190 autobusów diesla dla MPK Kraków dostarczy Solaris i PKO Leasing. MINI anulowane
3 czerwca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło wybór najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę do 200 autobusów miejskich z silnikami diesla Euro 6 w leasingu finansowym.
Ostatecznie przyznano cztery z pięciu zadań – wszystkie trafiły do konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing. Dodajmy, że w tym roku MPK rozstrzygnęło już dwa przetargi na nowe autobusy dla Krakowa. Po 10 wodorowych NesoBusach i 32 elektrycznych Solarisach i Irizarach plus ekstra pięciu przegubowych Urbino 18 electric, teraz do „koszyka” doszło aż 190 pojazdów spalinowych (o którym wcześniej pisaliśmy tutaj). Razem to 237 egzemplarzy!
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów z silnikami diesla planuje zamówić MPK Kraków w ramach aktualnego przetargu?
- Która firma wygrała cztery z pięciu zadań w przetargu MPK Kraków?
- Jakie typy napędu będą dominować we flocie MPK Kraków po realizacji tegorocznych zamówień?
Pięć zadań
Krakowski kontrakt zakłada dostawę nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów miejskich i podmiejskich z silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 6. Zamówienie podzielono na pięć zadań:
- Zadanie 1 – Dostawa do 90 klasy I kategorii MAXI standardowych o długości ok. 12 m
- Zadanie 2 – Dostawa do 10 sztuk klasy I / II standardowych podmiejskich kategorii MAXI ok. 12 m
- Zadanie 3 – Dostawa do 60 sztuk klasy I kategorii MEGA przegubowych o długości ok. 18 m
- Zadanie 4 – Dostawa do 30 sztuk klasy I kategorii MIDI o długości ok. 10,5 m
- Zadanie 5 – Dostawa do 10 sztuk klasy I kategorii MINI o długości 5,8–8,0 m
Pojazdy te mają być wykorzystywane zarówno na liniach miejskich, jak i w aglomeracji krakowskiej. Pojazdy trafią do Krakowa w ramach umów realizacyjnych zawieranych oddzielnie dla każdego zadania. Mają być fabrycznie nowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, zamkniętą kabinę kierowcy i gniazda USB. Unieważniono jedynie zadanie 5, dotyczące najmniejszych autobusów kategorii MINI – jedyna złożona oferta (od Mercusa) została odrzucona.
Analiza ofert i budżetu
- W zadaniu 1 (do 90 autobusów standardowych) zwyciężyła oferta Solaris Bus & Coach i PKO Leasing z ceną 194.057.777,48 PLN brutto / 157.768.033,73 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden Solaris Urbino 12 na poziomie 1.350.000 PLN netto. Druga oferta – Scania Polska – wyniosła 224.217.452,27 PLN brutto / 182.121.097,79 PLN netto, z jednostkową ceną za model Scania-Higer Fencer f1 1.500.000 PLN netto.
- W zadaniu 2 (do 10 autobusów podmiejskich) jedyną ofertę złożyło to samo konsorcjum – Solaris Bus & Coach i PKO Leasing . Cena wyniosła 22.200.858,92 PLN brutto / 18.048.669,04 PLN netto, co daje cenę jednostkową 1.390.000 PLN netto za model Urbino 12 dostosowany do operacji podmiejskich.
- W zadaniu 3 (do 60 autobusów przegubowych) Solaris Bus & Coach i PKO Leasing zaproponowali 174.891.620,81 PLN brutto / 142.195.553,10 PLN netto, co daje cenę jednostkową 1.825.000 PLN netto. Konkurencyjna oferta Scania Polska wyniosła 219.184.940,23 PLN brutto / 178.191.829,04 PLN netto, a cena jednostkowa autobusu Scania-Higer Fencer 18 to 2.199.500 PLN netto.
