10 autobusów elektrycznych wjedzie do sieci MZK Jastrzębie Zdrój. 5 elektrobusów już jest
Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju planuje ogłoszenie przetargu na zakup 10 autobusów elektrycznych.
Ma to nastąpić w pierwszym kwartale 2025 roku. Nowoczesne pojazdy mają zasilić flotę miejską w 2026 roku, obsługując trasy na terenie Jastrzębia-Zdroju. dodajmy, że na liniach MZK już kursuje pięć elektrobusów marki Ikarus w ramach konstruktu liniowego wygranego przez firmę Kłosok
Spis treści:
- Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju i kiedy zostanie ogłoszony przetarg?
- Jakie innowacje wprowadzono w już działających autobusach elektrycznych i gazowych obsługujących MZK?
- Jakie zmiany w systemie biletowym wprowadzono w autobusach obsługiwanych przez MZK?
Jest umowa
9 grudnia 2024 roku MZK podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie tego projektu.
Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 38 mln zł, z czego 5,4 mln zł pokryje miasto Jastrzębie-Zdrój.
W ramach projektu powstanie również stacja ładowania na terenie bazy MZK przy ul. Przemysłowej, a dodatkowe punkty ładowania zostaną zainstalowane na dworcu Arki Bożka.
Wprowadzenie elektrycznych autobusów to krok w stronę ekologicznego i zrównoważonego transportu publicznego. Pojazdy te są ciche, nie emitują spalin i przyczynią się do poprawy jakości powietrza w mieście, co jest istotne dla zdrowia mieszkańców oraz walki ze zmianami klimatycznymi. Inwestycja ta pozwoli również na dostosowanie floty do wymogów Ustawy o elektromobilności, która nakłada obowiązek posiadania określonej liczby ekologicznych autobusów.
Pierwsze e-busy już są
Na koniec warto wspomnieć, że w 2024 roku Międzygminny Związek Komunikacyjny wprowadził pierwsze autobusy elektryczne w ramach kontraktów liniowych z firmą Kłosok. Elektrobusy marki Ikarus obsługują m.in. Czerwionkę-Leszczyny, Pawłowice, Suszec, Żory oraz okoliczne gminy. Pierwsze pojazdy elektryczne pojawiły się na drogach wcześniej, niż pierwotnie zakładano.
Nowy tabor składa się z 11 autobusów, z czego Kłosok wystawił cztery Ikarusy 120E i pięć gazowych Mercedes-Benz Conecto NGT, a Mikrus (podwykonawca): jednego Ikarusa 120e i jednego Guleryuza. Razem 11. Elektryczne autobusy zaczęły kursować już pół roku wcześniej, dzięki sprawnej realizacji umowy. Pojazdy zostały wyposażone w nowoczesny monitoring wizyjny. System ten pozwala dyspozytorom na bieżąco obserwować sytuację wewnątrz pojazdów oraz w ich otoczeniu. Dzięki temu można łatwo ustalić przyczyny ewentualnych opóźnień lub innych nieprzewidzianych sytuacji.
Kolejną innowacją jest system automatycznego zliczania pasażerów. Bramki zainstalowane przy wejściach pozwalają na gromadzenie danych o liczbie pasażerów, co pomaga w optymalizacji rozkładów jazdy. Dzięki temu MZK może lepiej dostosować kursy do potrzeb mieszkańców, eliminując przepełnienia oraz kursy o znikomym obłożeniu.
Po raz pierwszy wprowadzono również system badania trzeźwości kierowców. Urządzenia kontrolują ich stan nie tylko na początku kursu, ale także w trakcie jazdy. W przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu silnik autobusu automatycznie się wyłączy. Najnowsze e-busy wyposażone są już w kasowniki umożliwiające płatność tradycyjną kartą bankomatową, co znacznie ułatwia korzystanie z komunikacji.
Nowy system biletowy
Międzygminny Związek Komunikacyjny (MZK) zakończył modernizację taboru, wprowadzając nowoczesne elektryczne i gazowe autobusy na trasach w Czerwionce-Leszczynach, Pawłowicach, Suszcu, Żorach i okolicznych gminach. W autobusach pojawiły się także kasowniki umożliwiające płatność kartą płatniczą za jednorazowe bilety, co znacząco ułatwia korzystanie z transportu publicznego.
Takie terminale zostały zainstalowane we wszystkich autobusach obsługiwanych przez MZK, z wyjątkiem pojazdów obsługujących bezpłatną komunikację lokalną w Żorach i Pawłowicach.
„Dzięki temu pasażerowie mogą teraz zapłacić za przejazd tak samo, jak za zakupy w sklepie. Możliwość ta dotyczy jednak tylko biletów jednorazowych. Bilety miesięczne można nadal kupić w punktach obsługi klienta lub przez aplikację mobilną” – napisało MZK.
Obsługa kasowników jest intuicyjna – wystarczy wybrać metodę płatności na ekranie, wskazać rodzaj biletu i zbliżyć kartę do czytnika. System pozwala także na sprawdzenie salda e-biletu czy doładowanie konta w „elektronicznej portmonetce”. Podczas kontroli płatności z karty płatniczej kontrolerzy mają dostęp jedynie do danych dotyczących bieżącego przejazdu, co gwarantuje bezpieczeństwo informacji finansowych pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze