IATA ostrzega przed letnimi opóźnieniami samolotów: Niemcy, Francja i Węgry
Sezon wakacyjny 2025 może przynieść pasażerom linii lotniczych wyjątkowo dużo frustracji. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i Eurocontrol nie pozostawiają złudzeń.
Europę czeka kolejny trudny sezon pod względem punktualności lotów. Największe zagrożenia to przeciążona przestrzeń powietrzna, brak kontrolerów ruchu lotniczego i opóźnienia w dostawach nowych samolotów.
Rozkład lotu:
- Jakie trzy główne czynniki mają wpływać na opóźnienia lotów w sezonie wakacyjnym 2025 w Europie?
- W jaki sposób opóźnienia w dostawach nowych samolotów wpływają na funkcjonowanie linii lotniczych?
- Jakie działania zalecają eksperci pasażerom w związku z prognozowanymi zakłóceniami w ruchu lotniczym?
Niedobór personelu
Jak alarmuje Eurocontrol, lato 2025 może przebić ubiegłoroczny rekord opóźnień – przypomnijmy, że w sezonie 2024 ich liczba wzrosła aż o 47 proc. względem roku 2023, co uczyniło go najgorszym od czasu 2001 roku.
Główne źródła problemu to przeciążenie europejskiej przestrzeni powietrznej oraz brak kontrolerów lotów – szczególnie dotkliwe w Niemczech, Francji i na Węgrzech. Polska również znajduje się w grupie krajów zagrożonych zwiększonymi opóźnieniami ze względu na rosnący ruch tranzytowy w naszej strefie.
Linie lotnicze muszą też mierzyć się z problemami po stronie producentów. IATA wskazuje, że opóźnienia w dostawach samolotów od Airbusa i Boeinga są „niedopuszczalne”. W 2025 roku globalna liczba dostarczonych maszyn ma być niższa o 26% względem wcześniejszych założeń, co wprost ogranicza zdolność przewoźników do obsługi rosnącego popytu na podróże lotnicze.
Geopolityka i strajki w tle
Kolejnym zagrożeniem dla punktualności są strajki personelu lotniczego – jak np. w Finlandii – oraz konieczność omijania regionów o zamkniętej przestrzeni powietrznej (np. Rosji, Ukrainy czy części Bliskiego Wschodu). Wszystko to zmusza linie do wydłużania tras i zwiększa koszty operacyjne.
IATA szacuje, że w 2025 roku z usług lotniczych skorzysta 4,99 miliarda pasażerów – to wzrost o 4% rok do roku, jednak poniżej wcześniejszych prognoz (5,22 mld). Łączny zysk netto branży ma wynieść 36 miliardów dolarów, co oznacza średnio 7,20 USD zysku na jednego pasażera.
W obliczu spodziewanych zakłóceń, eksperci rekomendują:
- unikać lotów w godzinach szczytu i wybierać połączenia bezpośrednie,
- regularnie sprawdzać status lotu i przygotować się na zmiany,
- rozważyć wykupienie ubezpieczenia obejmującego opóźnienia i odwołania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze