Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie: Gdańsk i Sopot otrzymają prawie 40 mln zł na trasy rowerowe

infobike
13.06.2025 05:30
0 Komentarzy

Gdańsk i Sopot otrzymają z Funduszy Europejskich prawie 40 mln zł dofinansowania na budowę nowych tras rowerowych.

W Gdańsku dodatkowo zostaną wybudowane chodniki, stojaki i sygnalizacja świetlna – podało w czwartek Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Podpisanie umów odbyło się w Gdańsku podczas konferencji rowerowej Velo-city 2025. W ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027” Gdańsk otrzymał 35 mln zł, Sopot 4,4 mln zł dofinansowania unijnego na projekty wspierające zrównoważoną mobilność.

Rozkład jazdy:

  1. Ile kilometrów będzie liczyć trasa rowerowa wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku i jakie dzielnice połączy?
  2. Jakie elementy infrastruktury towarzyszącej zostaną zrealizowane w ramach budowy tras rowerowych w Gdańsku?
  3. Jakie dwa odcinki tras rowerowych zostaną zbudowane lub przebudowane w Sopocie dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich?
Jednośladem przez pomorską metropolię nie tylko do pracy. Miliony złotych na nowe drogi rowerowe / fot. UMWP

W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Inwestycje obejmują budowę i modernizację tras rowerowych, nowe chodniki, ławki, kosze na śmieci i infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo: oświetlenie i sygnalizację świetlną. Projekty te są częścią pakietu inwestycji realizowanych w metropolitalnych samorządach w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W Gdańsku powstanie pięć tras rowerowych. Połączą one różne dzielnice miasta. Będą to: rozbudowa ul. Kartuskiej (trasa rowerowa o długości 3,43 km połączy dzielnice Jasień, Kokoszki, Migowo, Siedlce i Wzgórze Mickiewicza); ekostrada wzdłuż ul. Słowackiego (3,5-kilometrowy odcinek leśny połączy Matarnię z Brętowem); ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej i ekostrada wzdłuż ul. Spacerowej (5-kilometrowa trasa połączy Dolinę Rynarzewską z Osową, z alternatywnym wariantem przez ul. Jednorożca).

Każda z tras będzie wyposażona w chodniki, stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci, a także monitoring i nowoczesne oświetlenie, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo użytkowników.

„Ta umowa to ważny krok dla Gdańska i całej metropolii. Dzięki niej łączymy górny taras miasta z dolnym poprzez nowe osie komunikacyjne. W trzech lokalizacjach powstaną wkrótce trasy rowerowe o charakterze ekostrad, które ułatwią codzienne poruszanie się – zwłaszcza z górnych dzielnic do centrum” – powiedział cytowany w komunikacie zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.

Jednośladem przez pomorską metropolię nie tylko do pracy. Miliony złotych na nowe drogi rowerowe / fot. UMWP
Jednośladem przez pomorską metropolię nie tylko do pracy. Miliony złotych na nowe drogi rowerowe / fot. UMWP

W Sopocie zostanie przebudowana 930-metrowa droga rowerowa wzdłuż ul. Łokietka (od ul. Langiewicza do placu Dwóch Miast) oraz zbudowana 180-metrowa trasa na odcinku od ul. Langiewicza do ul. Jana z Kolna.

„Dzięki tym środkom wypełnimy dotychczasową lukę między Gdańskiem a Sopotem. Powstanie świetna alternatywa dla tych, którzy codziennie przemieszczają się między naszymi miastami na trasie północ–południe” – stwierdził wiceprezydent Sopotu Michał Banacki.

Całkowita wartość projektu w Gdańsku wyniesie ok. 112 mln zł, a w Sopocie ok. 6,3 mln zł. Projekty mają zostać zrealizowane do końca 2029 r. (PAP)

Komentarze