- W zadaniu 4 (do 30 autobusów MIDI) ponownie jedyną ocenianą ofertę złożył Solaris Bus & Coach i PKO Leasing z, wyceniając realizację na 62.290.165,28 PLN brutto / 50.640.775,02 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden Solaris Urbino 10,5 na poziomie 1.300.000 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację całego zamówienia wynosi 541.782.648,05 PLN brutto, a wybrane oferty mieszczą się w ramach budżetu, umożliwiając realizację aż czterech z pięciu zadań.
Scania vs Solaris
Wybór najkorzystniejszej oferty dokonano na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena (65%)
✅ kryteria techniczne (35%)
W zadaniu 1, dotyczącym dostawy do 90 autobusów standardowych o długości ok. 12 metrów, konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing zdobyło łącznie 94,00 punktów, podczas gdy oferta Scania Polska uzyskała 91,26 punktów. Obie firmy zaoferowały identyczny okres gwarancji (61 miesięcy) oraz taką samą liczbę wszystkich miejsc pasażerskich (96), ale SCANIA zaproponowała więcej miejsc stałych dostępnych z poziomu niskiej podłogi (12 wobec 10) i zastosowała napęd hybrydowy, za co uzyskała wyższe noty techniczne. Mimo to przewagę zapewniła Solarisowi cena – jego oferta była tańsza o 30 mln PLN brutto, co pozwoliło mu zdobyć pełne 65 punktów za kryterium ceny, podczas gdy SCANIA otrzymała w tym kryterium tylko 56,26 punktów.
Podobny scenariusz powtórzył się w zadaniu 3, które obejmowało dostawę do 60 autobusów przegubowych. Solaris uzyskał 90,00 punktów, wygrywając z ofertą Scania , która zdobyła 86,86 punktów. Scania miała lepsze parametry techniczne: więcej wszystkich miejsc pasażerskich (152 wobec 140), niższe zużycie paliwa według testu SORT-2 (43,29 l/100 km wobec 49,2 l/100 km) i zastosowanie modułu hybrydowego. Solaris z kolei stracił punkty w tych kryteriach, ale zrekompensował to ceną – jego oferta była tańsza o ponad 44 mln PLN brutto, co przełożyło się na 65 punktów za cenę, przy 51,86 punktach uzyskanych przez Scania
W obu przypadkach to właśnie znacząca różnica w ofercie cenowej zdecydowała o końcowym wyniku. Choć szwedzki producent oferowała lepsze parametry użytkowe i techniczne, nie był w stanie przebić bardziej ekonomicznej propozycji konsorcjum Solaris-PKO Leasing. Link do SWZ i postępowania MPK Kraków
Szczegóły techniczne
Nowe autobusy będą miały długość od 12 do 18,75 metrów, niskopodłogową konstrukcję, klimatyzację, diodowe tablice kierunkowe, system zapowiedzi przystanków oraz monitory LCD. Napęd stanowić będą silniki diesla o mocy od 135 do 285 kW, przystosowane do paliw z biokomponentami, spełniające normę Euro 6.
Fotele będą wandaloodporne, z ergonomicznymi wkładkami, a wnętrza pojazdów zostaną oświetlone LED-owymi punktami świetlnymi w kolorze bursztynowym. Kabina kierowcy będzie zamknięta, wyposażona w schowki, wieszak i lodówkę. Dostawy planowane są w ciągu najbliższych czterech lat.
Według krakowskiego przewoźnika zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.
-„Jeżeli to zamówienie zostanie zrealizowane, to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6” – zapowiedział rzecznik MPK, Marek Gancarczyk.
Autobusy będą dostarczane w okresie czterech lat. Według przekazanych informacji flota krakowskiego MPK składa się obecnie z prawie 650 autobusów, z czego 121 to autobusy elektryczne i 33 hybrydowe.
Dodatkowo w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 37 autobusów marki Solaris Urbino 12 mild hybrid plus osiem Autosanów Sancity 9 LE – wszystkie (45) z silnikami diesla Euro 6. Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień będzie oznaczać wymianę ponad 40 proc. całej obecnej floty autobusów MPK w Krakowie.
Komentarze