Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Absurd sezonu. Rowerowe Łódzkie znika z mapy regionu

infobike
28.07.2025 11:45
0 Komentarzy

Mieszkańcy dziesięciu miast województwa łódzkiego ze zdziwieniem przyjęli informację o likwidacji systemu rowerów publicznych Rowerowe Łódzkie. Serwis, który przez blisko siedem lat służył mieszkańcom regionu, zakończył działalność 20 lipca, w samym środku sezonu letniego. Decyzja ta, ogłoszona nagle, wzbudza pytania nie tylko wśród użytkowników, ale także przedstawicieli lokalnych władz.

Nagłe zakończenie działalności systemu Rowerowe Łódzkie, o którym poinformowano tuż przed terminem, spotkało się z powszechnym niezrozumieniem. Usługa, dostępna w Łodzi, Zgierzu, Pabianicach, Koluszkach, Łasku, Zduńskiej Woli, Łowiczu, Kutnie, Sieradzu i Skierniewicach, zapewniała mieszkańcom dostęp do 1002 rowerów rozlokowanych w 125 stacjach. Zakończenie jej funkcjonowania, zwłaszcza teraz, gdy lato sprzyja aktywności na świeżym powietrzu i rower jest często wybieranym środkiem transportu, budzi sprzeciw i obawy o mobilność mieszkańców regionu.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne argumenty posłanki Pauliny Matysiak przeciwko nagłemu zakończeniu działalności systemu Rowerowe Łódzkie?
  2. Ile łącznie pieniędzy wydano na system Rowerowe Łódzkie i skąd pochodziła znacząca część tych środków?
  3. Które miasta rozważają kontynuowanie działalności systemów rowerowych na poziomie lokalnym i jaka kwestia pozostaje dla nich otwarta?
Absurd sezonu. Rowerowe Łódzkie znika z mapy regionu / fot. Rowerowe Łódzkie

Koniec w najgorszym momencie?

Zakończenie działalności systemu w szczycie sezonu letniego, gdy zapotrzebowanie na dwukołowce jest największe, jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii. Na tę okoliczność zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która skierowała oficjalną interwencję do Marszałek Województwa Łódzkiego.

„Nagłe zakończenie działalności systemu w szczycie sezonu może negatywnie wpłynąć na mobilność mieszkańców, szczególnie tych, którzy nie posiadają własnych środków transportu” – argumentowała parlamentarzystka.

Te obawy nabrały znaczenia, gdy system przestał funkcjonować 20 lipca.

Rowerowe Łódzkie obejmowało swoim zasięgiem Łódź, Zgierz, Pabianice, Koluszki, Łask, Zduńską Wolę, Łowicz, Kutno, Sieradz i Skierniewice. Flota licząca 1002 rowery rozmieszczona była w 125 stacjach na terenie całego regionu.

Miliony wydane, malejące wypożyczenia

System funkcjonujący od listopada 2018 roku kosztował łącznie 24 miliony złotych, przy czym znaczna część środków pochodziła z funduszy unijnych. Mimo tak pokaźnej inwestycji, popularność usługi systematycznie malała. Z rekordowych 182 tysięcy wypożyczeń w 2019 roku liczba ta spadła do zaledwie 37,5 tysiąca w roku ubiegłym.

Łącznie z systemu skorzystano ponad 507 tysięcy razy, co zdaniem posłanki Matysiak świadczy o istotnej roli rowerów w systemie transportowym województwa. System miał również wspierać dojazdy do stacji kolejowych, co było jednym z głównych założeń projektu finansowanego ze środków europejskich.

Niepewna przyszłość rowerowej infrastruktury

Mimo wcześniejszych deklaracji władz województwa i miasta Łodzi o planach przedłużenia systemu oraz wprowadzeniu rowerów elektrycznych, konkretne rozwiązania zapewniające ciągłość usługi wciąż nie zostały przedstawione. Posłanka domaga się wyjaśnień dotyczących przyszłości infrastruktury oraz planów uruchomienia nowego, zmodernizowanego systemu.

W Kutnie, Sieradzu i Skierniewicach rowery miejskie nadal są dostępne. Aktualny obszar działania można sprawdzić na stronie internetowej oraz w aplikacji mobilnej Rowerowe Łódzkie.

Komentarze