MZK Oświęcim odbiera pierwszy MEGA autobus elektryczny. I wyprzedaje stary tabor
Firma Solaris Bus & Coach dostarczyła pierwszy przegubowy autobus elektrycznych do floty MZK Oświęcim. A to początek szerszych dostaw.
25 maja 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu odebrał swój pierwszy autobus w ramach nowego kontraktu współfinansowanego z EFRR. To Solaris Urbino 18 electric. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że MZK Oświęcim ogłosił przetarg na sprzedaż autobusu Solaris Urbino 8,9 z 2011 roku. Oferty można składać zgodnie z warunkami zamieszczonymi na stronie: mzk.oswiecim.pl.
Rozkład jazdy
- Jakie pojazdy obejmuje najnowszy kontrakt MZK Oświęcim i jaka jest ich rola w dalszej elektryfikacji floty?
- W jaki sposób finansowana jest inwestycja w Oświęcimiu i jakie są jej główne źródła dofinansowania?
- Jakie lokalizacje zostały przewidziane dla nowej infrastruktury ładowania i jak będą wykorzystywane w codziennej eksploatacji pojazdów?
Nowy elektrobus już w Oświęcimiu
Pierwszy przegubowy autobus elektryczny Solaris pokonał aż 400 kilometrów na jednym ładowaniu, zmierzając do swojej nowej bazy przy ulicy Leszczyńskiej w Oświęcimiu. To pojazd klasy kategorii MEGA o długości ponad 18 metrów, który może zabrać na pokład do 130 pasażerów. Jest w pełni niskopodłogowy, klimatyzowany i wyposażony w sieć Wi-Fi, biletomaty, monitoring, a także system ładowania pantografem.
-„Ma wiele zalet i udogodnień. Jedną z nich jest system bezpieczeństwa GSR2, który wspomaga kierowców ostrzegając przed pieszymi, pokazuje tak zwane martwe punkty i pilnuje toru jazdy” – informuje Katarzyna Kwiecień, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Oświęcimia
To już drugi duży kontrakt na autobusy elektryczne w Oświęcimiu. W 2024 roku podpisano umowę na 9 elektrobusów, w tym:
- 1 x Urbino 18 Electric (już odebrany w lipcu),
- 2 x Urbino 12 Electric,
- 6 x Urbino 9 LE Electric.
Łączna wartość tej części zamówienia wyniosła 32,2 mln zł, z czego aż 23 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Jak informuje prezes MZK Bożena Fraś, do końca 2026 roku flota zeroemisyjna wzrośnie do 15 pojazdów i zastąpi najstarsze spalinowe autobusy. Nowe autobusy będą obsługiwać nie tylko Oświęcim, ale również gminy Brzeszcze, Chełmek, Oświęcim (gmina), Libiąż i Miedźna.
„Zakupiony tabor zastąpi pięć najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów spalinowych. W ramach przedsięwzięcia 20 kierowców i 10 pracowników stacji obsługi zostanie przeszkolonych z obsługi tych pojazdów” – dodaje Bożena Fraś.
Projekt przewiduje również rozwój infrastruktury ładowania:
🔌 dwie ładowarki plug-in typu dwustanowiskowego (2×60 kW lub 1×120 kW)
📍 lokalizacje: baza przy ul. Leszczyńskiej oraz pętla przy ul. Unii Europejskiej
Plus kolejnych pięć
Z kolei 20 lutego 2025 roku MZK Oświęcim oficjalnie rozstrzygnął przetarg na dostawę pięciu elektrobusów 12-metrowych wraz z infrastrukturą ładowania. Jedyną ofertę w postępowaniu złożyła firma Solaris Bus & Coach, która wyceniła całe zamówienie na 16.592.700,00 PLN brutto (czyli 13.490.000,00 PLN netto), co daje cenę jednostkową w wysokości 2.698.000 PLN netto za pojazd. Oferta zmieściła się w budżecie – przewidziano na ten cel 17.097.000 PLN, co oznacza oszczędność rzędu 504.300 PLN.
Ten kontralt ma dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”. Zamówienie obejmuje:
- montaż i uruchomienie stacji ładowania,
- dostawę pięciu Solarisów Urbino 12 electric spełniających następujące wymagania techniczne:
✅ napęd: centralny silnik min. 160 kW lub dwa silniki w piastach (po 110 kW)
✅ baterie: min. 280 kWh pojemności
✅ ładowanie: plug-in + pantograf 4-polowy (min. 180 kW)
✅ pojemność: min. 75 pasażerów, z czego co najmniej 25% miejsc siedzących
✅ wnętrze: wandaloodporne fotele, welur, system informacji pasażerskiej (LED + LCD 22”)
Dostawy rozłożone są na okres od grudnia 2025 do kwietnia 2026 roku. Dodajmy, że MZK Oświęcim eksploatuje obecnie 44 autobusy, z których już ponad 1/3 będzie w pełni elektryczna. Spółka przewozi rocznie blisko 100 tys. pasażerów. W ramach projektu realizowanego z funduszy EFRR i KPO stawia na czystą flotę, niską emisję i rozwój ekologicznej mobilności w regionie.
Komentarze