Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ABB w elektrobusowym projekcie TOSA

infobus
22.01.2014 20:28
0 Komentarzy
Koncern ABB testuje w ramach genewskiego projektu TOSA (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation) technologię błyskawicznego, 15-sekundowego ładowania autobusu elektrycznego. Eksperymentalna linia łączy lotnisko w Genewie z międzynarodowym centrum wystawienniczym Palexpo. Pilotażowy projekt TOSA wspiera lokalna spółka transportu publicznego TGP, Biuro Promocji Przemysłu i Technologii (OPI) oraz zakład energetycznym SIG. Nowa technologia błyskawicznego ładowania została po raz pierwszy zastosowana w przegubowym elektrobusie marki Hess o pojemności 135 pasażerów. W oparciu o nowego typu automatyczny mechanizm szybkiego ładowania, autobus jest doładowywany bezpośrednio na wybranych przystankach za pomocą 15-sekundowego, intensywnego przesyłu energii, w momencie gdy pasażerowie wchodzą lub wychodzą z autobusu. Czas ładowania jest tak krótki (3-4 minuty), że nie zaburza rozkładu jazdy, a samo rozwiązanie wpływa pozytywnie na miejskie środowisko oraz krajobraz, ponieważ nie wymaga stosowania linii napowietrznych, gwarantując tym samym większą elastyczność przy doborze trasy autobusu. Ładowanie odbywa się to w sposób całkowicie automatyczny. Urządzenia pokładowe trakcji i nowy typ ładowania flash, wyposażone zostały w wysięgnik, który za pomocą ramienia sterowanego laserem „wpina się”w złącze umieszczone pod wiatą przystankową. System lokalizacji złącza potrzebuje zaledwie sekundy, by zlokalizować swoje położenie względem wiaty i korygując pozycję wzdłuż i w poprzek idealnie podłączyć się do ładowarki.
Kolejną ciekawostką jest również odciążenie sieci energetycznej od pików, do których dochodziłoby niewątpliwie podczas szybkiego ładowania. Ponieważ potrzebna moc wynosi ok. 400 kW pobory takie byłyby niewątpliwie odczuwalne, szczególne, gdy w przyszłości na trasy wyjedzie znacznie więcej tego typu pojazdów. Z tego względu do punktów ładowania doprowadzono zaledwie 50 kW, a ładowarki wyposażono w stacjonarny pakiet superkondensatorów gromadzący około 3 kWh. Wiaty z ładowarkami ustawione są co trzy, cztery przystanki. Tyle bowiem jest w stanie przejechać autobus na jednym podładowaniu. Do tego dochodzą dwie stacje szybkiego ładowania na początku i końcu trasy. System będzie testowany przez rok.
 Elektrobus Hess w ramach projektu TOSA Elektrobus Hess w ramach projektu TOSA Elektrobus Hess w ramach projektu TOSA Elektrobus Hess w ramach projektu TOSA
Technologia błyskawicznego ładowania oraz pokładowe wyposażenie trakcyjne wykorzystywane w tym projekcie zostały stworzone przez ABB oraz zoptymalizowane na potrzeby tras, na których autobusy kursują z dużą częstotliwością, przewożąc w godzinach szczytu znaczną liczbę pasażerów. Akumulatory pokładowe mogą zostać naładowane w 15 sekund za pomocą 400-kilowatowego doładowania na wybranych przystankach. Dzięki innowacyjnemu systemowi napędu elektrycznego energia z zainstalowanych na dachu urządzeń może być przechowywana w kompaktowych akumulatorach wraz z energią pochodzącą z hamowania pojazdu, zasilając jednocześnie sam autobus i urządzenia pomocnicze, takie jak wewnętrzne oświetlenie. –„Dzięki ładowaniu błyskawicznemu jesteśmy w stanie wprowadzić nową generację autobusów elektrycznych dla masowego transportu publicznego, który stanie się niezależny od linii napowietrznych”–powiedział Claes Rytoft, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju Grupy ABB. – „Projekt ten przetrze szlak dla bardziej elastycznej i opłacalnej infrastruktury transportu publicznego, przy jednoczesnym zmniejszeniu zanieczyszczeń i hałasu”. Dodajmy, że TOSA jest w całości bezemisyjnym rozwiązaniem, ponieważ wykorzystywana w nim elektryczność pochodzi z czystej energii wodnej. Więcej informacji na ten temat tutaj

Komentarze