Solaris dopina swego w Gdańsku i wygrywa 30 autobusów dla GAiT. Karsan odrzucony
Solaris Bus & Coach oficjalnie zwyciężył w przetargu na dostawę 30 elektrycznych autobusów miejskich dla Gdańska.
To finał trwającej ponad pół roku batalii przetargowej, która zakończyła się unieważnieniem wyboru oferty tureckiego Karsana przez Sąd Okręgowy w Warszawie. Nowy wybór został zatwierdzony 9 lipca 2025 r. przez Biuro Zamówień Publicznych Gdańska. O tym zamówieniu i unieważnieniu zwycięstwa tureckiej firmy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma ostatecznie wygrała przetarg na dostawę 30 autobusów elektrycznych dla Gdańska?
- Jakie typy pojazdów obejmowało zamówienie przetargowe w Gdańsku?
- Jakie wyposażenie mają zawierać autobusy dostarczone przez Solarisa, zgodnie z wymaganiami Gdańska?
Co kupuje Gdańsk?
Gdańsk sfinalizował jedno z najbardziej kontrowersyjnych postępowań przetargowych ostatnich miesięcy. Po wieloetapowym sporze, zakończonym interwencją sądu, 9 lipca 2025 r. Biuro Zamówień Publicznych Gdańska ogłosiło, że to Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zostanie dostawcą 30 autobusów elektrycznych dla miasta. Przetarg obejmował zarówno pojazdy standardowe (MAXI), jak i przegubowe (MEGA). To koniec sądowej batalii z tureckim producentem Karsan, którego oferta została unieważniona prawomocnym wyrokiem.
„Oferta Wykonawcy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., w części 1 oraz w części 2 zamówienia, otrzymała najwyższą liczbę punktów będących sumą punktów uzyskanych z obu kryteriów oceny ofert, opisanych w SWZ” – czytamy w oficjalnym komunikacie podpisanym przez Dyrektor Biura Zamówień Publicznych, Jolantę Jeryś.
Gdański przetarg rozpoczął się jeszcze w 2024 roku. W grudniu tego samego roku Solaris został wskazany jako zwycięzca. Wówczas do akcji wkroczył Karsan, który skutecznie odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO uznało racje tureckiego producenta i nakazało ponowną ocenę ofert. Tym samym Solaris został odsunięty, a nowym wybranym wykonawcą miał zostać Karsan.
To jednak nie był koniec. Solaris nie odpuścił i skierował sprawę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Wyrok zapadł 23 czerwca 2025 r. – sąd w całości uchylił orzeczenie KIO i przywrócił pierwotny wybór. Tym samym oferta Karsana została wykluczona z postępowania. To otworzyło drogę do zatwierdzenia wyników przetargu zgodnie z pierwotną oceną – na korzyść Solarisa.
W części pierwszej zamówienia, dotyczącej dostawy 18 autobusów MAXI, Solaris zdobył 99,40 punktów (w tym 70 za cenę i 29,40 za parametry techniczne). W drugiej części – 12 autobusów przegubowych MEGA – firma uzyskała 97,90 punktów.
Stawka zwycięstwa
Łączna wartość kontraktu wyniosła ponad 110,6 mln zł brutto, z czego:
- 59.003.100 PLN brutto (47.970.000 PLN netto) – za część MAXI,
- 51.645.240 PLN brutto (41.988.000 PLN netto) – za część MEGA.
W przeliczeniu na pojazd:
- Urbino 12 electric: 2.665.000 PLN netto/szt.
- Urbino 18 electric: 3.499.000 PLN netto/szt.
Dodajmy, że pierwotnie obie oferty mieściły się w założonym budżecie, choć Solaris operował na granicy wyznaczonych limitów. Oferta Karsana była wprawdzie tańsza – np. e-ATA 12 kosztował o blisko 177 tys. zł mniej za sztukę niż Urbino 12 electric – ale to nie wystarczyło. Decyzja sądu przekreśliła szansę tureckiej firmy na ten kontrakt.
Co istotne, pojazdy oferowane przez Solarisa spełniają surowe wymagania techniczne Gdańska: są całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, ładowanie typu plug-in, systemy informacji pasażerskiej LED i LCD plus defibrylator AED w kabinie kierowcy. Warianty MEGA oferują ponad 100 miejsc pasażerskich, a deklarowane zasięgi dochodzą do ponad 590 km w teście SORT-2.
Zamówienie miało zostać zrealizowane w 2025 roku, przeciągające się postępowanie prawdopodobnie wpłynie na harmonogram dostaw. GAiT – spółka realizująca zamówienie – nie podała jeszcze nowego terminu przekazania pojazdów.
Pełna dokumentacja postępowania dostępna na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-ae37da69-4f68-4113-9bb8-e2ea372e51af
Komentarze