Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z rumuńskim kontraktem na 12 autobusów elektrycznych dla Sfântu Gheorghe

infobus
11.07.2025 13:08
0 Komentarzy

8 lipca 2025 roku podpisano umowę na dostawę 12 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI oraz 16 stacji ładowania dla miasta Sfântu Gheorghe w Rumunii.

Zamówienie realizowane jest w ramach finansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Odporności (PNRR) i stanowi część strategii rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego. To już drugie zamówienie producenta z Bolechowa dla tego miasta – pierwsze (też na 12 sztuk) zostało zrealizowane w 2024 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów trafi do miasta Sfântu Gheorghe na mocy umowy podpisanej 8 lipca 2025 roku?
  2. Jakiej technologii napędu oczekiwano w zamówieniu – SiC czy IGBT?
  3. Jakie jest minimalne wymagane zużycie energii (w kWh/km) dla oferowanych autobusów?
Sfântu Gheorghe napędza zmiany: elektryczne autobusy, nowe trasy i ekologiczna mobilność / fot. Sfântu Gheorghe

Dwanaście elektryków

Miasto Sfântu Gheorghe w północnej Rumunii rozpoczyna transformację swojej floty transportowej. Przedmiotem kontraktu jest nie tylko dostawa 12 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, ale także 12 ładowarek wolnych i 4 szybkich.

Umowa obejmuje również pełne przeszkolenie załogi, serwisowanie i dokumentację techniczną, a także gwarantowaną kompatybilność systemu z wymaganiami unijnymi. Miasto zaznaczyło w dokumentacji przetargowej, że oczekuje pojazdów o minimalnym zasięgu 300 km, energooszczędności nieprzekraczającej 1,2 kWh/km i pojemności minimum 70 pasażerów. Oferowane pojazdy muszą też wykorzystywać napęd w technologii SiC, co było dodatkowo punktowane.

W przetargu złożono dwie oferty. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma SOLARIS BUS & COACH sp. z o.o. z Bolechowa. Wartość ich oferty wyniosła 32.174.252,14 RON brutto, czyli około 28.322.219 PLN brutto, co daje wartość netto na poziomie 23.025.387 PLN netto. W przeliczeniu jednostkowym daje to cenę netto za jeden autobus electric na poziomie ok. 1.918.782 PLN netto, zakładając równomierny podział kosztu tylko na pojazdy.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 32.250.000 RON brutto, co oznacza, że oferta Solarisa praktycznie w pełni wykorzystała dostępny budżet. Druga oferta była niewiele niższa – 31.986.600 RON brutto, jednak została oceniona jako mniej korzystna w kryteriach jakościowych. Decyzja o wyborze została podjęta na podstawie poniższych kryteriów przetargowych:

✅ Cena – 40%
✅ Efektywność energetyczna – 20%
✅ Autonomia pojazdu – 15%
✅ Technologia napędu (SiC vs. IGBT) – 10%
✅ Pojemność pasażerska – 15%

Dostawy rozpoczną się po podpisaniu umowy i mają zakończyć się najpóźniej w I kwartale 2027 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:437779-2025:TEXT:PL:HTML

Sfântu Gheorghe napędza zmiany: elektryczne autobusy, nowe trasy i ekologiczna mobilność / fot. Sfântu Gheorghe
Sfântu Gheorghe napędza zmiany: elektryczne autobusy, nowe trasy i ekologiczna mobilność / fot. Sfântu Gheorghe

Zakupowe tło

Sfântu Gheorghe to miasto położone w środkowej Rumunii, w regionie Transylwanii. Liczy około 50 080 mieszkańców. Jest to jedno z głównych centrów kulturowych i administracyjnych regionu Székelyföld, zamieszkanego w większości przez mniejszość węgierską. W 2025 roku Sfântu Gheorghe kontynuuje ambitny program modernizacji transportu publicznego, skupiając się na zakupie autobusów elektrycznych oraz rozbudowie infrastruktury ładowania.

Przed obecnym projektem miasto zakupiło 12 elektrobusów, które zostały już dostarczone i są eksploatowane przez operatora Multi-Trans. Dodatkowe 12 autobusów, wraz z 12 stacjami ładowania wolnego i 4 szybkiego ładowania – o czym powyżej – zostanie zakupionych w ramach partnerstwa z gminą Arcuș, z finansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy (PNRR).

Sfântu Gheorghe korzysta z pierwszych elektrobusów od Solarisa od grudnia 2024 roku. Obsługują one m.in. trasy do Câmpul Frumos, Chilieni i Coșeni, a niebawem cała zamówiona flota — łącznie 12 autobusów elektrycznych — zostanie wprowadzona do eksploatacji. Władze miasta podkreślają, że celem jest stworzenie systemu transportu, który będzie przewidywalny, punktualny, przyjazny środowisku i bardziej komfortowy dla pasażerów. Autobusy elektryczne są ciche, bezemisyjne i klimatyzowane, a dzięki aplikacji informacyjnej pasażerowie będą mogli łatwo śledzić przyjazdy pojazdów.

Wraz z rozbudową floty przewidziano także montaż 17 ładowarek dla autobusów w siedzibie operatora Multi-Trans oraz w nowo budowanym terminalu na ulicy Berzei.

Plan Mobilności Miejskiej obejmuje również infrastrukturę rowerową. Powstaje system roweru miejskiego z 17 inteligentnymi stacjami, 230 rowerami i 12 trójkołowcami. W przyszłości planowana jest także budowa 74 publicznych ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Oprócz inwestycji w pojazdy i systemy IT miasto prowadzi gruntowną modernizację głównych ulic. Zmodernizowanych zostanie siedem kluczowych arterii, które zyskają nowe oświetlenie LED, miejsca parkingowe, kanalizację i – tam, gdzie pozwala przestrzeń – ścieżki rowerowe.

Komentarze