Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP 2025: CaetanoBus razem z chińskim CRRC pokaże nową serię autobusów. Co z Toyotą?

infobus
10.06.2025 13:03
0 Komentarzy

Portugalski producent CaetanoBus zaprezentuje na Wystawie UITP Summit 2025 w Hamburgu nową generację autobusów miejskich – z komponentami od CRRC.

Obejmie ona w pierwszym etapie modele o długości 8,5 m, 12 m i 18 m. Nowością jest również wersja BRT (Bus Rapid Transit) 18-metrowa, zaprojektowana z myślą o dużych potokach pasażerskich — z drzwiami po obu stronach pojazdu, co pozwala na elastyczne rozwiązania infrastrukturalne. Generalnie współpraca Portugalczyków z Chińczykami to spore zaskoczenie, gdyż wydawało się, że Caetano poprzestania na globalnym sojuszu z Toyotą i CATL. Otóż nie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie długości będą miały nowe modele autobusów miejskich CaetanoBus zaprezentowane w Hamburgu?
  2. Jakie komponenty dostarcza CRRC do nowej generacji autobusów CaetanoBus?
  3. Na jakiej technologii opierają się wodorowe modele H2.CityGold firmy CaetanoBus?
CaetanoBus i CRRC: Nowa generacja autobusów elektrycznych
CaetanoBus i CRRC: Nowa generacja autobusów elektrycznych

CRRC na pokładzie

Naszym zdaniem dla CaetanoBus współpraca z CRRC to przełom. Chińska firma – największy na świecie producent taboru szynowego i komponentów do pojazdów transportu publicznego – dostarcza do nowych autobusów Caetano m.in. układ napędowy oraz zaawansowany system inwertera 6-w-1, który integruje sterowanie silnikiem, przetwornice, kompresor, rozdział energii i system monitorowania izolacji w jednej zwartej jednostce. To rozwiązanie pozwala zredukować masę układów napędowych nawet o 70%, poprawiając niezawodność elektryczną i zwiększając ogólną sprawność pojazdów.

Autobusy elektryczne z nowej linii (cały czas ze starą nazwą e.CityGold) są wyposażone w nowoczesne baterie CATL BC5 z ogniwami LFP (litowo-żelazowo-fosforanowymi), które oferują:

  • do 700 kWh w modelach 18-metrowych,
  • do 465 kWh w modelach 12-metrowych,
  • do 266 kWh w wersji 8,5-metrowej.

Te baterie są zoptymalizowane pod kątem szybkiego ładowania i trwałości — producent deklaruje ponad 4.000 cykli ładowania bez znaczącej degradacji, co przekłada się na ponad dekadę bezproblemowej eksploatacji.

CaetanoBus i CRRC: Nowa generacja autobusów elektrycznych
CaetanoBus i CRRC: Nowa generacja autobusów elektrycznych

Wodorowa ofensywa z Toyotą

Z kolei segment autobusów wodorowych (H2.CityGold) nadal opiera się na sprawdzonej technologii Toyota Fuel Cell Stack Generation 2.5, która zapewnia moc 70 kW. Nowe modele wodorowe będą również korzystać z baterii CATL o pojemności do:

  • 130 kWh w wersji 12-metrowej,
  • 170 kWh w modelu 18-metrowym.

Współpraca z Toyotą pozwoliła CaetanoBus już wcześniej na wdrożenie wodorowych autobusów w takich krajach jak Niemcy, Francja, Hiszpania i Portugalia, gdzie pojazdy te są eksploatowane komercyjnie.

CaetanoBus - struktura właścicielska
CaetanoBus – struktura właścicielska

Wspólna, elastyczna i skalowalna platforma

Nowa seria autobusów została zaprojektowana w oparciu o jednolitą platformę, która obsługuje zarówno napęd bateryjny, jak i wodorowy. Dzięki temu producent może oferować maksymalną elastyczność w konfiguracji pojazdów, a także ograniczyć koszty produkcji i serwisowania. Wspólny system sterowania, modularność układów oraz unifikacja komponentów to odpowiedź CaetanoBus na wyzwania rosnącego rynku elektromobilności.

Oficjalna premiera nowej gamy autobusów CaetanoBus miała miejsce podczas UITP Summit 2025 w Hamburgu — jednego z najważniejszych wydarzeń branży transportu publicznego na świecie. Pokazane tam pojazdy to nie tylko pokaz technologii, ale też sygnał, że globalne sojusze (jak z CRRC, Toyota i CATL) stają się filarem nowoczesnej mobilności miejskiej.

Komentarze