Dwa elektryki dla ZKM Szczytno z EFRR. Tylko jeden wykonawca zainteresowany
4 lipca 2025 r. Gmina Miejska Szczytno otworzyła oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI oraz mobilnej ładowarki.
Do postępowania wpłynęła jedna oferta. Realizacja kontraktu ma na celu dalsze ograniczanie emisji i poprawę jakości transportu publicznego w mieście. Zakup współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Warmii i Mazur 2021–2027. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić Szczytno i jakiej są kategorii?
- Jaka firma złożyła ofertę w przetargu i jaki model autobusów zaproponowała?
- Z jakiego funduszu pochodzą pieniądze na zakup autobusów dla Szczytna?
Jedna oferta
Przedmiotem postępowania ogłoszonego 21 maja 2025 r. było wyłonienie wykonawcy dostawy dwóch zeroemisyjnych autobusów elektrycznych MIDI o długości ok. 10 metrów oraz mobilnej ładowarki o mocy 40 kW. Nowe pojazdy mają zasilić flotę Zakładu Komunikacji Miejskiej w Szczytnie, która już wcześniej została częściowo zelektryfikowana w ramach wcześniejszych etapów projektu „Miasto zrównoważonego transportu publicznego”. Inwestycja obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także elementy infrastruktury miejskiej – nowe wiaty, doświetlenie zatok i system informacji pasażerskiej.
W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją firma Busnex Poland Sp. z o.o., oferując dostawę dwóch autobusów Yutong E9 oraz mobilnej ładowarki. Cena całkowita wyniosła 6.051.600 PLN brutto, co daje 4.920.000 PLN netto. Po przeliczeniu, daje to cenę jednostkową netto za model Yutong E9 na poziomie 2.460.000 PLN (nie licząc kosztu ładowarki). Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 6.170.500 PLN brutto, co oznacza, że oferta mieści się w budżecie.
Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Okres gwarancji jakości – 40%
Elektrobusy dla Szczytna
Zamawiający wymagał pojazdów klasy MIDI, które pomieszczą 65 pasażerów i będą całkowicie niskopodłogowe, dostosowane do miejskich warunków przewozowych.
Preferowane były rozwiązania ułatwiające eksploatację – mobilna ładowarka ma obsługiwać nie tylko nowe autobusy, ale także cały sześciopojazdowy park elektryczny ZKM. Nowe elektrobusy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Postępowanie objęte jest dyrektywą 2014/24/UE i prowadzone w trybie otwartym.
Zamawiający wymagał od wykonawców udokumentowania realizacji co najmniej jednej dostawy autobusu elektrycznego z ładowarką o wartości min. 2.000.000 PLN brutto w ciągu ostatnich 3 lat.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1121074
Zakupowe tło
Zakład Komunikacji Miejskiej (ZKM) w Szczytnie posiada aktualnie cztery autobusy elektryczne marki. W czerwcu 2020 roku miasto podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę dwóch autobusów elektrycznych Solaris Urbino 8,9 LE electric. Pojazdy te zostały dostarczone w czerwcu 2021 roku i były pierwszymi elektrobusami w taborze ZKM Szczytno. Każdy z nich wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 160 kW oraz baterie o pojemności 200 kWh, co pozwala na zasięg do 150 km na jednym ładowaniu. Autobusy te obsługują m.in. linię łączącą Szczytno z lotniskiem w Szymanach
Z kolei w czerwcu 2025 roku do floty ZKM dołączyły dwa nowe autobusy elektryczne Yutong E9, które przeszły pomyślnie testy i są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, spełniając wymogi programu „Dostępność Plus”. Zakup tych pojazdów, wraz z mobilną ładowarką o mocy 40 kW, został zrealizowany w ramach trzeciego etapu projektu „Miasto Szczytno – Miasto zrównoważonego transportu publicznego”, dofinansowanego kwotą 3,215 mln zł z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021–2027.
Dodajmy, że ZKM Szczytno inwestuje w rozwój infrastruktury ładowania, posiadając mobilne ładowarki o mocy 40 kW oraz instalację fotowoltaiczną o mocy 49,5 kW, co pozwala na efektywne zarządzanie flotą elektrycznych autobusów. Dodatkowo planowane jest ustawienie 14 nowych wiat autobusowych z miejscami na rowery oraz instalacja 10 doświetlaczy zatok autobusowych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
I sieć. Od stycznia 2024 roku komunikacja miejska w Szczytnie jest bezpłatna dla wszystkich mieszkańców, co przyczyniło się do wzrostu liczby pasażerów. W marcu 2024 roku linia nr 3 została wydłużona o miejscowości Płozy i Wawrochy. Planowane jest również uruchomienie nowej linii nr 4, która ma połączyć Szczytno z miejscowościami Romanami, Zielonką i Lemanami, a w mieście obsługiwać ulice dotąd nieobjęte komunikacją miejską, takie jak Łomżyńska, Chrobrego czy Przemysłowa.
Komentarze