Irizar w KIO z kontraktem na 16 elektrobusów dla Żor. Poszło o … wyświetlacz wewnętrzny
14 marca Gmina Miejska Żory rozstrzygnęła przetarg na dostawę 16 autobusów kategorii MAXI klasy I. Zwycięzcą okazał się Solaris.
Drugi z oferentów – Irizar nie był zadowolony z wyniku, co też wyraził, kierując odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Dodajmy, że zamówienie jest dofinansowane z programu: „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu pisaliśmy wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma została wybrana do realizacji dostawy 16 autobusów elektrycznych w przetargu w Żorach?
- Jaki błąd w ofercie był powodem odrzucenia propozycji firmy Irizar?
- Ile kilometrów minimalnie powinien przejechać nowy autobus elektryczny w Żorach na jednym ładowaniu?
Solaris wygrał, Irizar odrzucony
Przypomnijmy, że o żorski kontrakt ubiegały się dwie firmy: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Irizar e-mobility, jednak zwycięzcą postępowania został Solaris, który zdobył najwyższą punktację w kryteriach oceny ofert.
Przetarg od samego początku wzbudzał duże zainteresowanie, ponieważ obie firmy przedstawiły propozycje znacznie przekraczające pierwotny budżet zamawiającego, wynoszący 48.390.778 PLN brutto (39.349.000 PLN netto).
Oferta Solarisa opiewała na 57.072.000 PLN brutto (46.400.000 PLN netto), natomiast Irizar zaproponował 52.808.001,71 PLN brutto (42.925.204,64 PLN netto). Jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric wynosił 4.640.000 PLN netto, podczas gdy Irizar ie Bus 12 został wyceniony na 4.292.520,46 PLN netto. Ostateczna decyzja zamawiającego o wyborze droższej oferty wynikała z wyższej oceny technicznej oferty Solarisa, który zdobył 100 punktów, podczas gdy propozycji Irizara w ogóle nie oceniono, co wyglądało jakby ta propozycja została odrzucona.
Przetarg można śledzić na stronie: https://zory.logintrade.net/zapytania_email,185486,a8408d2c0d93d57604cf4b04588c3749.html
Irizar w KIO
I z takim wynikiem nie zgodził się Irizar, który złożył odwołanie do KIO. Okazuje się, że przyczyną odrzucenia oferty Irizar przez zamawiającego było zaoferowanie wyświetlacza wewnętrznego, który nie spełnia wymogów SWZ. Irizar w odwołaniu wskazał, że poprawił omyłkę w zakresie wskazania wysokości wyświetlacza, poprzez złożenie załącznika do oferty, czego nie uwzględnił zamawiający. W ocenie odwołującego odrzucenie oferty, choć nie zostało to wyrażone przez zamawiającego wprost, jest wynikiem tego, że nie została przedłożona karta katalogowa produktu. Irizar, w odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnień, udzielił zamawiającemu wyjaśnień, w których wskazał, iż w jednej cyfrze dot. wysokości obudowy wyświetlacza wewnętrznego (monitora) wystąpiła oczywista omyłka pisarska. Pomimo tego, zamawiający uznał, że oferta nie spełnia SWZ i ją odrzucił.
Z powyższą argumentacją Irizara nie zgodziła się Krajowa Izba Odwoławcza. Według Izby, nie było sporne, że odwołujący w ofercie popełnił błąd podając w parametrze wysokości monitora błędną daną. Odwołujący przyznał powyższe w wyjaśnieniach złożonych zamawiającemu na wezwanie. KIO oceniło jednak, że takiego rodzaju błąd nie można było uznać za oczywistą omyłkę pisarską, którą zamawiający mógłby poprawić. Według Izby, ta omyłka po stronie Irizara nie była łatwa do zidentyfikowania i nie była od razu widoczna. W celu jej ustalenia konieczne były aż dodatkowe wyjaśnienia po stronie odwołującego. W konsekwencji KIO uznało, że powstałego stanu w ofercie odwołującego nie można traktować jako omyłki oczywistej, możliwej do poprawienia przez zamawiającego samodzielnie, bez wpływu na treść oferty. KIO dodało, że poprawienie przez zamawiającego błędu w ofercie odwołującego jako omyłki pisarskiej w sposób wynikający dopiero z wyjaśnień udzielonych przez wykonawcę prowadziłoby do negocjacji treści oferty między zamawiającym a odwołującym, a jest to proces niedopuszczalny ustawą Pzp. W takich okolicznościach odwołanie Irizara podlegało oddaleniu.
Elektrobusy MAXI
Nowe autobusy dla Żor będą miały długość od 11,5 do 12,5 metra, szerokość od 2,5 do 2,55 metra i wysokość maksymalną 3,3 metra. Każdy pojazd ma zapewniać minimalny zasięg 350 km na pełnym naładowaniu oraz spełniać rygorystyczne normy zużycia energii, nieprzekraczające 1,30 kWh/km według testów SORT-2. Napęd zapewni silnik centralny o mocy co najmniej 160 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem, z możliwością ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h. Pojazdy będą wyposażone w baterie trakcyjne o minimalnej pojemności 420 kWh, rozmieszczone w co najmniej czterech magazynach energii.
Ładowanie autobusów będzie możliwe za pomocą dwóch gniazd plug-in, umieszczonych z prawej strony pojazdu oraz z przodu, zgodnych ze standardem Combo Type 2. Pasażerowie skorzystają z klimatyzowanego wnętrza, systemu rekuperacji energii, nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej oraz monitoringu. Wnętrze autobusów zostanie wyposażone w trzy podwójne gniazda USB, zapewniające komfortowe warunki podróży.
Komentarze