery dieslem z dużą opcją / fot. MPK Poznań

Poznańskie autobusy

Autobusy MAXI dla MPK Poznań mają mieć długość od 11,5 do 12,0 m. Zamawiający dopuszcza pojazdy z tolerancją długości +/- 15 cm pod warunkiem posiadania homologacji dopuszczającej jego eksploatację na rynku polskim. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje (w autobusach MAXI) w układzie 2-2-2 (MAXI). Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, o mocy powyżej 200 kW. Pojazdy będą wyposażone w zbiornik główny paliwa o pojemności minimum 250 litrów gwarantujący przebieg minimum 400 km.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice podsufitowe LED oraz tablice wewnętrzne boczne z przebiegiem linii tzw. termometr – będą to ekrany LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowane mają być monitory informacji publicznej, tj. ekrany LCD o przekątnej minimum 22 cali. Ponadto, autobusy mają być wyposażone w system zliczania pasażerów.

Link do zamówienia: https://mpkpoznan-pzp.logintrade.net/zapytania_email,182035,a7cf4d85785bc156fff9d078f848fc48.html

Autobusowy klasyk w MPK Poznań: Mercedes vs. Solaris na cztery dieslem z dużą opcją

Komentarze