Czy Małopolskie Linie Dowozowe trafią do Portalu Pasażera? Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury
Mamy odpowiedź na interpelacja z apelem do MI o scalenie rozkładów jazdy Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) z systemem PKP PLK.
Chodzi o planer podróży pod nazwą Portal Pasażer. Zdaniem posła Łukasza Kmity, integracja rozkładów jazdy autobusów i pociągów jest konieczna, by zrealizować w praktyce ideę podróży „kolej+autobus”, szczególnie w regionach pozbawionych bezpośredniego dostępu do kolei. Przykładem może być linia A10 Olkusz–Krzeszowice, gdzie brak wspólnego systemu informacji dezorientuje pasażerów i utrudnia planowanie podróży.
Rozkład jazdy
Przykład linii A10
Poseł Kmita wskazuje na rosnące znaczenie Małopolskich Linii Dowozowych, które funkcjonują dzięki środkom z Funduszu rozwoju połączeń autobusowych (FRPA). Autobusy MLD dowożą pasażerów do stacji kolejowych, gdzie mają możliwość kontynuowania podróży pociągiem – zwłaszcza Kolejami Małopolskimi, które również są spółką samorządową.
Przykład wspomnianej linii A10 pokazuje, że skomunikowanie tras autobusowych z rozkładami pociągów działa w praktyce – ale brakuje cyfrowej synchronizacji. Mimo rzeczywistego połączenia, pasażer planujący trasę za pomocą www.portalpasazera.pl nie znajdzie w systemie informacji o autobusie MLD – co wpływa negatywnie na postrzeganie oferty i ogranicza jej wykorzystanie.
Odpowiedź Ministerstwa
W odpowiedzi z 12 maja 2025 roku, Ministerstwo Infrastruktury – ustami wiceministra Piotra Malepszaka – potwierdziło, że Portal Pasażera obecnie obejmuje wyłącznie rozkłady jazdy przewoźników kolejowych, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym. Jednocześnie, PKP PLK wyraża gotowość do współpracy w zakresie integracji rozkładów autobusowych, pod warunkiem spełnienia kilku warunków:
- zapewnienia cyklicznej aktualizacji danych przez przewoźników autobusowych;
- wyznaczenia podmiotu odpowiedzialnego za ich kompletność;
- rozbudowy systemów IT i struktury bazy danych POS.
Ministerstwo zapowiedziało, że rozważy pilotażowy program integracji z MLD w Małopolsce, jeśli spełnione zostaną te warunki. Co ważne, wskazano także, że w nowej wersji Portalu Pasażera może zostać zaimplementowana funkcja umożliwiająca prezentację takich danych.
Ważną informacją jest planowana nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o FRPA. Główne założenia reformy to:
- wprowadzenie integratorów transportu w województwach (marszałkowie);
- ustanowienie wspólnego wojewódzkiego planu transportowego;
- obowiązek publikowania rozkładów jazdy w formacie GTFS i NeTEx;
- budowa ogólnopolskiej bazy przystanków i połączeń multimodalnych.
Ministerstwo pracuje także nad Krajowym Punktem Dostępu do danych o podróżach multimodalnych, który ma zapewnić ujednolicony dostęp do informacji o połączeniach kolejowych, autobusowych i docelowo lotniczych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze