MZK Bydgoszcz w końcu ma umowę na pierwsze autobusy elektryczne. Z Solarisem
8 lipca 2025 roku podpisano umowę na dostawę 11 elektrycznych autobusów miejskich dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy.
Przypomnijmy, że przetarg na ich zakup został rozstrzygnięty 16 kwietnia, czyli przygotowanie umowy zabrało prawie trzy miesiące. W tym postępowaniu zwyciężyła oferta firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która dostarczy pojazdy oraz zrealizuje niezbędną infrastrukturę ładowania. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych kupuje MZK Bydgoszcz w ramach podpisanej umowy?
- Jakiego producenta elektrobusów wybrano w przetargu?
- Kiedy najpóźniej pojazdy mają trafić do Bydgoszczy?
Elektryczna jedenastka
MZK Bydgoszcz kupują łącznie 11 nowych autobusów wersji miejskiej, w tym:
- 7 szt. przegubowych Solaris Urbino 18 electric
- 4 szt. krótkich, 12-metrowych Solaris Urbino 12 electric.
Wszystkie pojazdy mają być ładowane przez złącze plug-in. Kontrakt zawiera także budowę infrastruktury ładowania oraz instalację fotowoltaiczną z magazynem energii. Zamówienie współfinansowane jest z programu „Zielony Transport Publiczny” i Funduszy Europejskich dla Bydgoszczy. Wartość umowy to 56.203.772 PLN netto.
– To bardzo dobry dzień dla Bydgoszczy, jeszcze lepszy dla pasażerów i środowiska – mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz. – Podpisujemy kontrakt na dostawę ekologicznych, komfortowych pojazdów, które zaczną wozić mieszkańców. Cieszę się że ten ważny krok w kierunku elektromobilności wykonują jako pierwsze Miejskie Zakłady Komunikacyjne. To utwierdza przekonanie, że spółka potrafi stawiać na innowacje i skutecznie pozyskiwać fundusze na ich realizację. Takie działania zawsze będziemy wspierać. Naszym wspólnym celem będzie zakup kolejnych takich pojazdów. Chcemy być stawiani za wzór nie tylko przy wymianie floty tramwajowej – obecnie mamy jedną z najmłodszych w Polsce, ale również przy odnowie parku autobusowego.
Zgodnie z treścią umowy podpisanej przez prezesa MZK Piotra Bojara oraz dyrektora sprzedaży krajowej Solarisa Andrzeja Sienkiewicza, pojazdy zostaną przekazane do użytku w ciągu maksymalnie 10 miesięcy. Infrastruktura ładowania ma zostać zrealizowana do końca 2025 roku.
Analiza ofert i budżetu
Przypomnijmy, że w bydgoskim przetargu na pierwsze elektrobusy udział wzięły dwie firmy:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. złożył ofertę na kwotę 69.149.124 PLN brutto / 56.203.772 PLN netto;
- konsorcjum Daimler Buses Polska – ELEKTROTIM S.A., które zaproponowało 86.273.464 PLN brutto / 70.146.713 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 72.141.949 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa mieściła się w budżecie, podczas gdy propozycja Daimlera przekraczała go o ponad 14 mln zł. Decyzja o wyborze oferty Solarisa opierała się na przetargowych kryteriach oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia – 10%
✅ Zwiększony przebieg autobusów do 300 km – 5%
✅ Silnik centralny – 3%
✅ Termin dostawy części zamiennych – 1%
✅ Termin wykonania naprawy gwarancyjnej – 4%
✅ Zwiększona liczba miejsc pasażerskich – 17%
Solaris zdobył 94 pkt, wyprzedzając konkurenta o 17 punktów.
Bydgoskie elektrobusy
Nowe autobusy MAXI będą miały długość 11,9–12,2 m, moc min. 180 kW i baterie o pojemności co najmniej 360 kWh. Pojazdy MEGA (przegubowe) mierzą od 17,9 do 18,2 m, mają moc 240 kW i baterie minimum 480 kWh. Zasięg każdego autobusu to co najmniej 250 km. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, wandaloodporne, tapicerowane siedzenia, zabudowaną kabinę kierowcy z panelem biletowym, system informacji pasażerskiej LED i LCD oraz zintegrowane systemy ITS.
Infrastruktura obejmie 14 punktów ładowania (12 stacjonarnych i 2 mobilne), dwie wiaty parkingowe, a także elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp z magazynem energii do 4 MWh.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1037463
Komentarze